Drukvermindering in fietsband

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 429

Drukvermindering in fietsband

Is er een verklaring te geven waarom een opgepompte band van een fiets, auto, aanhangwagen, caravan e.d. sneller zachter wordt, dan wanner de fiets, auto, aanhangwagen, caravan e.d. regelmatig worden gebruikt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Drukvermindering in fietsband

Ik heb van een fiets de banden opgepompt en de fiets een maand laten stilstaan. De bandenspanning heb ik na een maand gemeten. De banden zijn opnieuw opgepompt en de fiets is gedurende een maand regelmatig gebruikt. De spanning in de banden blijft nagenoeg gelijk.

Kent iemand dit verschijnsel, komt dit je bekend voor, waardoor denk je dat dit komt ?

Wim

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Drukvermindering in fietsband

Er ontbreekt info in je verhaal. Was de bandenspanning na die maand stilstand gedaald? En hoeveel?

Als het waar is dan zou ik niet weten hoe dit komt. Maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat het algemeen zo gaat.

Om zeker te weten dat stilstaande banden sneller druk verliezen dan rollende banden zou je een proef moeten doen over grotere aantallen. Resultaten van 1 fiets overtuigen mij niet direct.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Drukvermindering in fietsband

veroudering van het rubber?
???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Drukvermindering in fietsband

Resultaten van 1 fiets overtuigen mij niet direct.
In dit geval toch wel volgens mij. Vroeger fietste ik thuis dagelijks enkele kilometers (school enzo), en mijn banden werden nooit slapper (of toch niet veel). Nu ik op kot zit fiets ik thuis nauwelijks of niet en mijn banden lijken veel sneller leeg te lopen. Ook vroeger als ik lange tijd niet gefietst had waren mijn banden slapper.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Drukvermindering in fietsband

Mijn ervaring is precies eender. Ik had een tijd dat ik dagelijks 5-10 km fietste. Nooit oppompen nodig. Tegenwoordig pak ik nog slechts af en toe de fiets, iedere keer dat ik hem na zoveel weken stilstand nodig heb staan de banden slapper dan comfortabel.

Wild idee: een ontspanning in de rubbermoleculen waardor luchtmolecuultjes een fractie makkelijker kunnen ontsnappen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Drukvermindering in fietsband

Nee, diffusie, niets is lucht dicht. Elk membraan laat door middel van diffusie gassen door. Vooral polymeren, die eigelijk erg groot zijn, hebben plaats voor 'interstituents' (geen idee wat dat in het NL is) ofwel gas lekt er per molecule door.

Niets is luchtdicht, vooral polymeren niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Drukvermindering in fietsband

Nu ja, dat dacht ik al, maar waarom is er meer diffiusie bij banden die een lange tijd stil liggen dan bij banden die dagelijks gebruikt worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Drukvermindering in fietsband

Dat weet ik niet, al hebben polymeren wel de mogelijkheid om zich te ontrafelen.

Mischien dat tijdens het fietsen de polymeren (lange slierten van monomeren) meer in de knoop raken, en bij het stilstaan de band meer 'ontspant' waardoor de diffusie kan toenemen.

AfbeeldingAls iemand mijn verhaal over polymeren een beetje verward vindt, dit is er eentje miljoenen malen vergroot. Lange kettingen van monomeren.

Berichten: 20

Re: Drukvermindering in fietsband

Ik doe vakantie werk op een rubber pers afdeling.

Daar wordt oud (rubber dat lang stil heeft gestaan) altijd eerst "opgefrist" door het te walsen.

Na het walsen zijn de eigenschappen aanzienlijk veranderd. (is minder elastisch geworden)

Dit gaat wel om ongevulcaniseerd rubber.

Maar ik kan me voorstellen dat gevulcaniseerd rubber deze zelfde eigenschappen kent.

Of in ieder geval verandering van eigenschappen vertoond door vervorming.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Drukvermindering in fietsband

Van fietsenwinkels is ook bekend dat wanneer ze de banden oppompen van alle fietsen die op voorraad staan, dat de bandenspanning afneemt. De fietsen die gebruikt worden voor proefritten, hebben langer harde banden.

Van trailers (aanhangwagens) is het ook bekend. Pomp de banden op, gebruik de trailer regelmatig en je zal niet of nauwelijks de banden hoeven op te pompen. Parkeer je een trailer een jaar dan is te voelen en te zien dat de bandenspanning minder wordt. De praktijk toont dus aan dat het zo is. Ik zoek alleen naar de uitleg die waarschijnlijk heel simpel is (zoals alles als je het eenmaal weet :( )

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Drukvermindering in fietsband

Wel, de verklaring is blijkbaar dat rubber dat regelmatig gekneed wordt beter dicht blijft.

Het is alleen een effect wat mij niet bekend voorkwam. De fiets waar ik dagelijks op rijd moet ik regelmatig oppompen, terwijl er anderzijds ook wel eens een fiets een half jaar in de schuur staat waar ik dan zo op weg kan rijden.

Vandaar mijn eerste nogal sceptische reactie "is het wel waar"? Maar kennelijk is er genoeg ervaring die het effect bevestigt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Drukvermindering in fietsband

De fiets waar ik dagelijks op rijd moet ik regelmatig oppompen
ventielprobleempje? micro-lekje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Drukvermindering in fietsband

Omgekeerd is het zo dat als je fietsen in een winkel zet, zodat klanten bij de fietsen kunnen komen, in een fietsenwinkel de banden altijd heel weinig onder spanning gebracht worden. Dus een paar pompslagen, maar altijd een zachte band. Men laat dus bewust harde banden bijna leeglopen. Is dat om poreus worden van banden te voorkomen als de banden alleen onder luchtdruk staan en geen wisselende tegendruk van buitenaf ondervinden?

In de praktijk is het verschijnsel bekend, maar ook hier heb ik er geen feitelijke eenvoudige verklaring voor.

Komt net een dochter langs op de fiets, op bijna lege banden. De fiets is een half jaar geleden gekocht en pas 2x gebruikt. Dat werd dus banden oppompen.

Ik fiets regelmatig, ik hoef nooit banden op te pompen, zolang ik niet lekrijd.

Ook met banden op een wielrenfiets niet. Hang ik de fiets op en laat ik de banden onder spanning, dan zijn de banden na een half jaar zacht. Er is me geleerd bij wielrennen, om de banden van spanning af te halen, als je weet dat je de wielrenfiets langere tijd niet gebruikt.

Reageer