[mechanica] twee verbonden staven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4.246

[mechanica] twee verbonden staven

Afbeelding

Twee staven met een massa m en een lengte L zijn verbonden aan een puntmassa m op een helling onder hoek γ.

De twee staven staan onder de hoeken α en β, er is zwaartekracht aanwezig.

Gevraagd: de bewegingsvergelijkingen beschreven in de (gegeneraliseerde) coordinaten α en β

De schets is mijn interpretatie van de opdracht:

http://tam.cornell.edu/~als93/wb1413spring2007/assign6.pdf

Ik weet niet waar ik het assenstelsel moet zetten. Eveneens begrijp ik niet waar de hoek γ moet terugkomen.

Eerste stappen van mijn uitwerking:

Ik dacht aan het assenstelsel in de bovenste puntmassa te zetten:

x1=L/2sin(α)

y1=L/2cos(α)

φ1

x2=L/2sin(β)

y2=L/2cos(β)

φ2

Kunnen julllie me verder helpen?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [mechanica] twee verbonden staven

De bewegingsvergelijking van Lagrange is voor mij nieuw.

Voor het oplossen van dit vraagstuk lijkt het me belangrijk om te weten wat de bewegingsvergelijking van Lagrange inhoud.

Als je op Google de optie ""Uitgebreid zoeken"" gebruikt, en je vult in ""taal:Nederlands"" en de woorden ""Bewegingsvergelijking AND Lagrange "" , dan krijg je een aantal sites te zien met uitleg over de verg. van Lagrange.

Ik begrijp er nog niet veel van ,maar misschien zijn er mensen op dit forum, die hier meer van weten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [mechanica] twee verbonden staven

\(T=\frac{1}{2}.M.({\dot{x}}^2+ {\dot{y}}^2)+\frac{1}{2}.J.\dot{\alpha}+\frac{1}{2}.J.\dot{\beta}\)
Met:
\(J=\frac{1}{3}.m.L^2\)
\(U=-m.g.\frac{1}{2}.L.\cos \alpha - m.g.\frac{1}{2}.L.\cos\beta\)

Berichten: 4.246

Re: [mechanica] twee verbonden staven

Het bovenstaande antwoord is incorrect. Er is namelijk sprake van het definiëren van de zelfgekozen coordinaten (x,y en φ) in de gegeneraliseerde coordinaten α en β.

Dit betekent dat bij de kinetische energie een vector, zij q, gedifferentieerd moet worden naar de tijd, in de vector q zitten dan de negen coordinaten behorende bij elk der massa's (namelijk een x,y en een φ). De kinetische energie is dan simpelweg 1/2*v'*M*v met de massamatrix M een diagonaalmatrix met [m m I...] steeds herhalende in overkomende met het aantal massa's.

Bij de potentiële energie moeten er drie verplaatsingen zijn namelijk: y1 y2 en y3

Mijn vraag doelt eigenlijk op de plaats van het assenstelsel en de definiëring van de coordinaten in termen van de gegeraliseerde coordinaten zodat daarmee de Lagrange vergelijkingen kunnen worden opgesteld.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer