Te moeilijk

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 379

Te moeilijk

Ik vraag me eigenlijk af of we ooit een grens zullen berijken waarin we het gewoon niet meer aankunnen. Waar we dat gene wat we ontdekken niet meer begrijpen en de wiskunde en fysica slimmer dan ons zelf is geworden. Misschien zijn we al in dat tijdstip belandt tenslotte we rekenen wel met de kwantum fysica maar is er iemand die ze echt begrijpt en die zich er mee iets kan inbeelden? Gewoon om jullie mening te weten te komen [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Te moeilijk

tenslotte we rekenen wel met de kwantum fysica maar is er iemand die ze echt begrijpt en die zich er mee iets kan
Ik denk dat dat wel meevalt, voor huidige kwantumfysici.

Een theorie (of dat nu wiskunde of fysica) is, kan niet "slim" zijn, het zal dus ook niet slimmer worden dan de mensen die ze ontdekken of uitvinden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 379

Re: Te moeilijk

ik bedoel kan iemand eigenlijk wel zich concreet iets voorstellen bij bevoorbeeld snaren of meerdere dimensies. Zijn dit niet eerder voorbeelden van iets dat mathematisch uitkomt bij berekeningen maar dat niemand echt begrijpt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Te moeilijk

Wat mij betreft, maar dat is dan een erg wiskundige benadering, is er ook niet altijd een "fysische voorstelling" nodig. Ik kan het 'volume' van een hyperkubus (4D) zonder probleem berekenen, maar ruimtelijk voorstellen gaat niet. Maar moet dat? Voor mij niet noodzakelijk...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Te moeilijk

In het algemeen werkt het vrij eenvoudig:

1. Als hoe je het doet moeilijk is, dan doe je het op de verkeerde manier.

2. Als wat je bestudeerd makkelijk is, dan bestudeerd je het verkeerde onderwerp.

Zodra de wetenschap te ingewikkeld wordt om mee te werken (geval 1) dan bedenken we een nieuwe taal om het te beschrijven op een manier die we wel kunnen bevatten. We bedenken dan een betere manier (een "hoe") om het te doen.

Toen rekenenen met romeinse cijfers te moeilijk werd bedachten we onze huidige hindoe/arabische cijfers. Toen het schrijven van programmas in machine code te moeilijk werd bedachten we interpreters en compilers. Op het moment dat imperatief programmeren niet meer te overzien is stappen we over op functioneel programmeren. Elke keer dat we overstappen op een hogere abstractie niveau wordt het weer beheersbaar.

Zodra we een bepaald onderwerp door hebben (geval 2) gaan we op zoek naar een nieuw onderwerp.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 379

Re: Te moeilijk

TD mischien heb je gelijk maar ik kan me niet voorstellen dat iemand kan leven met het idee dat het niet fysisch voorstelbaar is

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Te moeilijk

TD mischien heb je gelijk maar ik kan me niet voorstellen dat iemand kan leven met het idee dat het niet fysisch voorstelbaar is
Hierbij zie je dan dat er mensen bestaan die best kunnen leven met concepten waarvan niet direct een fysische interpretatie is [rr]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Te moeilijk

En vermits we hier toch in het filosofie-onderdeel zitten: je bent de hele dag bezig met abstracties die niet fysisch zijn, dus kan je dit ook voor exacte wetenschappen (al is dat niet meteen mijn dada).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Te moeilijk

TD mischien heb je gelijk maar ik kan me niet voorstellen dat iemand kan leven met het idee dat het niet fysisch voorstelbaar is
Maar dat is toch aan de orde van de dag??
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 175

Re: Te moeilijk

Het is gerust mogelijk dat de wereld ingewikkelder is dan de inteligentie die zich daarin bevind kan bevatten. Kijk naar konijnen, die zullen gerust niet zoveel besef en weet van de werking van de wereld hebben als sommige mensen. Wij zijn dan hoogstwaarschijnlijk de inteligenste op aarde, maar daarmee hebben we nog niet een oneindig grote inteligentie. Dus het lijkt me logisch dat de wereld ingewikkelder is dan we kunnen begrijpen. En ik denk dat iedereen wel tegen dingen aan kan lopen waarbij de in zijn gedachte mogelijke antwoorden op een vraag allebij niet kunnen en niet zijn voortestellen.

Berichten: 107

Re: Te moeilijk

Misschien wordt het inderdaad ooit eens te moeilijk, voor ons. Maar er zal een groep bestaan, evolutionair ontwikkeld, die het wel snapt, met een groter vermogen tot logisch na te denken. Ik denk dat er altijd wel een levensvorm blijft bestaan die dingen kan blijven afvragen en nieuwe dingen kan leren en snappen.
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Reageer