Licht in een punt concentreren

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 379

Licht in een punt concentreren

Als je een glas op een deur zet dan kan je beter afluisteren, nu is het al in me opgekomen dat dit door de vorm van het glas komt. Al het geluid word geconcentreert in 1 punt waardoor je het beter hoort. Na enkele amateuristische proefjes vond ik niet het zelfde bij licht .Hoe komt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Licht in een punt concentreren

Wat heeft de titel in godsnaam met je verhaal te maken, en wat doe je met licht?

Berichten: 379

Re: Licht in een punt concentreren

Sorry vergeten aantepassen. Wat ik met het licht doe is het concentreren in een punt maar dan krijg ik geen scherper beeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Licht in een punt concentreren

Titel aangepast (WC-rol?!)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Licht in een punt concentreren

Wat ik met het licht doe is het concentreren in een punt maar dan krijg ik geen scherper beeld.
Hangt er helemaal van af: als je het licht dat afkomstig is van één punt ook weer concentreert in één punt heb je juist wel een scherp beeld. Sterker, het is de enige manier om een scherp beeld te krijgen.

Wat betreft dat glas tegen die deur: leg je oor maar eens rechtstreeks tegen die deur: werkt beter dan dat glas. Het geeft je alleen een onhandiger positie die je minder lang volhoudt.

Je bent geen geluid aan het concentreren in één punt. Het enige dat je aan het doen bent is, zonder het te beseffen, gebruik te maken van het feit dat veel materialen trillingen veel beter doorgeven dan lucht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 379

Re: Licht in een punt concentreren

Bedankt Jan ik ga ervan uit dat er geen zo materiaal is voor licht. Ofwel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Licht in een punt concentreren

Eigenlijk niet. Licht reist het ongestoordst in vacuüm.

Verder zou ik licht en geluid niet teveel op één hoop gooien. Er zijn weliswaar overeenkomsten, maar ook een paar principiële verschillen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer