Sport geen effect op levensduur

Moderator: ArcherBarry

Re: Sport geen effect op levensduur

Als je veel sport, was dan het idee, klopt je hart sneller en leef je dus korter.
Als je aan duursport doet, is gedurende de inspanning de hartslag hoger. Over de tijd gezien, wordt de gemiddelde hartslag aanzienlijk lager. Het hartvolume gaat omhoog, dus per slag gaat er meer bloed rond. De gemiddelde hartslag kan door sporten van bv 72 slagen per minuut zakken naar 40 slagen per minuut of zelfs nog lager 32 of 28. Als je dus in een mensenleven een voorraad aan hartslagen zou hebben, waar je "recht op hebt", dan zou je langer meegaan.

Mensen met een trage hartslag komen ook spontaan te overlijden en trage hartslag is geen garantie voor een langer leven als dit door sporten is veroorzaakt. De veranderingen in het lijf door sporten zijn groot. Of je gemiddeld langer leeft door sporten weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de kwaliteit van leven verbetert. Maar ook dat moet je duidelijk definieren.

Re: Sport geen effect op levensduur

Hoi! :( :-P :? :wink: :P

Ik ben naar informatie opzoek voor mijn spreekbeurt.

Hij gaat over atletiek en 1 van de hoofdstukken is: Wat is goede voeding(als je atletiekt)?

Ik hoop dat jullie er mij wat informatie over kunnen geven. :(

Alvast bedankt!

Berichten: 3.165

Re: Sport geen effect op levensduur

Die eerste 5 emoticons zijn er wel heel erg veel na elkaar :wink:

Gelukkig voor jou ben ik toevallig gisteren nog een goede website hierover tegengekomen. http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten/voeding/index.htm

http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten...ijnen/index.htm

Hier zal je meer dan voldoende informatie uit kunnen halen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Sport geen effect op levensduur

Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 18

Re: Sport geen effect op levensduur

Dat je door sporten niet langer zou leven of zelfs menen dat het niet goed is, is onwaar. Het tegendeel is 100% bewezen. Mensen die voldoende bewegen, leven langer. Dat blijkt uit een gepubliceerd onderzoek in de The New England Journal of medicine. De conclusie luidt: hoe fitter je bent, des te minder kans heb je om aan hart en bloedvaatziekten te overlijden (N Engl J Med 2002;346:793).

Berichten: 3.165

Re: Sport geen effect op levensduur

DePurpereWolf schreef:Het is zo makelijk om medische studies verkeert te gaan interpeteren. De conclusie is:

Haar conclusie: energieverbruik is niet bepalend voor de levensduur van levende wezens.

quote uit de rijksuniversiteit link.

Het gaat er om dat een verhoogd aantal zuurstofradicalen die bij inspanningen vrij komen geen negatief effect hebben op de leeftijd van een muis. Terwijl zuurstofradicalen wel slecht voor je zijn.

Ga er nou geen andere dingen aan hangen want voor andere conclusies is de uitkomst van het onderzoek niet dekkend.
Inderdaad :!:

Je mag hier niet uit concluderen dat bij de mens sporten invloed heeft op de levensduur.

Hadden de muizen die niet sportten overgewicht zoals dat bij veel mensen die niet sporten voorkomt?

Kregen ze evenveel eten of meer eten?

Gaat het sporten bij de mens samen met andere positieve gewoonten die mogelijk mede door het sporten ontwikkeld worden?

Zo let ik beter op mijn voeding wanneer ik meer sport. Het is gewoon zonde als je met al dat werk de voeding verwaarloosd.

Wat is bij de mens de invloed van sport op stress?

Quoot van Hildebrand
Het enige wat ik is stel is dat uit het onderzoek o.a. blijkt dat sporten waarschijnlijk niet bijdraagt aan een langer leven. Wat ik voor de rest opmerk is een algemeen geldende regel waar eigenlijk niemand het mee oneens zal zijn. Ik spreek er de uitkomst van het onderzoek in ieder geval niet mee tegen.
Jij mag dat stellen maar het blijkt in ieder geval niet uit dit onderzoek.

Jij doelt op deze uitspraak die jij deed:
Goede voeding, gewone arbeid en niet teveel luieren is nog altijd de beste manier om een mens gezond te houden.
Laat nu net één van de problemen zijn dat veel mensen met de 'gewone' arbeid veel te weinig beweging krijgen omdat ze de hele dag op een stoel achter een bureau zitten.

Hier een samenvatting van het artikel wat Casper aanhaalt (waarvoor dank): http://content.nejm.org/cgi/content/short/346/11/793

Conclusie in dit artikel:
Conclusions Exercise capacity is a more powerful predictor of mortality among men than other established risk factors for cardiovascular disease.
Lees eens deze toegankelijke powerpointpresentatie (weinig voorkennis vereist): http://www.snellerbeter.nl/fileadmin/snell...e_klein_.ppt#36

Deze cijfers suggereren toch sterk dat er een verband is tussen sporten en levensduur (obesitas, diabetes, CVA's). In ieder geval tonen deze cijfers aan dat er een verband is tussen sporten en ziekten. De kwaliteit van het leven neemt zeker toe wanneer je voldoende sport (wel opletten met blessures!), dat lijkt mij al voldoende reden om te sporten.

Daarnaast vinden veel mensen sporten ook gewoon leuk!
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer