Springen naar inhoud

Wat zijn kleuren?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Hoofd

Hoofd

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2007 - 13:02

Als u naar dit forum kijkt, en ik vraag u welke kleur het over het algemeen heeft, zegt u waarschijnlijk ‘blauw’. Als u op een warme lentedag over het gras in het park loopt, en ik vraag u wat voor een kleur het is, zegt u waarschijnlijk groen. Het lijkt allemaal zo logisch, maar is dat het wel?
Kleuren hebben de naam die wij het hebben gegeven en hebben gekregen tijdens de opvoeding. Als ik bij mijn geboorte heb geleerd dat de kleur van het gras groen is, weet ik dat andere dingen met dezelfde kleur ook groen is. Maar wie weet interpreteren uw hersenen de kleur ‘groen’ wel heel anders dan de mijne, kijk maar eens naar kleurenblindheid. Mensen die kleurenblind zijn zien vaak andere kleuren dan mensen die niet kleurenblind zijn, omdat hun hersenen het anders interpreteren. Nu is mijn vraag of het niet zo kan zijn dat ieders hersenen een unieke kleur weergeven voor dingen? Zo heeft het gras voor u misschien wel een hele andere, voor mij ondenkbare, kleur dan ik het zie, maar omdat we deze kleur nou eenmaal ‘groen’ noemen, weten we waar we het over hebben.
Ik vind het nogal moeilijk om dit duidelijker uit te leggen. Het komt er op neer dat ik de vraag heb of kleuren vast liggen, of dat het iets is wat per hersenen verschilt? Zie ik de kleur groen anders dan u?
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,
kan ik niets zeker weten.
Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,
dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2007 - 13:37

Mensen die kleurenblind zijn zien vaak andere kleuren dan mensen die niet kleurenblind zijn, omdat hun hersenen het anders interpreteren.

Kleurenblindheid heeft vnl. te maken met het ontbreken van een bepaald soort kegeltjes (R/G/B) in de retina.

Hoofd

Hoofd

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2007 - 13:43

Kleurenblindheid heeft vnl. te maken met het ontbreken van een bepaald soort kegeltjes (R/G/B) in de retina.

Maar dan nog; wat is rood, groen, of blauw? Verschilt dat per persoon, per hersenen?
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,
kan ik niets zeker weten.
Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,
dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2007 - 13:51

Ik denk het niet. Het is niet onmogelijk, maar ik geloof dat onze hersenen de signalen die doorkomen via ons oog op dezelfde manier interpreteren. Helemaal zeker kunnen we daar natuurlijk niet van zijn (misschien door een fMRI en Single Cell Recording, maar ik ben geen vrijwilliger :)), want hoe kun je een kleur beschrijven?

Hans Sterling

Hans Sterling

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2007 - 14:18

Maar dan nog; wat is rood, groen, of blauw? Verschilt dat per persoon, per hersenen?

Welke kleur iets heeft wordt niet bepaald door onze hersenen,maar door pigmentstoffen.
De kleuren in het zonlicht die door pigmentstoffen worden gereflecteerd,worden door onze ogen waargenomen en doorgestuurd naar de hersenen.
Fysieke kenmerken van het oog,maken het mogelijk dat kleuren waargenomen kunnen worden. http://nl.wikipedia....i/Menselijk_oog
Aangezien deze fysieke kenmerken bij alle mensen gelijk zijn (mensen met oogafwijkingen daargelaten),kun je volgens mij ook stellen dat we allemaal dezelfde kleuren zien.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:
"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2007 - 14:34

Ik heb hier ook wel eens over nagedacht. Misschien neemt persoon A het gras - dat hij als groen beschouwt net als iedereen, omdat hij dat zo heeft geleerd - wel waar als de kleur die ik blauw noem. Maar de kleur die ik blauw zou noemen, neemt hij weer als een andere kleur waar, maar hij noemt het toch blauw.

Dat soort dingen kun je eigenlijk nauwelijks controleren denk ik. De natuurkunde erachter is weliswaar hetzelfde, en ieder ogg heeft dezelfde fysieke kenmerken, maar je weet nooit wat de hersenen er van maken.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2007 - 14:41

De kleuren zelf kan je prima vastleggen (golflengte van het licht), de perceptie en welke naam je aan welke golflengte hangt, zal van persoon tot persoon wat verschillen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Hans Sterling

Hans Sterling

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2007 - 14:55

Mensen die kleurenblind zijn zien vaak andere kleuren dan mensen die niet kleurenblind zijn

Mensen die kleurenblind zijn,hebben moeite met het waarnemen van nuanceverschillen in kleuren,of zien grijstinten,waar niet kleurenblinden kleuren zien.
Zwart en wit,en alle grijstinten die er tussenin liggen,zijn geen kleuren.

www.kleurenblind.nl

Veranderd door Hans Sterling, 08 april 2007 - 14:55

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Hans Sterling

Hans Sterling

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2007 - 15:09

Het is ook bekend dat kleuren invloed kunnen hebben op de stemming.
Zouden de kleuren die we waarnemen niet gelijk zijn,dan zou de werking op de stemming,dat ook niet zijn.

http://woon.rubriek....urbetekenis.asp

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2007 - 17:05

http://woon.rubriek....urbetekenis.asp

Lijkt me niet meteen een wetenschappelijke link...

Hans Sterling

Hans Sterling

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2007 - 18:14

http://en.wikipedia....olor_psychology

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2007 - 22:07

Uit je link:

Color psychology is an immature field of study viewed dubiously by mainstream psychologists and therefore qualifies as "alternative medicine".

De voorbeelden die worden gegeven lijken me weinigzeggend.

Veranderd door ypsilon, 08 april 2007 - 22:07

Hans Sterling

Hans Sterling

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2007 - 22:21

Color psychology is a field of study devoted to analyzing the effect of color on human behavior and feeling

Uit je link:
De voorbeelden die worden gegeven lijken me weinigzeggend.

Welke voorbeelden?

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2007 - 22:29

For example, symbolically, red may be used to denote danger, largely due to the fact that reds have the illusion of appearing nearer than other colors and, therefore have greater impact. In color psychology, on the other hand the colors of danger are yellow and black.

Het feit dat rood illusoir dichter lijkt te staan, is op zich psychologie. De meeste mensen zullen rood ook associëren met gevaar, niet geel of zwart.

In color symbolism, green denotes envy in many cultures, while in color psychology, it is associated with balance.

Groen wordt geassocieerd met balans? Klinkt nogal feng-shui-achtig, niet wetenschappelijk.

De verwijzing naar chromotherapie onderaan het wiki-artikel doet de wetenschappelijkheid ook geen goed!

Hans Sterling

Hans Sterling

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2007 - 23:20

Het feit dat rood illusoir dichter lijkt te staan, is op zich psychologie. De meeste mensen zullen rood ook associëren met gevaar, niet geel of zwart.
Groen wordt geassocieerd met balans? Klinkt nogal feng-shui-achtig, niet wetenschappelijk.

De verwijzing naar chromotherapie onderaan het wiki-artikel doet de wetenschappelijkheid ook geen goed!

One study found that weight lifters have more powerful performances in blue rooms, and another study found that babies cry more frequently in yellow rooms. Another (by Dr. Alexander Schauss, Ph.D., of the American Institute for Biosocial Research, cited on [Color Matters: pink]) used Baker-Miller Pink ("drunk tank pink")or("pepto bismo pink") to calm prisoners.

Deze onderzoeksresultaten vind ik wel opmerkelijk,als ze bewijsbaar,dus waar zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures