Springen naar inhoud

Hoe hebben jullie je verdiept in een geloof?

• Log in om te kunnen reageren

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2007 - 18:06

Dit lijkt mij wel interessant, want ik kan be best voorstellen dat sommige mensen in dit deel van het forum zich ergeren aan mensen die duidelijk geen boek hebben opengeslagen. Ik heb het dan over bijbel of de quran.
want de meeste reacties zijn wel van het type "sneller gaan dan de lichtsnelheid is mogelijk en blabla bla" en "0/0=1"
en hier wordt ik wel moe van:)
Zijn er ongelovigen hier die een van deze boeken hebben gelezen? Ik vraag het me gewoon af..

edit: dit is volgens mij mijn eerste post in dit deel, warschijnlijk ook het laatste, want de sfeer hier is wel stukken minder dat bij de rest van het forum. Hoe ervaren jullie dit?

Veranderd door Morzon, 05 april 2007 - 18:10

I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 april 2007 - 18:21

Ik ben ongelovig en heb ook geen enkel boek gelezen. Daarom zorg ik ook dat ik daar niet op ga reageren :) Zo ben ik de mensen niet tot last en kunnen hun gewoon discussiŽren :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 april 2007 - 18:25

Ik heb twaalf jaar op een katholieke school gezeten, ik ben gedoopt, en heb het vormsel ontvangen. Navenant heb ik ook heel wat stukken uit de Bijbel gelezen, soms verplicht, soms uit vrije wil (ja, een mens doet gekke dingen :)). De lessen godsdienst in het middelbaar omvatten ook het kritisch bekijken, ook vanuit wetenschappelijk oogpunt, van Bijbelse teksten, ethiek en moraal vanuit het christendom, theorieŽn van Marx, Feuerbach, Freud, etc. Ook in de lessen Latijn was er aandacht voor geschiedschrijvers die het hadden over het ontstaan van het christendom. Toch was ik in de lagere school nooit echt gelovig (er niet bewust genoeg mee bezig) en toen ik oud genoeg was om erover na te denken, en me begon te interesseren in filosofie en geschiedenis ben ik vrij snel "van mijn geloof gevallen". Ik sta nu erg kritisch t.o.v. alle religie, maar ik heb de nodige kennis van het discours. Religie komt trouwens nog steeds naar voor in mijn studie: binnen de ontwikkelingspsychologie, sociologie, en dies meer.
De Koran moet hier ook ergens liggen, die kregen we laatst gratis bij de krant De Standaard (wat een heiligschennis :)).

Veranderd door ypsilon, 05 april 2007 - 18:30

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2007 - 19:51

Ik discussier hier heel wat af en leer zo steeds meer :) Toch moet ik nog wel eens een keer de bijbel lezen, zeker nu ik wat meer kennis heb door vele mede-forumleden :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 april 2007 - 19:59

Assassinator kan ons misschien nog verrijken met kennis over The Gospel of the Flying Spaghetti Monster :)

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2007 - 20:09

Ik heb het nieuwe testament, en de bijbelboeken genesis, prediker en daniŽl gelezen.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2007 - 21:15

@Ypsilon: haha, ik had je bericht nog niet gelezen maar ik heb wel mijn avatar veranderd, toevallig :) Deze is iets sprekender voor mijzelf dan dat monster, aangezien ik dat gewoon een leuk plaatje vond :) Er zit wťl een leuk verhaal achter.

Veranderd door Assassinator, 05 april 2007 - 21:15

- Robert Heinlein -

Don Quichot

Don Quichot

• >250 berichten
  • 504 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 april 2007 - 22:51

Toen ik nog geen tien was is mijn interesse in godsdienst ontstaan. Ik heb her en der dingen gedaan die ik niet kon verklaren achteraf en ik vroeg me af hoe dat kon (achteraf geef ik de onwetendheid dat het niet kon de schuld). Sommigen dachten dat dit de hand van god was. Gezien ikzelf niet eligieus opgevoed was ging ik zelf op zoek. Met nog geen tien jaren ben ik eens serieus gaan praten met een paar predikers van een paar kerken in de beurt. Wat zullen zij wel niet gedacht hebben van dat ventje!

Toen ik wat ouder werd heb ik her en der eens een preek meegemaakt, maar dat vond ik maar niets omdat ik van mening was dat wat er gepreekt werd mijn eigen levenservaring (zo'n jong ventje als ik was :)) tegensprak. Op de een of andere manier heb ik bij religieuze mensen altijd wel een gevoelige kunnen raken blijkbaar, misschien omdat ik z=altijd al zoekende geweest ben, want ik vele bijbels gekregen en ook een torah. Ook deze werken wisten mij niet zo te bekoren. Omdat niet werkelijk dicht bij mijn ervaringen kwam. Behalve de verhalen over Jezus. Ik heb echter nooit geloofd dat hij de zoon van God is.Hijzelf zegt toch ook steeds dat hij de zoon van de mens is. Ik ben in ieder geval niet opgehouden met zoeken.

Toen ik wat ouder werd kwam ik geloven zoals het Buddhisme en de Tao tegen. Hier heb ik veel van geleerd; vornamelijk omdat deze geloven niet prediken over een man of een goddelijke wil, maar over hoe de dingen zijn. Het spreekt over een vloeiing, de weg. Dat verklaart wel mijn eigen ervaringen. Ng steeds heb ik overigens moeite om mezelf vast te leggen op een geloof. Ik heb geen geloof, maar ik geloof wel. In mijn ogen is dit simpelweg omdat wanneer je zulke dingen in woorden vast probeert te leggen je er per definitie uit pakt wat voor jou het meest spreekt en je het dus vervormt. Elke keer als je 'het'robeert te definieren maak je het daardoor kapot. Daarom heb ik gekozen voor een manier van benaderen in plaats van een manier van belijdenis. Ik benader het op de zen manier; oftewel: de weg van niet-dwang.

In mijn ogen ervaar je 'dat ene' simpelweg het beste wanneer je alles simpelweg laat bestaan. Dan ontstaat er een vloeiing die alles omvattend is. Wat ik na al die tijd zeker weet is dat wanneer ik in die vloeiing besta ik veel dichter bij het zelf sta dan wanneer ik poog om zoveel dingen te controleren of te definieren.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2007 - 08:22

Ik heb op een christelijke basisschool gezeten, heb daar alle verhalen gehoord. Ben met mn oma vroeger wel naar de (katholieke) kerk geweest, met een vriendinnetje van me ook aantal keer naar de kerk (pinkstergemeente) en met haar veel discussies gehad. Ook heb ik (na alle verhalen van de basisschool) ook nog veel stukken uit de bijbel gelezen. Ik ben absoluut niet gelovig, maar kan er volgens mij aardig over meepraten. Ik zou het op zich interessant vinden ook meer over andere geloven te weten, maar daar gaat me gewoon teveel tijd inzitten, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om ook nog eens de koran en de tora, en de hele bijbel te lezen, en dit zie ik dan ook niet zitten, ik kan mn tijd wel beter gebruiken!
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

mobi

mobi

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2007 - 11:49

Ik kan me dit leven onmogelijk zonder geloof voorstellen. In alle forums hier houden we ons met allemaal natuur(wetenschaps)wetten bezig. dat is allemaal enorm interessant , maar als oprecht mens moet je jezelf ook afvragen : wie zit er nu eigenlijk achter al die natuurwetten?
Als intelligente mens kan je jezelf toch niet bedriegen en zeggen dat dit alles vanzelf ontstaan is , net zoals niemand ooit zal geloven dat de Brittannica Encyclopedie ontsaan is door een toevallig omvallende inktpot op duizenden papiervellen ?
De vraag die in feite gesteld moet worden is : waarom en waarvoor werd dit allemaal geschapen ? Dit is een onderwerp waarmee de mens zich niet graag bezig mee houd , omdat we tot een conclusie van bep. verplichtingen zouden kunnen komen t.o.v. de medemens of de "schepper" en dat willen we liever niet .....
Wij spreken van "toeval" i.p.v. bvb GOD's hand, hetzelfde met het woord "ik heb veel" geluk " gehad" . Het woord "de natuur" ?wat of wie is dat ? En zo zijn er nog enorm veel woorden die we dagelijks gebruiken en waarvan we in feite de betekenis ontkennen .
Volgens mij is dit een onoprechte houding t.o.v. Hij die ons dit leven heeft geschonken , zelfs een vreemdeling zal je bedanken voor een kleine "favor" die hij je gedaan heeft.
Geloof mag NIET met kracht opgelegd worden , maar als intelligent mens ben je wel verplicht om je ermee bezig te houden (tenminste niet minder dan elk ander wetenschappelijk onderwep).

sjonnie

sjonnie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2007 - 12:14

Ik als agnost zijnde hecht niet veel waarde aan de meeste bijbelverhalen,echter op mijn protestants christelijke lagere school( nu basisschool) vroeger heb ik veel bijbelverhalen gehoord. Ik ken dus redelijk wat verhalen uit de bijbel.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 april 2007 - 12:28

als oprecht mens moet je jezelf ook afvragen : wie zit er nu eigenlijk achter al die natuurwetten?
Als intelligente mens kan je jezelf toch niet bedriegen en zeggen dat dit alles vanzelf ontstaan is (...) Dit is een onderwerp waarmee de mens zich niet graag bezig mee houd , omdat we tot een conclusie van bep. verplichtingen zouden kunnen komen t.o.v. de medemens of de "schepper" en dat willen we liever niet .....

Dit is eigenlijk niet de opzet van dit topic, maar niet geloven betekent niet dat je geen verantwoordelijkheid hebt t.o.v. van de medemens en bij uitbreiding andere levende wezens. Verplichtingen t.o.v. een schepper zijn m.i. nonsens. Zelfs als je God gebruikt als praktisch postulaat, want tot een praktisch postulaat bidden...? Tja.
Het is simplistisch om te stellen dat de pracht en complexiteit van de wereld moet duiden op een schepper, die nog prachtiger en complexer is... Want dan kŠn het niet anders of daar zit weer wat achter. Maar zoals eerder gezegd, dit is niet waar dit topic om draait.

• Gast

Geplaatst op 06 april 2007 - 13:31

Dit is eigenlijk niet de opzet van dit topic, maar niet geloven betekent niet dat je geen verantwoordelijkheid hebt t.o.v. van de medemens en bij uitbreiding andere levende wezens.

Is het niet zo dat, bijbels gesproken, de wijze waarop je verantwoordelijkheid toont t.o.v. je medemens. een DAAD van GELOOF is ?
Lees eens KaÔn en Abel uit Genesis, of het bekende verhaal van "De Barmhartige Samaritaan". Wie is de eigenlijke gelovige in het verhaal van de barmhartige samaritaan ?. Dus waar gaat het verhaal over ?
Dus hoe dien je God, de God van de Bijbel ??

Verplichtingen t.o.v. een schepper zijn m.i. nonsens.

Absoluut niet, dus.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2007 - 13:32

Ligt eraan hoe je het interpreteerd GabriŽl :)

- Robert Heinlein -

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 april 2007 - 14:09

Het is zo dat je verantwoordelijkheid kan interpreteren als een "daad van geloof", maar dit wil niet zeggen dat je geloof nodig hebt om de daad te stellen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures