Springen naar inhoud

Zijdelingse versnelling


  • Log in om te kunnen reageren

#1

rodeo.be

    rodeo.be


  • >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2007 - 19:59

Stel je neemt een bocht in een auto aan 108km/h (=30 m/s) neem een realistische bochtstraal, bijv. 1000m). Dan wordt je naar buiten geslingerd, volgens mij met [tex]mv^2/r=m.30^2/1000[/Tex]~m, dus je wordt ongeveer met een kracht gelijk aan je eigengewicht naar buiten geslingerd??

En wat moet dat zijn in die supersnelle tgv aan 750 km/s (~200 m/s)?? :)
???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44823 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 april 2007 - 20:03

a) die gebruiken geen bochtstraal van 1000 m, en als ze dat tóch moeten doen rijden ze geen 750 km/h
b) die hellen (baan én of trein) zodanig dat je meer in je stoel wordt gedrukt dan naar buiten geslingerd
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

rodeo.be

    rodeo.be


  • >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2007 - 20:05

b) die hellen (baan én of trein) zodanig dat je meer in je stoel wordt gedrukt dan naar buiten geslingerd

Dat is het natuurlijk; dom daar niet aan te denken :eek:
(hoewel ik denk dat het traject waarop ze zo snel reden waarschijnlijk kaarsrecht was :) )
???

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44823 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 april 2007 - 20:09

(hoewel ik denk dat het traject waarop ze zo snel reden waarschijnlijk kaarsrecht was )

baanstraal :) , zijdelingse versnelling 0
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

Wimpie44

    Wimpie44


  • >250 berichten
  • 429 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2007 - 09:13

stel de grootte van het quotient: v^2/r = 1
in dat geval is de grootte F = m
De eenheid van m is in kg.
De eenheid van F is in N.
Als je 100 kg weegt, is de kracht F die op je inwerkt in het voorbeeld 100 N.
Als je 100 kg weegt, dan is de (zwaartekracht) die op 100 kg inwerkt ongeveer 1000 N.
De grootte van de waarden zijn gelijk, de eenheiden zijn verschillend.
Een wezenlijk verschil dus..... :)

Kaarsrecht betekent: r = oneindig, dus v^2/r = 0.
Dus geen zijdelingse versnelling, geen inwerking van zijdelingse kracht.
Zie reactie Jan.

#6

rodeo.be

    rodeo.be


  • >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 08:36

stel de grootte van het quotient: v^2/r = 1
in dat geval is de grootte F = m
De eenheid van m is in kg.
De eenheid van F is in N.
Als je 100 kg weegt, is de kracht F die op je inwerkt in het voorbeeld 100 N.

Ah, :-D , dát was mijn fout.

Voor de geïnterresseerden: http://www.record2007.com/site/ (over die snelheidspoging met de TGV)

Veranderd door rodeo.be, 10 april 2007 - 08:39

???

#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 april 2007 - 10:28

Nog even doorgaand op de TGV, het record dat ze recent hebben gehaald was geen 750km/h maar "slechts" 574,8km/h.
In de normale dienst rijdt de TGV 300km/h, ook in boogstralen van 5000 meter. Dat levert een zijdelingse versnelling op van 1,39 m/s^2.
Omdat het spoor verkant ligt wordt deze versnelling samengesteld met de zwaartekrachtversnelling, waardoor deze toeneemt van 9,81 tot ongeveer 9,9.
Dat levert voor de treinreiziger de lichte sensatie op dat de trein lijkt op te stijgen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures