Bakbarometer en te veel lucht!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Bakbarometer en te veel lucht!

hoi!!

als iemand die opgave kan oplossen is hij/zij mijn held!ik heb alles geprobeerd ma het klopt ni.

opgave:

door een onachtzaamheid begaan bij het vullen van een bakbarometer is in de afgesloten ruimte

boven het kwik een weinig lucht binnengedrongen. de hoogte van de kwikkolom bedraagt 72,3 cm,

wanneer de afgesloten ruimte boven het kwik een volume inneemt van 10 cm³

en 71,6 cm wanneer men door de barometerbuis dieper in het kwikreservoir te brengen, de ruimte boven het kwik

tot 5 cm³ herleidt. de dichtheid van kwik is 13600kg/m³

dan is de juiste barometerdruk:

a) 101300 Pa

b) 97400 Pa

c) 94590 Pa

de ingesloten lucht oefent volgens mij een tegendruk uit..dus de atmospherische druk, die het kwik

laat stijgen wordt teruggedrukt. mijn idee was gewoon de verhoudingen te bepaalen. ma het klopt ni.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bakbarometer en te veel lucht!

Stel atmosferische druk is P cm Hg , en stel dat de druk van de lucht boven het kwik P1 cm Hg is dan geldt in het eerste geval:

P = P1 + 72,3

Daarna wordt de barometer buis dieper in het kwik gestoken.

Het luchtvolume neemt af van V1 = 10 cm3 naar V2 = 5 cm3 en P1 stijgt naar P2 cm Hg.

Dan geldt daarna:

P = P2 +71,6

Je moet nu een verband leggen tussen P2 en P1.

Strikt genomen is dit alleen op te lossen wanneer de temperatuur T1 van de lucht boven het kwik gegeven is.

Aangezien dat niet het geval is mogen we dat effect blijkbaar verwaarlozen en dan geldt: P1*V1 = P2*V2

oftewel P2 = P1*(V1/V2) = 2*P1

Dit invullen in de laatste vergelijking voor P en je kunt samen met de eerste vergelijking voor P de waarde van P1 vinden en daarna de waarde van P in cm Hg.

Dit omrekenen naar Pa en je ziet dan dat b) het juiste antwoord is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 24

Re: Bakbarometer en te veel lucht!

ok, klinkt goe..maar waar krijg je die P1 vandaan??

je hebt toch geen waarden van druk?of is het gewoon de atmospherische druk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Bakbarometer en te veel lucht!

thewurstcase schreef:ok, klinkt goe..maar waar krijg je die P1 vandaan??

je hebt toch geen waarden van druk?of is het gewoon de atmospherische druk?
p1 is in Fred's verhaal de druk uitgeoefend door die lucht die daar bovenin die buis niet thuishoorde. De andere druk is de druk van de kwikkolom. Samen moeten ze even groot zijn als de luchtdruk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer