Springen naar inhoud

Vlampunt en zelfontbrandingstemperatuur

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2007 - 18:34

http://www.natuurwet.......int&sid=185

de compressieverhouding is inderdaad veel hoger waardoor het mogelijk is om veel meer brandstof te verbranden. Het vlampunt van diesel is zo'n 55 graden Celsius. Mede door dit is het mogelijk de motor warmer te houden dan een benzine motor. Simpelweg dat de diesel dan nog niet kan ontbranden. Stel dat wij hetzelfde doen met benzine, dan zou deze al lang voordat de zuiger boven is uit zichzelf ontbranden. Benzine heeft namelijk een vlampunt van - 21 graden Celsius. Ook met inspuiten heeft dit dezelfde uitwerking, wordt er een bepaalde dichtheid bereikt, dan zal de benzine ontbranden.

ben ik nou gek?
wat heeft dat vlampunt van benzine of diesel te maken met zijn gedrag in een motor? :mrgreen: De temperatuur in een cilinder is toch altijd hoger dan die vlampunten?
Zelfontbrandingstemperatuur, ja.

Veranderd door Jan van de Velde, 09 april 2007 - 18:35

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 april 2007 - 21:35

Vlampunt heeft niet zo zeer te maken met de werking van de motor
"vlampunt" op Wikipedia(nl)
Bij het vlampunt is het mogelijk de verbranding van de damp boven de vloeistof in stand te houden.

De damp van diesel kan dus niet zomaar met een vonk in vlam worden gezet, er is een bron nodig (hollywood films opletten)
Voor benzine is het niet -21 graden maar 21 graden. Op een warme dag kan het dus door een vonk in de fik vliegen.

Ik heb ook inderdaad geen flauw idee wat dit met de werking van een motor te maken heeft. Diesel werkt met compressie, benzine met vonken.

De goede antwoord tot de vraag in de link op waarom een diesel meer rendement kan leveren is omdat de slag van de diesel hoger is, en het dus per slag meer werk oplevert.

Waarom de compressie verhouding voor diesel groter ligt komt omdat die vloeistof daarvoor geoptimaliseerd is.
Volgens mij heeft het zelfontbranden van diesel niks met de ontvlam temperatuur nodig.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 april 2007 - 07:11

De beste bron er maar eens bijgehaald: The Physics Factbook™
(die verzamelen nl verschillende bronnen en zetten ze naast elkaar)

http://hypertextbook...ileenTang.shtml
http://hypertextbook...ristopher.shtml

Het vlampunt van benzine blijkt dan wel degelijk beneden 0°C te liggen.
Anderzijds, de zelfontbrandingstemperatuur van diesel ligt tientallen graden lager dan die van benzine.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 april 2007 - 08:58

Over het vlampunt, ik neem aan dat dat voor benzine inderdaad onder 21 graden moet liggen, anders zal het niet ontsteken in je motor. Ik neem aan dat -21 een goede waarde is.

Over de zelfontbrandingstemperatuur. Dat zal best.

Ik weet wel dat diesels die op de pool rijden bij ongeveer -50 niet meer kunnen starten omdat het te koud is.

Ik ben bang dat veel van deze bronnen het vlampunt en zelfontsteking door elkaar aan het halen zijn.

Vlampunt is met vonk, zelfontsteking niet.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2007 - 00:04

Normaliter zijn vlampunten en ontbrandingstemperaturen getallen die van toepassing zijn op atmosferische druk en zuurstofconcentratie. Het zegt verder dus weinig over bij welkte temperatuur een motor nog kan werken.

Volgens mij worden die temperaturen technisch ook niet zoveel gebruikt, hoogstens voor het bepalen van de veiligheid van een bepaalde situatie... of iets spontaan in brand vliegt, of dat iets uberhaupt aan te steken is.
Victory through technology

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2007 - 13:13

Daar ben ik het helemaal met je eens, daarom is het zo raar dat het in de link word gebruikt.

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2007 - 14:09

Vlampunt heeft niet zo zeer te maken met de werking van de motor
"vlampunt" op Wikipedia(nl)
Bij het vlampunt is het mogelijk de verbranding van de damp boven de vloeistof in stand te houden.

De damp van diesel kan dus niet zomaar met een vonk in vlam worden gezet, er is een bron nodig (hollywood films opletten)
Voor benzine is het niet -21 graden maar 21 graden. Op een warme dag kan het dus door een vonk in de fik vliegen.

Ik heb ook inderdaad geen flauw idee wat dit met de werking van een motor te maken heeft. Diesel werkt met compressie, benzine met vonken.

De goede antwoord tot de vraag in de link op waarom een diesel meer rendement kan leveren is omdat de slag van de diesel hoger is, en het dus per slag meer werk oplevert.

Waarom de compressie verhouding voor diesel groter ligt komt omdat die vloeistof daarvoor geoptimaliseerd is.
Volgens mij heeft het zelfontbranden van diesel niks met de ontvlam temperatuur nodig.

Rendement van een diesel ligt hoger dan bij een benzinemotor door de compressie.
In wezen heeft de dieselmotor een lager rendement bij gelijke druk.
Even twee modellen.
Bij benzine ontbrand alle benzine in een vlamfront en drukt de zuiger naar beneden.
Bij diesel wordt tijdens dat proces nog steeds ingespoten. Er wordt dus warmte toegevoegd als de zuiger al bezig is naar beneden te gaan en dat maakt het proces in principe minder rendabel.

Bij tegenwoordige motoren worden allerlei varianten toegepast op inspuitgebied om roetuitstoot en geluid te verminderen.

Het rendement heeft dus niets met slag te maken. De grotere slag is gedaan om een hoge compressie te verkrijgen terwijl de zuigers en cylinders toch met een standaart fabricageproces vervaardigd kunnen worden.
Het eerste wiel was echt niet rond

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 april 2007 - 15:59

maar nu even terug ontopic aub:

de relatie vlampunt-zelfontbrandingstemperatuur-gebruik in motor

zoals ik het tót het lezen van het artikeltje uit de topicstart begreep is benzine in een dieselmotor niet bruikbaar omdat de zelfontbrandingstemperatuur van benzine bij de gebruikte drukken te hoog ligt.

andersom is de compressieverhouding in een benzinemotor te laag om de zelfontbrandingstemperatuur van diesel te halen en is diesel slecht met een vonk in de brand te krijgen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 april 2007 - 18:59

zoals ik het tót het lezen van het artikeltje uit de topicstart begreep is benzine in een dieselmotor niet bruikbaar omdat de zelfontbrandingstemperatuur van benzine bij de gebruikte drukken te hoog ligt.

Dat lijkt me wel correct, een dieselmotor zal op benzine niet of nauwelijks kunnen werken.

andersom is de compressieverhouding in een benzinemotor te laag om de zelfontbrandingstemperatuur van diesel te halen en is diesel slecht met een vonk in de brand te krijgen.

Daar zou ik maar niet op gokken. Als je diesel in een benzinemotor gooit kan dat wel degelijk onstoken worden, maar dat gebeurd dan al voordat er een vonk is. Zo'n motor kan ongecontroleerd gaan lopen, en het te vroeg afvuren van de cylinders kan hem ook zeker beschadigen.

Wat rendement betreft: Ik denk dat de voornaamste observatie is dat je met een liter diesel verder kunt rijden dan met een liter benzine in een (afgezien van de motor) gelijke auto. Een belangrijk punt dat daarbij wel eens over het hoofd gezien wordt is dat een liter diesel ca 12% meer energie bevat dan een liter benzine.
Victory through technology

Marcog

Marcog

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2007 - 22:21

het vlampunt is de ontbrandingstemperatuur van de gassen boven een vloeistof, als deze ontbranden hoeft de vloeistof zelf nog niet te gaan branden.

zoals de gast hiervoor al zei.
in een benzinemotor heb je een ontsteker. in dieselmotoren niet.

en als je in een dieselmotor benzine gooit, dan zal de vloeistof eerder/later ontbranden (weet het ontbrandingspunt niet), en hierdoor openen de kleppen zich op het verkeerde moment, en zal je motor stuk lopen. en in het ergste geval genereer je zoveel druk dat je je carterdeksel opblaast, maar dan is je motor toch al stuk ^.^

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2007 - 19:47

In een dieselmotor zal de benzine te vroeg ontbranden. Hierdoor kan de motor niet werken.
Door de hoge compressie zal de temp. stijgen. Bij een dieselmotor is de compressie 1:18 tot 1:24 , bij een benz. motor hooguit 1:12.
Het is de hoogte van de temp. als gevolg van de compressie die de diesel laat ontbranden.
Bij benzine kunnen ze daardoor de druk niet te hoog maken anders ontbrand deze spontaan en onwillekeurig ergens boven de zuiger. Men wil de ontbranding starten op een bepaald punt, daarom is de bougie ook op dat punt geplaatst.
Het eerste wiel was echt niet rond

• Gast

Geplaatst op 01 december 2007 - 18:42

Bij (moderne) Dieselmotoren wordt de brandstof direct ingespoten op het meest geschikte momet (meestal iets van een 0.5 graad na BDP).

Dat betekend dat dieselmotoren dus in principe wel benzine kunnen lopen. De compressie is voldoende om de bezine te laten ontbranden en een dieselmotor (zelfs de ouderwetse 2-takt diesels) zijn ontworpen op slecht gecontroleerde verbranding.
Twee-takt diesels (zoals die nog wel eens in een 45km-autootje voorkomen) hebben geen injectie en daarm ook een lagere compressieverhouding dan de HDi's (enzovoorts) zoals die in de betere autos ligt. Waardoor er met benzine met als brandstof hopeloos vermogensverlies is (en nog meer lawaai)...

Er zullen degelijk problemen optreden bij het rijden van een dieselmotor (met injectie) op benzine. Maar dat heeft dus weinig met het vlampunt of de zelfontbrandingstemperatuur te maken van het benzine-mengsel.
Moderne dieselmotoren hebben een hoge injectiedruk voor de brandstof en kleine kanaaltjes voor de brandstof.
Omdat het kookpunt en de viscositeit van benzine beduidend lager ligt komt de brandstofpomp en de brandstoftoevoer (bijvoorbeeld door belletjes) in de problemen.
Daarnaast is de brandstof-injectie van dieselmotor afgesteld voor diesel en zal dus per cylinderlading al bij voorbaat te weinig benzine inspuiten.
Het gedrag van de benzine bij injectie zal dus eerder een fel-brandend brandertje zijn aan/bij de injector dan een ongecontroleerde explosie.

Kortom: Op benzine zal een dieselmotor WEL rijden, maar er zal minder motorvermogen zijn en het is ook niet zo goed voor je brandstofsysteem/injectoren...

---------------------

Hoe ik dit allemaal weet... Ik heb het al eens uitgeprobeert met een XM op diesel. :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures