Codes (upc)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 351

Codes (upc)

Vraagstuk:

- Bewijs dat de UPC 1 fout kan detecteren, maar niet kan corrigeren.

Mijn probleem is dat ik nog niet zo gek veel van dat code spul begrijp en de dingen die ik vind in mijn dictaat over het detecteren en corrigeren van codes, gaat allemaal over twee vectoren met elkaar vergelijken. Twee 'woorden' als ik mij niet vergis. bovendien hebben ze het steeds over het de ruimte F_q, wat alleen componenten 0 en 1 kan bevatten. In het geval van de UPC heb ik maar 1 vector van 12 componenten. Hoe pas ik dan bijvoorbeeld de stelling toe:

Een code met een minimumafstand d is e-foutenverbeterend dan en slechts dan wanneer d[grotergelijk]2e + 1.

Waarbij d blijkbaar de hemmingafstand h(v,w) is gedefinieerd door:

h(v,w) = #{j: 1 :) j :) n | vj :) wj}

Waarvoor ik dus twee vectoren nodig heb.

Hoe kan ik dit vraagstuk oplossen?
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: Codes (upc)

Ik heb het antwoord al van iemand anders gehad. Je hebt hier blijkbaar geen definities nodig. Voor diegene die toch nog benieuwd naar het antwoord was:



De code heeft 1 controlecijfer. Met het inproduct gelijk te stellen aan nul kun je nagaan of het controlecijfer correct is. Is dit niet geval dan zit er dus een fout in de code, bij deze is de code dus wel foutendetecterend. Het blijkt echter dat er meerdere cijfers zijn aan te passen zodat het inproduct gelijk wordt aan nul. Met andere woorden je kunt dus niet weten waar de fout zat. Niet foutencorrigerend dus.
Nothing to see here, move along...

Reageer