Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

Wat ik me afvraag is hoe het komt dat de planeten rond de zon draaien en rond hun eigen as en telkens op dezelfde baan. Kan iemand mij hier een antwoord opgeven?Oh ja. Waarom draaien manen rond een planeet?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

Volgens de beschrijvende natuurkunde. Als ze niet zouden draaien, zouden ze niet stabiel zijn. En versnellen naar het middelpunt waar ze rond draaiden.

Als de maan niet rond de aarde draaiden, zou die geen centriputale kracht ondergaan, en dus op de aarde neerstorten, door de zwartekracht. Nou wordt de zwaartekracht opgeheven door middelpuntvliedende kracht.

Waarom de maan rond de aarde draait en de aarde rond de zon, en de zon rond het middelpunt van het zonnestelsel, en het zonnestelsel rond het middelpunt van het heelal is terug te draaien naar de bigbang. De rede dat alles rond draait is waarschijnlijk te herleiden aan iets dat op turbulentie lijkt in het vroege ontstaan van het heelal. (turbulentie is een beetje een stom woord want er is geen lucht.)

De chaos in het vroege stadium van het heelal zorgde voor een zekere energie-turbulentie.

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

Door iets te laten draaien wordt het ding of voorwerp lichter maar behoud toch zijn gewicht

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

en het zonnestelsel rond het middelpunt van het heelal is terug te draaien naar de bigbang. .


Ik vraag me af of dit zo is... Versnelt alle materie niet gewoon radiaal gericht naar buiten vanaf het middelpunt?
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

vraag: als de maan rond de aarde draaid om een centriputale kracht te ondergaan is dat dan niet in tegen regel met de quantum theorie, gewoon weg neerstorten op de aarde (de zwaarte kracht zijn werk leten doen en niet tegen werken) zau toch de kortste weg met de minste energieverspiling zijn?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

Behoud van energie is niet de enige wet die speelt: ook het behoud van impulsmoment ('hoeveelheid draaiing') doet zich gelden. Als de aarde gewoon richting zon valt is het impulsmoment van het aarde-zon systeem (nagenoeg) nul: de aarde en zon draaien dan niet rond elkaar maar vallen gewoon naar elkaar toe. Dit is in werkelijkheid natuurlijk niet het geval - het aanwezige impulsmoment van het hele systeem zorgt ervoor dat de aarde om de zon heen blijft vallen.

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

dank je brinx, ik ben er zeker van dat je mij nog verder kan helpen, steren en planeten heben een kern, deze zorcht voor aantreking, maar kan ook afstooten (voorbeeld duidelijk bij 2 margneten ) dat deze aanteking en afstooting een dans tusen planeten en steren kan veroorzaken kan ik perfect volgen, maar in het geval van een planeet of ster met een maan(hemellichaam zonder kern) wat mij sterk doet denken aan 1 margneet en een stuk ijzer ??? (sorie voor de tijpfauten, heb dislexie)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

in tegenstelling tot bijvoorbeeld magnetische kracht kan de zwaartekracht die een rol speelt tussen hemellichamen nooit afstotend zijn. Die "planeten-dans" heb je dus nog lang niet begrepen. :-(

Bij die zwaartekracht gaat het verder niet alleen om de kern, maar om alle massa van de ster of de planeet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

Naast de zaken die Jan aanvoerde is het wellicht nuttig om te beseffen dat magnetische velden van sterren en planeten doorgaans relatief vreselijk zwak zijn: de krachten tengevolge van magnetische interactie van aarde en zon (interactie tussen hun magnetische velden) zijn belachelijk klein wanneer je die vergelijkt met de effecten van de zwaartekracht op beide hemellichamen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

Wat ik me afvraag is hoe het komt dat de planeten rond de zon draaien en rond hun eigen as en telkens op dezelfde baan. Kan iemand mij hier een antwoord opgeven?Oh ja. Waarom draaien manen rond een planeet?
even sec op je originele vragen antwoorden: Alles in het heelal draait om zichzelf en dat is gewoon stomweg omdat een niet draaiend object bij elke botsing wet wat dan ook zal gaan draaien.

planeten in ons zonnestelsel draaien om de zon in dezelfde baan, omdat die baan toevallig stabiel is. Er zijn ook heel veel stenen "planeetjes" geweest die niet dezelfde baan elke keer hadden, maar na 4.5 miljard jaar zijn die of weggevlogen, of in de zon gevlogen of gevangen in planeten. Oftewel je baan moet wel heel stabiel zijn wil je het 4.5 miljard jaar volhouden.

Manen draaien rond een planeet ook als overblijfsel uit het begin van het zonnestelsel Het is rommel dat niet naar de planeet valt vanwege zijn snelheid, maar ook niet kan ontsnappen aan de zwaartekracht vanwege zijn snelheid.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 582

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

Detail is dat de planeten en de zon een gemeenschappelijke denkbeeldige as hebben waarom zij draaien.

De maan draait om de aarde en de aarde tegelijk ook om de maan. De gemeenschappelijke as waarom de 2 hemellichamen draaien gaat ergens door de aarde. Zo blijft alles in evenwicht.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 4

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

Helaas blijft niet alles in evenwicht zolang er krachten op uitgeoefend worden. En die worden er...constant...altijd is er namelijk de zwaartekracht. En die werkt, zoals Jan zegt, alleen maar aantrekkend. Alles zal uiteindelijk weer bij elkaar komen. Wat er op dát moment gaat gebeuren weten ze nog niet. Net zo min als wat er nog meer voor krachten zouden kunnen zijn.

Met wat we nu weten, blijft niets in het voor ons waarneembare in evenwicht. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

Alles zal uiteindelijk weer bij elkaar komen.
Waarop baseer je dat?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 582

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

edv schreef:Helaas blijft niet alles in evenwicht zolang er krachten op uitgeoefend worden. En die worden er...constant...altijd is er namelijk de zwaartekracht. En die werkt, zoals Jan zegt, alleen maar aantrekkend. Alles zal uiteindelijk weer bij elkaar komen. Wat er op dát moment gaat gebeuren weten ze nog niet. Net zo min als wat er nog meer voor krachten zouden kunnen zijn.

Met wat we nu weten, blijft niets in het voor ons waarneembare in evenwicht. :D
Het heelal is dynamisch, er gebeurt van alles. Maar een van de constateringen is dat het heelal juist uitzet. Dus de hemellichamen komen steeds verder van elkaar te staan.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

Als ze eenmaal beginnen te draaien dan stoppen ze niet meer. Want niets houdt ze tegen.
Lekker zwemmen in het H2O-bad▒

Reageer