Springen naar inhoud

[stomingsleer] flowberekening bij drukverschil

• Log in om te kunnen reageren

Sandero

Sandero

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 09:25

Ik heb een probleempje waar ik zo 1,2,3 niet uit kom... Stel ik heb een ruimte waarin altijd een druk is van 0,5 bar. Deze ruimte wordt omgeven door een oneindig grote ruimte waar in de druk altijd constant 1 bar is. Deze 2 ruimtes zijn met elkaar verboden door een gaatje in de wand met oppervlakte A. Ik wil nu graag de flow door dit gaatje berekenen. Hoe doe ik dit???

Bijgevoegde miniaturen

• Flow3.JPG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 10 april 2007 - 09:35

Er is een bepaald drukverschil over dat gaatje, namelijk een halve bar.

Als je zegt dat dit stationair is, kan je het zien alsof dat het flu´dum een halve bar energie 'verliest' als het door het gaatje stroomt. Het drukverlies door zo'n gat is van de vorm LaTeX . Die beta hangt af van de vorm (scherpte, enz) van dat gat.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 april 2007 - 13:43

Als je zegt dat dit stationair is, kan je het zien alsof dat het flu´dum een halve bar energie 'verliest' als het door het gaatje stroomt.

Niet zo bekend met dit soort materie, maar mag ik hier niet gewoon stellen dat er potentiŰle energie wordt omgezet in bewegingsenergie, en zo die uitstroomsnelheid berekenen??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2007 - 09:00

Wet van Bernoulli:
LaTeX
Al de druk word omgezet in bewgingsenergie
LaTeX
Wat raar eigelijk dat hier geen oppervlak in voor komt.
LaTeX
Ik heb er geen g in zitten, omdat ik niet weet waarom die effect zou moeten hebben

Sandero

Sandero

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2007 - 09:04

Okee mensen, ik heb me er even verder in verdiept, en dankzij jullie aan wijzingen ben ik er achter gekomen dat het allemaal om de wet van Bernoulli gaat (zoals jullie al aangaven). Maar.... deze wet gaat alleen op voor:
- steady flow
- frictionless flow
- flow along a streamline
- incompressible flow

De eerste 3 punten zijn geen probleem, dit klopt bij benadering allemaal wel. Maar lucht in geen onsamendrukbaar medium. Het mag wel onsamendrukbaar worden beschouwd als het mach-getal (snelheid/geluidssnelheid in dat medium) kleiner is dan 0.3. Dit is bij mij niet het geval. En nu???

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2007 - 09:12

Ik zou me niet zo druk maken om de compressibiliteit.
Verder ben ik ook niet overtuigd dat mijn formule de correcte is. De 'snelheid' zal namelijk veranderen naar mate men verder van de rand gaat. Volgens mij kun je het bekijken als een heel korte cilinder, maar de berekeningen daarvoor zijn wat meer ingewikkeld dan gewoon de wet van Bernoulli toepassen. De snelheid die uit de wet van Bernoulli komt houd niet de randvoorwaarde in het oog.

Bij welke stroomsnelheid kom je nou uit

http://en.wikipedia....mpressible_flow

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 april 2007 - 09:42

Wanneer een gas met druk Pu (P1) door een opening (A) naar een druk Pd (P2) stroomt hangt het af van de verhouding Pu/Pd of de stroming "choked" is of niet: http://en.wikipedia....iki/Choked_flow

Wanneer Pu = 1 bar en Pd = 0,5 bar (Pu/Pd = 2) is er normaliter sprake van "choked" flow. Dat betekent dat het niet uitmaakt of de druk Pd 0,5 of 0,4 of zelfs 0,0 bar is, de stroomhoeveelheid door A is "choked" (d.w.z. kritische snelheid in de venera contracta) en in alle gevallen hetzelfde en alleen afhankelijk van de druk Pu.

Lees ook: http://en.wikipedia....i/Orifice_plate als je geinteresseerd bent in het geval dat de gasstroming niet choked is en dus ook afhankelijk van de waarde van P2.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures