Aansluiten TL armatuur

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Aansluiten TL armatuur

Ik heb 2 TL armaturen gekocht van beide 1x 36 Watt met buis er bij van Daks. Nu was ik van plan deze aan te sluiten met geaard draad en geaarde stekker, maar ik zie bij de beschrijving in een van de veiligheidsinstructies staan dat

nr. 23 - Het aramtuur is enkel geschikt voor een vaste bevestiging en mag bijgevolg niet worden aangesloten aan de stroomkring door middel van een aanlsluitsnoer.

Nu heb ik thuis nog zo (inbouw) bak staan (die veel bij bedrijven worden gebruikt ) en daar zit wel gewoon een (geaarde) stekker aan.

Eigenwijs als ik ben vraag ik me af waarom het bij deze armatuur niet zo kunnen terwijl het bij de andere wel kan. Het enige verschil is dat je een zwarte schakel draad zou aansluiten ipv een bruine draad van de geaarde stekker toch ???

Ik hoop het wel kan, dan kan ik de andere tenminste nog terug brengen

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Aansluiten TL armatuur

Het enige wat ik kan bedenken is de schok die het kan veroorzaken als je de stekker in het stopcontact steekt. TL-buizen hebben heel hoge spanning nodig om op te starten. Dat kan mischien het probleem zijn.

Dat wil dus niet zeggen dat het niet kan, maar dat het gevaarlijk kan zijn.

wat je beter kan doen weet ik niet, moet je een elektricien vragen.

Re: Aansluiten TL armatuur

Hmm, het rare lijkt mij dat als je hem schakeld er dan ook ineens een hoge spanning op gaat staan. Het lijkt mij dat er bijna geen verschil kan zitten in de opbouw van de tl aramturen. Ze bestaan volgens mij allemaal uit een VSA een starter en 2 contact punten. Ik ga eerst verder zoeken voor ik het ga proberen , niet zo'n zin in problemen.

Wat zou het ergste kunnen zijn wat er kan gebeuren ?? een piekspanning of kortsluiting of zo ??

Berichten: 212

Re: Aansluiten TL armatuur

De fase-draad (bruin of zwart) gaat eerst naar de voorschakel-spoel, deze begrenst de stroom door de TL en levert de ontsteekspanning, dit is een kortdurende piek die ontstaat door het openen van de startercontacten.

De andere draad van de spoel gaat naar het spiraal van de lamp, dus naar 1 van de 2 pennen aan een kant van de buis, de nul-draad (blauw) gaat naar 1 van de twee pennen aan de andere zijde van de buis.

De 2 overgebleven pennen worden verbonden met de starter.

De aardedraad (geelgroen) wordt tenslotte verbonden met de metalen delen van het armatuur.

Zo aangesloten zou de lamp goed en veilig moeten werken.

Berichten: 284

Re: Aansluiten TL armatuur

Niet de stekker is het probleem, maar het feit dat je via een loszittende kabel de verbinding maakt : de armatuur heeft geen voorziening om die loszittende kabel vast te maken. Door een onvoorziene snok aan de kabel (struikelen bv.) komt alle kracht op de contactpunten in de armatuur terecht. Als deze daardoor losschieten terwijl de stekker in het stopcontact blijft zitten, dan ontstaat een gevaarlijke situatie.

Re: Aansluiten TL armatuur

Dus zo als ik het nu (redelijk) begrijp, moet het wel gewoon lukken.

Of is er een groot verschil tussen een schakel draad uit een contactdoos (zwart) en de bruine fase draad van een geaard draad wat naar een stekker gaat. Het lijkt mij hetzelfde. Ik heb niet zo heel veel verstand van, maar het lijkt mij het zelfde ??

Met andere woorden , kan ik hem nu gewoon op een geaard draad met geaarde stekker aansluiten of niet ??, omdat je in je antwoord bruin of zwart zegt lijkt mij dat schakel of fase toch ???

Berichten: 212

Re: Aansluiten TL armatuur

De zwarte draad komt via een schakelaar, als de schakelaar aan staat, is dat dus een fase-draad.

Het is voor het aansluiten van de stekker vooral belangrijk dat de geel-groene aardedraad aan de randaarde wordt verbonden, als je dit fout doet, kan het armatuur onder 220V komen te staan!

En natuurlijk moeten loshangende snoeren altijd worden opgeborgen of vastgezet, niet alleen voor TL lampen maar voor alle electrische apparatuur.

Re: Aansluiten TL armatuur

Bedankt voor je antwoord,

Raar dat ze in de beschrijving het er bij zetten dat het niet met een stekker kan, lijkt toch geen verschil te zitten tussen het aanzetten met een schakelaar (schakeldraad - fase draad) en het in pluggen van een stekker waarbij de fase draad contact maakt.

Ik ga het in iedergeval gewoon proberen , en zal de aramaturen uiteraard goed aarden.

Reageer