Springen naar inhoud

Indianenrassen en samenleving

• Log in om te kunnen reageren

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2007 - 21:08

Ik weet niet of dit topic bij Politicologie en samenleving hoort of bij biologie, heb het maar op deze rubriek geplaatst.

In de Amerika's zie ik enorme verschillen tussen de Indianen, alleen al in Venezuela waar ik onlangs was zag ik gele Indianen (die door hun kleine voorkomen wel op dwergen leken) maar de meeste zijn donkerrood.

Op Curacao woonden de Awake Indianen, de Spanjaarden vonden hen door hun enorme lengte op reuzen lijken en vernoemden de ABC eilanden die er in eerste instantie naar deze voormalige reuzen (Islas de gigantes). Deze Awakes bevolkten een paar duizend jaar het Caraibische gebied maar zijn in de 14e eeuw an masse uitgeroeid door de Carib Indianen die uit het Amazone gebied kwamen. De Carib Indianen hebben de ABC eilanden links laten liggen, aldus info uit een toeristenboek over Curacao.

Op internet heb ik over de verschillen in rassen van Indianen niets kunnen vinden. Wellicht dat iemand hier meer info over heeft.

Veranderd door -Frankenstein-, 09 april 2007 - 21:10

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 09 april 2007 - 22:02

Het is mij een beetje onduidelijk wat je precies wilt weten. Wil je meer weten over de demografie, het verschil/de relaties tussen de verschillende volkeren, anders?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 02:11

Het is mij een beetje onduidelijk wat je precies wilt weten. Wil je meer weten over de demografie, het verschil/de relaties tussen de verschillende volkeren, anders?

Nee ik doel meer op verschillen in ras van de Indianen, lengte, kleur huid, eventueel linkshandigheid (er is bv een zeer geweldadige stam waarvan ik even niet op de naam kan komen waarbij de helft linkshandig is). In het guinness book of record staat ook een Indianen stam vermeld die het minste kleurenblindheid ter wereld kent. Het lijkt me interessant te weten of iemand onderzoek heeft gedaan naar de verschillen in Indianenrassen en kenmerken van deze Indianenrassen in kaart heeft gebracht.

Veranderd door -Frankenstein-, 10 april 2007 - 02:16

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 10 april 2007 - 07:31

Geen flauw idee. Maar nu is iig wel duidelijk dat dit meer een biologische vraag dan een politieke vraag is. Ik ga het dus even verplaatsen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Hans Sterling

Hans Sterling

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 19:37

Nee ik doel meer op verschillen in ras van de Indianen, lengte, kleur huid, eventueel linkshandigheid (er is bv een zeer geweldadige stam waarvan ik even niet op de naam kan komen waarbij de helft linkshandig is).

Bij de meest gewelddadige stam, de beruchte Yanomamö-indianen uit Venezuela met hun moordcijfer van 500 op 100.000, is 22,6 procent linkshandig.

http://noorderlicht....kelen/20203835/

Veranderd door Hans Sterling, 10 april 2007 - 19:38

Ir. E. Oosting,hoofdbreker:
"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2007 - 13:13

http://www.everycult...rica/index.html
Misschien dat je iets verder komt met bovenstaande link, waar alle (sub)rassen van Zuid Amerika staan vermeld. Mocht daar niets over de fysische antropologie te vinden zijn, dan zou je per ras kunnen googelen met wellicht toch resultaat.

Het Latin American Center van de Universiteit van Californie zal zeker info hebben. Een studie over de Warao, ook wel als Warrau geschreven:
Wilbert, Johannes, and Miguel Layrisse, eds. (1980). Demographic and Biological Studies of the Warao Indians. Los Angeles: University of California, Latin American Center.

Discovery Channel heeft een videoserie "Going Tribal" met, naar ik meen, aandacht voor de Sanema, net als de Waica behorend tot de door H.S. genoemde Yanomama.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures