Versnelling

Moderator: physicalattraction

Berichten: 379

Versnelling

Ik heb al wat research gedaan over versnelling en begrijp gewoon niet wat het wil zeggen in mensentaal.Ik weet dat de formule luidt snelheid/tijd maar dan krijg ik iets in meter per seconde wat ik ook begrijp, maar wat wil die meter per seconde concreet zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Versnelling

Laten we eerst het geval zonder versnelling bekijken. Je loopt in een rechte lijn met een constante snelheid, bijvoorbeeld 1m/s. Dat wil zeggen: per seconde leg je één meter af, dus na 8 seconden heb je 8 meter afgelegd. Hoe snel ga je als je op 5 seconden 15 meter aflegt? Dan leg je 15/5 meter per seconden af, dus 3m/s.

Nu gaan we opnieuw lopen, maar niet aan een constante snelheid. We beginnen vanuit rust, maar gaan dan steeds sneller lopen. We versnellen bijvoorbeeld aan 1m/s². Let op: de eenheid van versnelling is niet m/s, maar m/s²: meter per seconde kwadraat. Je kan dit ook zien als (m/s)/s, dus "meter per seconde", dat nog eens "per seconde". Inderdaad: versnellen aan 1m/s² betekent dat je snelheid per seconde, toeneemt met 1m/s.

Concreet: we vertrokken vanuit rust (snelheid is 0m/s) en we versnellen aan 1m/s². Na één seconde, zijn we versneld tot aan een snelheid van 1m/s. Na 5 seconden zijn we versneld tot 5m/s, enzovoort. Je snelheid neemt dus per seconde toe, aan de gegeven versnelling.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Versnelling

Het aantal meter per seconde wil zeggen hoeveel meter je elke seconde verder gaat.

O, als je het over meter per seconde-kwadraad hebt (meter per seconde per seconde). Dan is dat eigenlijk ook heel simpel uit te leggen: Dat is hoeveel je huidige snelheid toeneemt per seconde.

Voorbeeld: Is je snelheid 2 meter per seconde, en je versneld met 2 meter per seconde per seconde... Dan ga je 1 seconde later, 4 meter per seconde. En nog een seconde later 6 meter per seconde. Oftewel: je versneld iedere seconde je snelheid met 2 meter per seconde.

Als dit niet het antwoord is wat je bedoelt, snap ik je vraag niet.

edit: TD was me voor
dus.

Berichten: 379

Re: Versnelling

bedankt heel wat betere uitleg dan de meeste boeken :-)

als ik dan een versnelling van 9.81 meter per seconde/seconde onderga dan ga ik na 2 seconde 9.81*2 meter vooruit na 3 seconde 3*9.81 ?

Berichten: 7.068

Re: Versnelling

Ik heb al wat research gedaan over versnelling en begrijp gewoon niet wat het wil zeggen in mensentaal.
Misschien helpt dit: Versnelling is de 'snelheid' waarmee snelheid verandert.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Versnelling

299792.458 schreef:bedankt heel wat betere uitleg dan de meeste boeken :-)

als ik dan een versnelling van 9.81 meter per seconde/seconde onderga dan ga ik na 2 seconde 9.81*2 meter vooruit na 3 seconde 3*9.81 ?
Jep. En ga zo maar door [rr]
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 379

Re: Versnelling

Eigenlijk moet als ik mijn totale snelheid op een punt wil weten moet ik de versnelling plus de normale snelheid als ik dus 9.81meter per seconde kwadraat versnel en ik gewoon 3 meter per seconde ga ben ik na 5 seconde 9.81*5+15

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Versnelling

Vanwaar die 15? Je vertrekt aan 3m/s en per seconde komt er 9,81m/s bij van de versnelling 9,81m/s². Dus na 5 seconden is je snelheid de oorspronkelijke 3, plus 5*9.81, dat geeft: (3+5*9.81)m/s.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Versnelling

voorbeeld 1:

Je fiets met een constante snelheid van 5 m/s (op dit moment is je versnelling dus 0, omdat je snelheid niet veranderd)op een rechte fietspad. Plotseling springt een kind op je pad, en je besluit om te gaan remmen. Gegeven dat je met 1 m/s per seconde (1 m/s^2 dus) remt. Hoelang doe je er dan over om tot stilstand te komen?

voorbeeld 2: een auto vertrekt vanuit stilstand en bereikt na 4 seconden een snelheid van 100 km/h. Wat is de versnelling van de auto in m/s^2 ( m/s per seconde)?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 379

Re: Versnelling

Ik heb volgende berekening gedaan als ik bv een eind aan mijn leven wil maken en ik spring van een dak ter hoogte van 100 meter. Na 1 seconde door de valversnelling heb ik een snelheid van 9.81m/s² dus heb ik op die een seconde 9.81meter afgelegd

2sec= 19.62m/s²

dus heb ik na 2 sec 19.62+9.81=29.43 meter afgelegd

3sec=29.43m/s² dus 58.86 meter afgelegd

4sec=36 dus 94.86 meter afgelegd

Conclusie is na 4.52 SECONDEN RAAK IK DE GROND is deze berekening juist?

Berichten: 379

Re: Versnelling

sorry dacht dat dit welleens een nieuw onderwerp kon zijn

Je hoeft dus niet te antwoorden. Bedankt nog voor de verklarende uitleg

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Versnelling

299792.458 schreef:Ik heb volgende berekening gedaan als ik bv een eind aan mijn leven wil maken en ik spring van een dak ter hoogte van 100 meter. Na 1 seconde door de valversnelling heb ik een snelheid van 9.81m/s² dus heb ik op die een seconde 9.81meter afgelegd

2sec= 19.62m/s²

dus heb ik na 2 sec 19.62+9.81=29.43 meter afgelegd

3sec=29.43m/s² dus 58.86 meter afgelegd

4sec=36 dus 94.86 meter afgelegd

Conclusie is na 4.52 SECONDEN RAAK IK DE GROND is deze berekening juist?
Nee. Volgens mij kom je toevallig uit op het goede antwoord. Er bestaat de formule
\(s=\frac{1}{2}gt^2\)
Dus na 3 seconden (t=3) heb je
\(s=\frac{1}{2}g\cdot 3^2=44.145\)
meter afgelegd.

Over 100 meter doe je dus:
\(s=\frac{1}{2}gt^2=100\Rightarrow t=\sqrt{\frac{200}{g}}\approx 4.52\)
seconden.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Versnelling

299792.458 schreef:Ik heb volgende berekening gedaan als ik bv een eind aan mijn leven wil maken en ik spring van een dak ter hoogte van 100 meter. Na 1 seconde door de valversnelling heb ik een snelheid van 9.81m/s² dus heb ik op die een seconde 9.81meter afgelegd. Nee. Ná 1 seconde is je snelheid weliswaar 9,81 m/s geworden, maar je begon die seconde met een snelheid van 0 m/s. Je gemiddelde snelheid gedurende die ene seconde heeft maar 4,905 m/s bedragen, derhalve ben je na een seconde ook nog maar 4,905 m gevallen.

2sec= 19.62m/s²

dus heb ik na 2 sec 19.62+9.81=29.43 meter afgelegd

3sec=29.43m/s² dus 58.86 meter afgelegd

4sec=36 dus 94.86 meter afgelegd

Conclusie is na 4.52 SECONDEN RAAK IK DE GROND is deze berekening juist?
isniegoe :-D

van tijdstip 0 tot tijdstip 1

Ná 1 seconde is je snelheid weliswaar 9,81 m/s geworden, maar je begon die seconde met een snelheid van 0 m/s. Je gemiddelde snelheid gedurende die ene seconde heeft maar 4,905 m/s bedragen, derhalve ben je na een seconde ook nog maar 4,905 m gevallen.

van tijdstip 1 tot tijdstip 2:

Je begint met een snelheid van 9,81 m/s, en in die tweede seconde komt daar 9,81 m/s bij. Ná die tweede seconde is je snelheid dus 19,62 m/s geworden, Je gemiddelde snelheid gedurende die tweede seconde was 14,715 m/s, in die tweede seconde val je dus 14,715 m. In de eerste seconde was je al 4,905 m gevallen, je hebt dus nu een diepte van 19,62 m bereikt.

van tijdstip 2 tot tijdstip 3:

Je begint met een snelheid van 19,62 m/s, en in die derde seconde komt daar 9,81 m/s bij. Ná die derde seconde is je snelheid dus 29,43 m/s geworden, Je gemiddelde snelheid gedurende die derde seconde was 24,525 m/s, in die derde seconde val je dus 24,525 m. In de eerste twee seconden was je al 19,62 m gevallen, je hebt dus nu een diepte van 44,145 m bereikt.

Ga nu zelf maar eens even door voor de 3-4 en 4-5, en kijk dan eens naar de formule:

s(t) = s(0) + v(0)t + ½at²

met

s(t) = totaal afgelegde afstand op tijdstip t

s(0) = afgelegde afstand op tijdstip 0 (in jouw geval die hoogte van 100 m)

v(0) = beginsnelheid op tijdstip 0, en die is in jouw geval dus 0 op het moment dat je springt

t= de verstreken tijd in seconden

a= de versnelling in m/s², hier -9,81 m/s² (MIN want je gaat van die honderd meter af)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Versnelling

Jan van de Velde schreef:s(t) = s(0) + v(0)t + ½at²

met

s(t) = totaal afgelegde afstand op tijdstip t

s(0) = afgelegde afstand op tijdstip 0 (in jouw geval die hoogte van 100 m)

v(0) = beginsnelheid op tijdstip 0, en die is in jouw geval dus 0 op het moment dat je springt

t= de verstreken tijd in seconden

a= de versnelling in m/s², hier -9,81 m/s² (MIN want je gaat van die honderd meter af)
Dan heb je dus bij het raken van de grond -100 meter afgelegd?

Ik vind het handiger om hem positief te houden, omdat je wordt versneld, niet vertraagd. Je begint op 0 meter afstand, en legt steeds meer (positieve afstand) af.

Of vind je dat niet juist?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Versnelling

Phys schreef:Dan heb je dus bij het raken van de grond -100 meter afgelegd?

Ik vind het handiger om hem positief te houden, omdat je wordt versneld, niet vertraagd. Je begint op 0 meter afstand, en legt steeds meer (positieve afstand) af.

Of vind je dat niet juist?
Het aardoppervlak als 0-niveau aanhoudend inderdaad ja, ik ga van hoog naar laag en leg dus - 100 m af. Aangezien s(0) gelijk is aan 100 m is mijn afgelegde weg bij het te pletter slaan 0.

Het is allemaal een kwestie van definitie. Hier is het lood om oud ijzer omdat je toch maar in één richting beweegt; het wordt echter wél van belang zodra je op-én-neergaande bewegingen gaat krijgen. (kogelbaantje....), Als je dan niet de correcte waarden kiest en een negatieve versnelling moet je al heel erg op je tellen gaan passen om kogels geen onnatuurlijke dingen te laten doen. Die aanpak met die negatieve versnelling is ook wel netjes en handig voor energieberekeningen als Δmgh+Δ½mv² =0

Het is nog te overwegen om de formule dan te schrijven als x(t) = x(0) +....etc zodat je met plaats rekent ipv met afstand. Echter, ook afstanden meet je in een coordinatenstelsel met negatieve asdelen.

Tja, wat is het overzichtelijkst?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer