Springen naar inhoud

[aardrijkskunde] geomorfologie

• Log in om te kunnen reageren

Katej

Katej

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2007 - 10:01

Hoiii x
Ik moet een taak maken voor het vak Aardrijkskunde, de leerkracht heeft 16 vragen gemaakt adhv deze website : http://users.skynet....omorfologie.htm

Maar toch zijn er enkele vragen die ik niet echt kan oplossen en van sommigen ben ik niet zeker, dus zet ik ze hier ook eventjes neer :

2. De drievoudige werking van het stromend water wordt in de eerste figuur weergegeven. Geef de drie delen van de rivier met bijhorende overheersende werking van het stromend water.
Bovenloop = erosie
Middenloop = transport
Benedenloop = afzetting
3. Op welke wijze wordt de lading getransporteerd?
De rivier verzamelt puin : door eigen verticale erosie en door de hellingsprocessen.
Dit vond ik op een website :
Het puin dat de rivier vervoert, is voor een klein deel van de rivier zelf afkomstig. Het overgrote deel komt echter van de hellingserosie.
Het transport van het puin gebeurt via :
- oplossing (vb. zouten)
- suspensie (zwevende korrels klei en leem)
- saltatie (rollend en springend), dit versterkt het uitschurend effect
Is dit geen betere uitleg?

9. In ons klimaat is de winterbedding breder dan de zomerbedding. Waarom?
Hoe ik deze vraag moet oplossen snap ik niet echt... Ik weet dat wij een gematigd maritiem klimaat hebben, maar verder geraak ik niet.
14. Geef de verschillen tussen een kloofdal, V-dal, een vlakbodemdal en een vlakdal op basis van de hellingsgraad van de valleiwanden, de verhouding bedding-dalbodem en het overheersende erosietype.
Kloofdal De valleiwanden zijn nagenoeg vertikaal. Dit komt omdat er geen hellingserosie is of doordat de hellingserosie geen vat krijgt door de grote hardheid van het gesteente.

∑ V-dal Een V-dal heeft schuin aflopende hellingen en een smal bodemdal.
De hellingserosie heeft maar weinig invloed gehad gezien de hardheid van het gesteente. Een andere naam voor een V-dal is een vleugeldal.

∑ Vlakbodemdal Een vlakbodemdal heeft een brede vallei met een vlakke bodem waarin een meanderende rivier stroomt. Door overstroming van deze rivier wordt een alluviale vlakte gevormd.
Een vlakbodemdal kan ook gevormd worden door een verwilderde rivier.

∑ Vlakdal

Bij een vlakdal zijn de hellingen bijzonder zwak.
Maar dit is natuurlijk niet alles wat ze vraagt, maar dit is alles wat ik daarover vind ...

16. Hoe ontstaat een cuesta-reliŽf zoals in Belgisch Lotharingen? (Structuur van de gesteentelagen, aard van de gesteenten, type erosie)
- Van een website : Een cuesta is opgebouwd uit afwisselend 'harde' en 'zachte' gesteentelagen die monoclinaal hellen. Doordat het 'zachtere' gesteente een sterkere erosie kent dan het 'hardere' (differentiŽle erosie) ontstaat het typische cuesta-reliŽf.
- Van een andere website : Cuesta's ontstaan waar zacht hellende lagen van afwisselend hard en zacht aardmateriaal in een uitgestrekt vlak gebied voorkomen. Door differentiŽle erosie worden de zachte zandlagen afgevoerd, terwijl de harde kleilagen als een heuvel in het landschap overblijven.
Is die differentiŽle erosie correct?

Alvast bedankt !
X

Veranderd door Katej, 06 april 2007 - 10:05

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wetenschapper_in_leer

wetenschapper_in_leer

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2007 - 10:27

over de laatste vraag kan ik je wel wat vertellen, ik het dit vorig jaar op school gehad.
16 het klopt dat er in een cuesta reliŽf harde en zachte lagen zijn, (in lotharingen o.a. kalksteen ) de zachte lagen (kalksteen) worden door het water weggespoeld, de harde lagen blijven achter. je eerste uitleg is dus correct.

9: van de site: In de lente (tijdens de dooi) of na overvloedige neerslag gebeurt het dat de rivier in zijn benedenloop buiten de zomerbedding treedt en de winterbedding inneemt. Deze 'normale' overstromingen vormt een vruchtbare rivierpolder. wij hebben in de lente regelmatig neerslag, daarbij smelt de sneeuw in de ardennen=> meer water=> bredere bedding

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44890 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 april 2007 - 12:35

Hoiii x
Ik moet een taak maken voor het vak Aardrijkskunde, de leerkracht heeft 16 vragen gemaakt adhv deze website : http://users.skynet....omorfologie.htm

Maar toch zijn er enkele vragen die ik niet echt kan oplossen en van sommigen ben ik niet zeker, dus zet ik ze hier ook eventjes neer :

2. De drievoudige werking van het stromend water wordt in de eerste figuur weergegeven. Geef de drie delen van de rivier met bijhorende overheersende werking van het stromend water.
Bovenloop = erosie
Middenloop = transport
Benedenloop = afzetting
3. Op welke wijze wordt de lading getransporteerd?
De rivier verzamelt puin : door eigen verticale erosie en door de hellingsprocessen.
Dit vond ik op een website :
Het puin dat de rivier vervoert, is voor een klein deel van de rivier zelf afkomstig. Het overgrote deel komt echter van de hellingserosie.
Het transport van het puin gebeurt via :
- oplossing (vb. zouten)
- suspensie (zwevende korrels klei en leem)
- saltatie (rollend en springend), dit versterkt het uitschurend effect
Is dit geen betere uitleg?
ja, die is vťťl beter
9. In ons klimaat is de winterbedding breder dan de zomerbedding. Waarom?
Hoe ik deze vraag moet oplossen snap ik niet echt... Ik weet dat wij een gematigd maritiem klimaat hebben, maar verder geraak ik niet. 's winters gewoon een veel groter neerslagoverschot (weinig tot 0 verdamping door bomen en gewassen en inhet voorjaar komt de smeltende sneeuw uit de alpen dar nog eens overheen.
14. Geef de verschillen tussen een kloofdal, V-dal, een vlakbodemdal en een vlakdal op basis van de hellingsgraad van de valleiwanden, de verhouding bedding-dalbodem en het overheersende erosietype.
Kloofdal De valleiwanden zijn nagenoeg vertikaal. Dit komt omdat er geen hellingserosie is of doordat de hellingserosie geen vat krijgt door de grote hardheid van het gesteente.

∑ V-dal Een V-dal heeft schuin aflopende hellingen en een smal bodemdal.
De hellingserosie heeft maar weinig invloed gehad gezien de hardheid van het gesteente. Een andere naam voor een V-dal is een vleugeldal.

∑ Vlakbodemdal Een vlakbodemdal heeft een brede vallei met een vlakke bodem waarin een meanderende rivier stroomt. Door overstroming van deze rivier wordt een alluviale vlakte gevormd.
Een vlakbodemdal kan ook gevormd worden door een verwilderde rivier.

∑ Vlakdal

Bij een vlakdal zijn de hellingen bijzonder zwak.
Maar dit is natuurlijk niet alles wat ze vraagt, maar dit is alles wat ik daarover vind ...
Al die definities van daltypen ken ik niet maar ze komen me voor alsof je ze niet zelf verzonnen hebt, dus waarom zouden ze fout zijn? Levert het wat ermee te googlen??
16. Hoe ontstaat een cuesta-reliŽf zoals in Belgisch Lotharingen? (Structuur van de gesteentelagen, aard van de gesteenten, type erosie)
- Van een website : Een cuesta is opgebouwd uit afwisselend 'harde' en 'zachte' gesteentelagen die monoclinaal hellen. Doordat het 'zachtere' gesteente een sterkere erosie kent dan het 'hardere' (differentiŽle erosie) ontstaat het typische cuesta-reliŽf.
- Van een andere website : Cuesta's ontstaan waar zacht hellende lagen van afwisselend hard en zacht aardmateriaal in een uitgestrekt vlak gebied voorkomen. Door differentiŽle erosie worden de zachte zandlagen afgevoerd, terwijl de harde kleilagen als een heuvel in het landschap overblijven. Kijk eens op Wikipedia in het lemma cuesta? Klei is overigens een zeer makkelijk erodeerbaar materiaal, dus in zoverre lijkt me je uitleg niet correct.
Is die differentiŽle erosie correct? Ik weet niet of de term als zodanig correct is, maar er is zonder meer sprake van verschillende erosiegevoeligheid.

Alvast bedankt !
X

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Katej

Katej

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2007 - 18:46

Hoiii x
nu begin ik toch wel te twijfelen bij vraag 9 ...
Want als je op deze pagina :
http://home.scarlet...._sinds_1833.htm
de cijfers bekijkt van 2006; dan was er veel meer neerslag in de zomer...
Is het dan niet juist logischer dat de zomerbedding groter is dan de winterbedding?

En over vraag 14 vind ik nog steeds niet zoveel :)??:
Als er iemand me kan verder helpen?

Alvast bedankt aan wetenschapper_in_leer en Jan

X

wetenschapper_in_leer

wetenschapper_in_leer

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2007 - 18:53

maar ook in de winter/lente maanden: februari, maart. In de zomer is het ook veel warmer, dus een deel van dat water zal weer verdampen. in de dooi heb je zowel stijging temperatuur waardoor het bevroren water smelt+ de neerslag.

=> zelfs als het in de zomer meer regent zal er waarschijnlijk toch meer water zijn in de dooiperiode van winter/lente

Katej

Katej

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2007 - 18:55

Ah ok,
Danku wetenschapper_in_leer , nu snap ik wat Jan ook al bedoelde..

Alweer bedankt ^^
X

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44890 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 april 2007 - 19:16

Ah ok,
Danku wetenschapper_in_leer , nu snap ik wat Jan ook al bedoelde..

een groen en groeiend gewas kan 3-6 mm water verdampen op een zomerse dag. Dat is evenveel of meer dan de gemiddelde neerslag in die zomermaanden. Er is 's zomers dus normaal geen neerslagoverschot, dwz een positief verschil tussen neerslag en verdamping. De planten verdampen vrijwel alles wat er valt, er blijft weinig tot niks over om de rivieren te voeden.

Je hebt overigens groot gelijk door te zeggen dat de zomermaanden in ons klimaat niet bepaald droog zijn. :smile:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures