Brandnetelkat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 199

Brandnetelkat

Ik vroeg me af... is een kat (of ander huisdier met vacht) minder gevoelig voor brandnetelprikken?

Ik zag mijn kat door de brandnetels lopen; als ík dat doe, prikken ze dwars door mijn kleren heen, dus ik neem aan dat de vacht niet alles tegenhoudt, en de kat dus wel her en der geprikt moet worden. Toch schrikt dit hem niet af, dus misschien voelt hij het niet, of minder dan wij?

Berichten: 325

Re: Brandnetelkat

Wellicht zijn mensen aanstellers omdat we niks gewend zijn. Omdat we kunnen nadenken zorgen we ervoor dat we zo min mogelijk pijn krijgen en zijn we pijn niet meer gewend. Dat is wat ik denk.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Brandnetelkat

Wellicht zijn mensen aanstellers omdat we niks gewend zijn. Omdat we kunnen nadenken zorgen we ervoor dat we zo min mogelijk pijn krijgen en zijn we pijn niet meer gewend. Dat is wat ik denk.
Nou, brandnetels zijn wel degelijk irriterend. Dat heeft volgens mij weinig te maken met of wij aanstellers zijn ja of nee.

Wat betreft die kat: ik denk toch dat zijn vacht de huid beschermt, zodat er geen brandnetelhaartjes tegen zijn huid komen. Ik heb zelf overigens nooit gemerkt dat brandnetels door mijn kleren heen steken.

Berichten: 325

Re: Brandnetelkat

Ze kunnen wel irriterend zijn maar is de kat eraan gewend en laat die kat het niet meer merken. En katten kunnen niet praten dus kom je er nooit achter of het nu irriteerd ja of nee.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Brandnetelkat

Ze kunnen wel irriterend zijn maar is de kat eraan gewend en laat die kat het niet meer merken. En katten kunnen niet praten dus kom je er nooit achter of het nu irriteerd ja of nee.
Dus jonge poesjes die voor het eerst door het struikgewas lopen en in aanraking komen met brandnetels, hebben er dan dus wel last van?

(sorry voor de vorige quote. Ik drukte te vroeg op enter)

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Brandnetelkat

Onze hond heeft een vacht waar brandnetels nauwelijks doorheen komen. Alleen op de plekken waar het dun is (oksels, liezen etc.) is wel degelijk te merken dat brandnetels irriterend werken; 'bultjes' en gejeuk. (Schijnbaar is de neus in de brandnetels ook niet zo leuk.)

Bij onze kat heb ik in ieder geval gemerkt dat distels niet leuk zijn. Misschien dat ik straks eens empirisch ga onderzoeken hoe onze kat reageert op brandnetels.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Brandnetelkat

Nog even over de opmerking van Gijs, waarin hij zegt dat katten niet kunnen praten en dat je daarom dus nooit kunt weten of iets irriteert of niet: waarom wordt er dan onderzoek gedaan op proefdieren, bijvoorbeeld op ratten, om te kijken of een stof irriterend is? Volgens mij kunnen ook ratten niet vertellen of een stof irriteert of niet.

Berichten: 325

Re: Brandnetelkat

Nog even over de opmerking van Gijs, waarin hij zegt dat katten niet kunnen praten en dat je daarom dus nooit kunt weten of iets irriteert of niet: waarom wordt er dan onderzoek gedaan op proefdieren, bijvoorbeeld op ratten, om te kijken of een stof irriterend is? Volgens mij kunnen ook ratten niet vertellen of een stof irriteert of niet.


Inderdaad. Maar ik denk dat ze dan ook kijken naar uiterlijke verscheinselen zoals een rode huid of bultjes. Maar als ze dat niet hebben dan weet je nog steeds niet zeker of het niet irriteerd. Of als ze het wel hebben hoeven ze het volgens mij niet persé te voelen. Maar als je bijv. make-up koopt waar bultjes van komen dan is het nut van die make-up zowieso weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Brandnetelkat

Bloedanalyses, biopten, sectie, enz. Die bultjes komen er natuurlijk niet vanzelf, je kunt dus naar bepaalde antigenen of cellen zoeken in het bloed. En naar gedrag wordt ook gekeken, bv. of je niet gillend gek kunt worden van een nieuw soort pijnstiller. :D

Over de katten en de brandnetels: ik ben ook nog nooit door mijn kleren heen geprikt, dat kan toch ook eigenlijk niet? Voor zover ik weet prikt een brandnetel door kleine weerhaakjes met een irriterende stof, die zich in je huid haken als je het aanraakt. Als een kat door de brandnetels loopt zouden die weerhaakjes dus alleen langs de haren strijken, en de huid niet eens raken. Ik denk dus ook niet dat een kat er last van heeft, tenzij de brandnetels inderdaad de meer haarloze delen raken.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Brandnetelkat

Ik neem inderdaad aan dat dieren in het algemeen (waarvan het overgrote deel een vacht of verenkleed heeft) best last kunnen hebben van brandnetels - die manier van verdedigen zou de plant toch niet alleen speciaal tegen mensen hebben ontwikkeld? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Brandnetelkat

*snip* Als een kat door de brandnetels loopt zouden die weerhaakjes dus alleen langs de haren strijken, en de huid niet eens raken. Ik denk dus ook niet dat een kat er last van heeft, tenzij de brandnetels inderdaad de meer haarloze delen raken.
Maar een kat kan natuurlijk ook 'vrij' bewegen; de situatie dat een kat ooit achteruit langs een brandnetel loopt is natuurlijk wel reëel.

Over de kleding: spijkerbroek, geen probleem. Dunne linnen broek: auw.

Google plaatjes geeft wel wat mooie plaatjes.

Afbeelding
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Brandnetelkat

Ja, daar heb je wel een punt! Achteruitlopen, nog niet aan gedacht.

En de afweer van de brandnetel: zal dat niet meer gericht zijn op herbivoren? Een koe heeft een hele grote neusspiegel, en een paard hele gevoelige lippen, ook met dunne beharing. Lijkt me dus dat die een brandnetel liever met rust laten, = blije plant, want hij wordt niet opgegeten.

Berichten: 199

Re: Brandnetelkat

mmm... bedankt voor de antwoorden, maar ik ben nog niet helemaal tevreden (naadje-van-de-kous-jaagster als ik ben).

Ten eerste: of een kat nu heen en weer door de brandnetels loopt doet niet ter zake, omdat de 'prik' van een brandetel niet zit in het steken van het haakje maar in het afbreken van de punt van het haakje. Hierdoor worden twee stoffen tegelijkertijd (mierezuur en nog ééntje, ik weet even niet welke) op de huid aangebracht, wat de pijn veroorzaakt. Als je de twee stoffen apart aanbrengt is er niets aan de hand, maar dat terzijde.

Wat uitmaakt is of je van boven naar beneden of van beneden langs de plant zelf strijkt. De haakjes staan namelijk naar boven gericht; als je van beneden naar boven langs de plant strijkt breken de weerhaakjes niet af en komt er dus ook geen irritatiefactor vrij.

Wat betreft het al dan niet aanstellen van mensen danwel katten: de huiskat is nogal een grote aansteller. Het is bekend dat katten zich 'bewust' kunnen aanstellen bijvoorbeeld bij een pijnlijke poot: er rustig op lopen zolang er niemand in de buurt is, maar als het baasje er is ineens gaan hinken.

Wat ik denk is dat ze het daadwerkelijk niet voelen óf dat deze stoffen daadwerkelijk geen irritatie veroorzaken (maar dat lijkt me onwaarschijnlijk gezien het verdediginsverhaal), óf dat deze stoffen op de één of andere manier (vacht dan?) de huid niet raken. Een kat kan immers niet vertellen dat hij een geirriteerd huidje heeft, maar hij is prima in staat om planten te herkennen. Prikken de brandnetels hem, dan zal hij het de volgende keer wel laten om erdoorheen te rausen, hetgeen dus niet het geval is...

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Brandnetelkat

Nou, je zegt het zelf al - ik denk dat een groot deel van de weerhaakjes/gif in de vacht blijven zitten. De plaatsing van de haakjes op de plant laat weer zien dat het waarschijnlijk toch vooral tegen het opeten is bedoeld, een grote hertensnuit die de plant van bovenaf wil opeten bv..

Reageer