Springen naar inhoud

Wrijvingskrachten auto berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Rainbow

Rainbow

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2007 - 23:06

Hey mensen....het is weer een lastige vandaag maar ik krijg te kampen met weer een vervelende som, namelijk deze:

De verbrandingswarmte van benzine is 33 . 109 J / m3 (bij T = 293 K).
Een auto rijdt met een bepaalde constante snelheid. Bij deze snelheid is het rendement van de motor 31% en is het benzineverbruik 1 op 14 (d.w.z. de auto rijdt 14 km per liter benzine). Bereken de bij deze snelheid door lucht en wegdek uitgeoefende wrijvingskracht op de auto in Newton.

PS: het kan zijn dat enkele gegevens niet gebruikt hoeven te worden want er horen ook nog andere vragen bij.
Als iemand me kan helpen zou ik het erg waarderen. (ik heb een vermoeden dat het antwoord niet al te moeilijk is)

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 april 2007 - 00:58

De snelheid is constant, dus de resulterende kracht is nul:
De vooruitstuwende kracht van de motor wordt precies opgeheven door de totale wrijvingskracht: ze zijn aan elkaar gelijk (tegengestelde richting).
De auto rijdt 14 km op één liter. Omdat het rendement slechts 31% is, wordt hiervan slechts 0,31 liter gebruikt voor de vooruitstuwende kracht.
LaTeX
Deze hoeveelheid benzine levert volgens de gegeven verbrandingswarmte LaTeX op voor een afstand van 14 km.
Een (constante) kracht gedurende een afstand: dan denken we aan arbeid!
W=F.s --> F=W/s
LaTeX
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2007 - 09:39

Phys is correct, indien je het nog niet wist, de kracht die hij uitkomt zijn alle rijweerstanden samen. :)
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 april 2007 - 11:31

Yep, want zoals ik zei

De vooruitstuwende kracht van de motor wordt precies opgeheven door de totale wrijvingskracht: ze zijn aan elkaar gelijk (tegengestelde richting).

Mijn berekende motorkracht is dus gelijk aan de totale wrijvingskracht (door lucht en wegdek).
- Niels Bohr -

Rainbow

Rainbow

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2007 - 15:48

Hey mensen...jullie hebben me echt geholpen.
Als ik het zo lees klinkt t allemaal logisch...maar zelf zou ik er echt niet opkomen.

bedankt!

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 april 2007 - 15:59

Probeer zo te redeneren:

welke gegevens heb ik? beginnend met verbrandingswarmte:
Joule per m³ terwijl je ook liter in je gegevens hebt. Het verband tussen de m³ en liter=dm³ moet je leggen. Op de één of andere manier moet je die twee zaken combineren.
Verder heb je nog over: afstand (14 km) en dus energie/warmte/arbeid (Joule).

Die twee kun je maar op een manier combineren: arbeid W=F.s
En goh, de kracht werd gevraagd dus het kan niet missen.

Heb je het een beetje door? Je moet dus gewoon goed kijken naar de gegevens en die combineren met bepaalde formules, tot je het gevraagde hebt. De gevraagde grootheid moet natuurlijk in één van die formules zitten.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures