Informatie over IJs?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Informatie over IJs?

Hoi, ik krijg weer van die waar-heeft-hij-het-over-vragen :?: . Dit keer over ijs, ik moet weten of te weten zien te komen hoe je informatie krijgt over ijs.. de vraag: Op welke manier verkrijgen de wetenschappers informatie uit het ijs?.. De enige informatie die ik krijg is dit: :shock: Europese wetenschappers hebben tijdens een klimaatonderzoek op Antartica het tot nu toe oudste ijs ter wereld ontdekt. Op een diepte van 3270 meter ontdekten de onderzoekers ijs dat al 900.000 jaar oud is. Waarschijnlijk ligt er nog dieper onder het dikke ijs van Antartica nog ouder ijs, maar de wetenschappers wilden niet dieper boren. Ze waren bang dat ze het grondwater onder het ijs zouden vervuilen.

De vondst van het oerijs komt als een aangename verassing voor de wetenschappers. Ze waren eigenlijk op zoek naar ijs dat 'slechts'500.000 jaar oud is.

De wetenschappers hopen dat ze met hun onderzoek van de polen en oceanen meer leren over het klimaat op aarde van enkele miljoenen jaren geleden. Ook hopen zij meer te weten te komen over veranderingen in zeestromingen van de Atlantische en de Stille Oceaan. ;) Thats it.. ik kan er niet veel mee, maar ik hoop dat er vast wel mensen zijn die dat wel weten ;)

De andere 2 vragen weet ik trouwens ook niet, en als ik toch al een vraag stel.. waarom deze niet: ;) Op welke manier kan de informatie die de wetenschappers verkrijgen bijdragen aan het onderzoek naar de klimaat verandering waar wij nu mee te maken hebben. :?:

:?: Leg uit hoe het komt dat er onder het ijs water zit en niet gewoon ijs het is diep onder het ijs ook onder nul graden Celcius :?:

Alvast bedankt :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Informatie over IJs?

Wat ik me allereerst afvraag, is of dit topic wel onder sterrenkunde en ruimtevaart thuis hoort?

Just checkin, dan kunne we vanaf de goede plek doorgaan met ideeën?
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Informatie over IJs?

Dus Antartica is al 900.000 jaar koud geweest.

Re: Informatie over IJs?

nouw.. nee, maar ik weet ook niet hoe dit werkt, ik ben hier via google.nl achtergekomen. Ik zocht naar draaisnelheid.. voor een andere vraag. Maar goed, ik ben BLOND :shock: ik kwam er ook pas achter dat het sterrenkunde en ruimtevaart was toen ik het bericht al geplaatst had :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Informatie over IJs?

Dit heeft wel degelijk een relevantie voor sterrenkunde en ruimtevaart. Ook is aardobservatie een deel van ruimtevaart.

Maar neem nou de maan Europa van Jupiter. Ook boordevol met ijs, als we daar een sonde zouden kunnen laten landen dan kan het ijs ons waardevollen informatie opleveren.

Er zit gewoon van alles in het ijs. Dat ijs is niet alleen maar H2O (s). Er zit van alles in, luchtbelletjes, stof etc. Ze zullen waarschijnlijk via koolstof-14 de leeftijd van het ijs bepaalt hebben. (koolstof 14 is een radioactief isitoop van koolstof, de halfwaardetijd is bekend dus door de hoeveelheid C14 te bepalen kan je de leeftijd achterhalen, hier staat ergens anders op het forum meer over). Maar ook door het stof te onderzoeken kunnen er gegevens verkregen worden over hoe de atmosfeer er toen uit zag etc. Dit helpt bij het bepalen van klimaatsveranderingen, aan het ijs kunnen we dus zien hoe het klimaat er toen ongeveer uitzag. Om een verandering vast te kunnen stellen moet je een originele situatie hebben, en 10 jaar geleden is daarvoor niet lang genoeg.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Re: Informatie over IJs?

euhh.. tjah dan lijk ik toch niet zo blond :?: :shock:

maar ik heb nog geen andwoord op deze vraag:

Leg uit hoe het komt dat er onder het ijs water zit en niet gewoon ijs het is diep onder het ijs ook onder nul granden celsius

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Informatie over IJs?

Dat moet op google te vinden zijn denk ik.
Je zal het misschien niet verwacht hebben, maar ook in Antarctica zijn er meren. Alleen zijn ze niet zo makkelijk te vinden. Ze bevinden zich namelijk diep onder de dikke ijskap. Het beroemste en tevens grootste van de ongeveer zeventig antarctische subglaciale meren is Lake Vostok, dat bijna vier kilometer onder de ijskap ligt. Het zoetwatermeer bevindt zich op 77° zuiderbreedte en 105° oosterlengte, vlakbij het Russische wetenschappelijke station Vostok (vandaar de naam van het meer). Lake Vostok is 280 kilometer breed, 55 kilometer lang en tussen 10 en 500 meter diep.



Het water in Lake Vostok is minstens 400 miljoen jaar oud en is al die tijd volledig afgesloten van de buitenwereld. Juist dat maakt Lake Vostok zo interessant voor wetenschappers. Al wat zich al die eeuwen geleden in het meer bevond, moet daar dus nog zijn. De kans is ook groot dat er nog altijd primitieve levensvormen rondzwemmen. Kortom, Lake Vostok bevat een volkomen uniek ecosysteem. Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap Nasa is dan weer geïnteresseerd omdat het het meer als een testcase kan gebruiken voor de expeditie in 2003 naar Jupitermaan Europa. Op die maan werd er onder dikke lagen ijs een oceaan ontdekt.

In 1989 begonnen Russische onderzoekers in het ijs boven het meer ijsboringen uit te voeren. Er waren op dat moment wel al vermoedens over het bestaan van Lake Vostok, maar pas in 1996 kwam de bevestiging na radarexperimenten. Om het water van het meer niet te verontreinigen met de boorvloeistof, werd de booractiviteit op zo'n honderd meter boven de meeroppervlakte gestaakt. Onderzoekers zoeken nu naar een manier om op een 'milieuvriendelijke' manier verder te boren. Een oplossing zou cryobots kunnen zijn. Deze robotten hebben de vorm van een cilinder en zijn ruim een meter lang. Hun koperen top kan tot circa 195 graden Celsius heet worden, zodat de cryobots zich een weg door het ijs smelten.

Niet alleen wetenschappers kijken reikhalzend uit naar wat er in Lake Vostok te vinden is. Er doen heel wat alternatieve theorieën de ronde. Zo zijn sommigen ervan overtuigd dat in het meer de ruïnes van Atlantis verscholen zijn. Anderen denken dan weer dat buitenaardse wezens er een basis gebouwd hebben en dat daarom de boringen zijn stilgelegd. Meer van zulke theorieën kan je lezen op Enterprise Mission.
staat alleen niet hoe het komt, zoek maar verder op Lake Vostok.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Informatie over IJs?

Leg uit hoe het komt dat er onder het ijs water zit en niet gewoon ijs het is diep onder het ijs ook onder nul granden celsius


Als het tijdens de winter hard vriest en je hebt een vijver in de tuin zal deze nooit helemaal tot onder bevriezen, kwam door de druk geloofde ik, alleszins het water gaat dan van op een bepaald moment een lager stolpunt hebben, zo kunnen vissen overleven in het water ook als het vriest ...

Re: Informatie over IJs?

en HIER.. had ik veel aan.. :shock: ik snap t nou nog steeds niet..

ik heb trouwens wat bij natuur/scheikunde opgevangen:

bij het ontstaan van IJs komt energie vrij dat warmte afgeeft.. Vlakboven een laag ijs is het dus warmer dan verder daarboven(klinkt zeer onlogisch maar is zo) Ik weet niet of dit klopt of dat dit ook echt zo is..(moet nu btw naar bed.. k check morgen wel weer)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Informatie over IJs?

Dit is meer geschikt voor natuurkunde
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: Informatie over IJs?

zeg.. ik ben en blijf blond.. kan iemand AUB een normaal antwoord geven.. gewoon antwoord op de vraag!!!!!!! ik kan hier toch ook geen ene vlieg mee???


Berichten: 212

Re: Informatie over IJs?

Volgens wat ik denk te weten is water op zijn zwaarst bij +4 graden.

Dat warmere water blijft dus op de bodem en vermengt niet met het koudere water erboven, en daarom bevriest het ijs niet tot op de bodem.

Re: Informatie over IJs?

Diep onder het ijs is de druk veel groter dan aan het oppervlak, als de druk verhoogt, dan daalt de smelttemperatuur van ijs onder 0°C en daarom kan het water daar dus vloeibaar zijn. Dat is ook het principe van ijsschaatsen, de messen van de schaatsen zorgen voor een grote druk waardoor het ijs onder de schaatsen smelt en daarna terug bevriest (je glijdt dus eigenlijk niet over ijs maar over water).

Normaal leer je dat ooit wel eens tijdens een les fysica :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Informatie over IJs?

Toenemende druk in de diepte voorkomt inderdaad ijsvorming, maar dat is niet het belangrijkste.

Waarom ontstaat ijs? Omdat het koud is. Waarom is het koud? Omdat warmte 'weglekt' naar de atmosfeer. Dat is dus de reden dat ijs altijd bovenin het water ontstaat > daar is de meeste uitstraling (en natuurlijk warmte uitwisseling met de atmosfeer)

Hoe dieper je in de aarde gaat hoe warmer het wordt. Net onder de huidige ijslaag is het zo'n 0 graden. (iets lager feitelijk, maar goed)

Doordat de dikke ijslaag die erboven ligt, warmte uitstraling tegen gaat vindt er geen verdere afkoeling meer plaats, en dus geen nieuwe ijsvorming. Ze fungeert als een isolatiedeken. Het water onder de ijsmassa is dus in evenwicht met aardwarmte en uitstraling naar de atmosfeer (via het ijs).
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Reageer