Meest Efficiente Motor ?!

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 21

Meest Efficiente Motor ?!

Hoi hallo, ik vroeg me af of iemand het principe achter een Weber Motor weet !?!?

Weber Motor AG

Het is erg interessant omdat uit deze 2 pitter een hoop vermogen komt.

of zijn er nog andere betere motoren met een hoger rendement ? (bv stirling motor)

brandstof staat vrij (benzine, Bio diesel, warmte, zonne energie noem maar op)

als de prijs/energie verhouding maar laag is.

het eind product moet, of mechanische energie (beweging) of Elektrische energie opleveren

Groetjes, Collen
"All I publish is licensed under GNU/GPL"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Meest Efficiente Motor ?!

Wat deze Weber motor zo speciaal maakt ga ik nog eens verder bekeken.

Iets wat direct bij me opkomt wanneer ik Weber engine zie staan is dat ze enkele jaren geleden zeer bekent waren voor hun carburators.

De motor die jij bedoelt heeft volgens mij niks meer met die carburators te maken omdat deze speciaal waren voor hoog vermogen, dit hoog vermogen betekent veel brandstofverbruik en dus geen zuinige motor die jij vraagt.

Andere motoren die in mij opkomen voor een goed rendement zijn:

2-takt: Wartsila-Sulzer

4-takt: Atkinson (dit principe wordt gebruikt in toepassingen waar liever een hoog rendement heeft ipv hoog vermogen, bijvoorbeeld de Toyota Prius)

De Atkinson heeft ook nog een variant met meer vermogen en die noemen we de Miller (Atkinson met turbocompressor).

Nu ga ik nog eens verder zoeken naar het principe van die Weber, wanneer ik iets gevonden heb laat ik het wel weten.

Berichten: 94

Re: Meest Efficiente Motor ?!

De motor met het hoogste (thermische) rendement voldoet aan het Carnot proces, hier is het rendement maximaal. Ik weet alleen niet of er motoren zijn met het principe van dit proces.
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Meest Efficiente Motor ?!

De motor met het hoogste (thermische) rendement voldoet aan het Carnot proces, hier is het rendement maximaal. Ik weet alleen niet of er motoren zijn met het principe van dit proces.
Dit is het ideale (daarom meestal toegepast voor berekeningen) maar naar mijn weten bestaat er zo geen enkele motor.

Ik heb ook gezien dat het elektromotoren mogen zijn, deze gaan zeker een hoger rendement hebben dan een verbrandingsmotor.

Ik heb nog steeds niks speciaal opgemerkt aan die Weber motor, ik denk niet dat hij veel verschilt t.o.v alle andere motoren.

Hij is gebouwd uit veel lichte metalen, heeft een dry-sump smering en kan draaien op zowel benzine als bio-ethanol d8 ik.

Berichten: 582

Re: Meest Efficiente Motor ?!

Van verbrandingsmotoren moet je een aantal waardes kunnen wijzigen.

Hogere temp = hoger rendement.

Hogere compressie= hoger rendement.

Aan de temp. kan niet echt veel gedaan worden. Je moet ook nog smeermiddelen hebben die dat aankunnen.

Hogere compressie is te doen door o.a. dieselmotoren te gebruiken.

In een artikel werdt gesproken over "natural gas" ik ga ervan uit dat dat LPG is. Aardgas is niet zo eenvoudig met een truc te transporteren.

LPG heeft een hoge zelfontbrandingstemp. hoger dan van dieselolie.

In de praktijk wordt er al hier en daar gebruik gemaakt van gemengde brandstof.

Diesel + LPG. De LPG wordt in de luchtinlaat geblazen, tijdens het comprimeren stijgt de temp. tot boven de 300 graden celcius. En ergens bij het bovenste punt van de zuigerpositie wordt de diesel ingespoten. Door de hitte van de ontbrandende diesel zal ook het LPG gas ontbranden.

De motor wordt er schoner door. Verschijnsleen zoals niet verbrande diesel aan de cylinderwand (koud) worden daarmee opgelost.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Meest Efficiente Motor ?!

wombat schreef:Van verbrandingsmotoren moet je een aantal waardes kunnen wijzigen.

Hogere temp = hoger rendement.

Hogere compressie= hoger rendement.

Aan de temp. kan niet echt veel gedaan worden. Je moet ook nog smeermiddelen hebben die dat aankunnen.

Hogere compressie is te doen door o.a. dieselmotoren te gebruiken.

In een artikel werdt gesproken over "natural gas" ik ga ervan uit dat dat LPG is. Aardgas is niet zo eenvoudig met een truc te transporteren.

LPG heeft een hoge zelfontbrandingstemp. hoger dan van dieselolie.
Hier ben ik het niet volledig mee eens:

Het 'natural gas' waar men het over heeft is namelijk bio-ethanol (zo staat het toch in EOS), en je zegt dat de temperatuur niet meer kan stijgen omdat de smeermiddelen daar niet bestendig voor zijn, dit kan eventueel kloppen maar de compressieverhouding van een diesel kan ook niet veel meer stijgen dus zowel temperatuur als compressieverhouding zijn 2 doodlopende sporen.
wombat schreef:In de praktijk wordt er al hier en daar gebruik gemaakt van gemengde brandstof.

Diesel + LPG. De LPG wordt in de luchtinlaat geblazen, tijdens het comprimeren stijgt de temp. tot boven de 300 graden celcius. En ergens bij het bovenste punt van de zuigerpositie wordt de diesel ingespoten. Door de hitte van de ontbrandende diesel zal ook het LPG gas ontbranden.

De motor wordt er schoner door. Verschijnsleen zoals niet verbrande diesel aan de cylinderwand (koud) worden daarmee opgelost .
Dit klopt wel maar ik denk niet dat men dat bij de weber motor toepast.

Ik ken niet zoveel toepassingen waarbij men LPG met diesel gaat mengen (het is wel mogelijk), meestal gaat men zowel bij personenmagen en trucks een extra tank inbouwen, deze gaat men dan vullen met 'ADBLUE', op wikipedia spreekt men enkel over vrachtwagens maar het wordt ook al gebruikt bij personenwagens ook !!

Berichten: 582

Re: Meest Efficiente Motor ?!

De techniek wordt natuurlijk tot de grenzen van het toepasbare/economische aangewend.

De dieselmotor kan wel degelijk veel hogere drukken genereren. Het probleem is dat die dan erg zwaar wordt omdat alles zwaarder uitgevoerd moet worden. Daarom hebben veel autodieselmotoren een iets lagere compressie dan bijv. scheepsdiesels. Puur om gewicht te sparen. Tevens is er voor een hoge compressie ook een zwaar vliegwiel nodig, dat maakt het acceleren ook weer trager.

Nadeel van de lagere compressie is dat de motor ook minder rendement heeft. De grote scheepsmotoren hebben dan ook de hoogste rendementen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Meest Efficiente Motor ?!

wombat schreef:De techniek wordt natuurlijk tot de grenzen van het toepasbare/economische aangewend.

De dieselmotor kan wel degelijk veel hogere drukken genereren. Het probleem is dat die dan erg zwaar wordt omdat alles zwaarder uitgevoerd moet worden. Daarom hebben veel autodieselmotoren een iets lagere compressie dan bijv. scheepsdiesels. Puur om gewicht te sparen. Tevens is er voor een hoge compressie ook een zwaar vliegwiel nodig, dat maakt het acceleren ook weer trager.

Nadeel van de lagere compressie is dat de motor ook minder rendement heeft. De grote scheepsmotoren hebben dan ook de hoogste rendementen.
Inderdaad, die compressie en dat vliegwiel klopt allemaal.

Wat het probleem is bij een scheepsmotor is dat deze draait op zware stookolie en daardoor ook redelijk wat uitstoot heeft, het rendement van zo'n motor weet ik niet direct.

Berichten: 12.262

Re: Meest Efficiente Motor ?!

Wellicht is een van de meest praktische en efficiente motoren nog wel een gasturbine. Zoiets is met name geschikt voor toepassingen waarbij je een tamelijk continu vermogen nodig hebt (en dus niet voor personenwagens oid). Voordeel is in ieder geval beperkt gewicht en hoog rendement, tegen een acceptabele bouwprijs.
Victory through technology

Berichten: 582

Re: Meest Efficiente Motor ?!

De grote scheepsmotoren hebben zo'n beetje het hoogste rendement van alle verbr.motoren.

De grote is echter aan een limiet gebonden. De verbrandingssnelheid van de brandstof is ca. 30m1/sec. (dacht ik) dus hoe groter de zuiger hoe langzamer die loopt.

Een gasturbine is helaas niet het summum. Net zoals bij een straalmotor zijn de uitlaatgassen behoorlijk heet en bevat nog veel (energie) warmte.

Gecombineerd met een stoomketel en stoomturbine kan het rendement flink verhoogd worden.

Gasturbines starten snel op en worden daarom vaak in noodcentrales toegepast.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Meest Efficiente Motor ?!

Wombat heeft gelijk:
Een gasturbine is helaas niet het summum. Net zoals bij een straalmotor zijn de uitlaatgassen behoorlijk heet en bevat nog veel (energie) warmte.

Gecombineerd met een stoomketel en stoomturbine kan het rendement flink verhoogd worden.

Gasturbines starten snel op en worden daarom vaak in noodcentrales toegepast.
Wanneer je echt een efficiente motor wil hebben denk ik dat je het beste een elektrisch exemplaar kan nemen, de rendementen hiervan zijn een pak hoger dan wanneer je een verbrandingsmotor gebruikt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Meest Efficiente Motor ?!

MaxDestruction schreef:Wombat heeft gelijk:

Wanneer je echt een efficiente motor wil hebben denk ik dat je het beste een elektrisch exemplaar kan nemen, de rendementen hiervan zijn een pak hoger dan wanneer je een verbrandingsmotor gebruikt!
Probleem is dat de "brandstofkosten" voor een elektromotor nogal hoog liggen, omdat de efficiency bij het opwekken van elektriciteit rond de 40-50% ligt. Zodat je totale efficiency toch weer terug is bij af. :sad:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Meest Efficiente Motor ?!

wombat schreef:Een gasturbine is helaas niet het summum. Net zoals bij een straalmotor zijn de uitlaatgassen behoorlijk heet en bevat nog veel (energie) warmte.

Gecombineerd met een stoomketel en stoomturbine kan het rendement flink verhoogd worden.

Gasturbines starten snel op en worden daarom vaak in noodcentrales toegepast.
Dat klopt inderdaad, maar ik had het idee dat de vraag ging om een tamelijk simpel / betaalbaar systeem. In electricteitscentrales wordt de warmte van de verbrandingsproducten normaliter ook gebruikt, maar dat systeem is (relatief aan slechts een 'losse' turbine) tamelijk complex.

Ik geloof dat er ook wel hybride voertuigen (prototypes?) zijn gemaakt met een turbinegenerator, relatief kleine accu, en electromotoren voor de eigenlijke aandrijven. Daarmee kun je de turbine min of meer op constant vermogen bedrijven en met de accu als buffer toch plots veel energie aan de wielen leveren. Maar zoiets is als totaalsysteem weer behoorlijk complex en prijzig.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Meest Efficiente Motor ?!

Probleem is dat de "brandstofkosten" voor een elektromotor nogal hoog liggen, omdat de efficiency bij het opwekken van elektriciteit rond de 40-50% ligt. Zodat je totale efficiency toch weer terug is bij af. :sad:


Deze verliezen heb je bij het produceren van benzine en diesel uit aardolie ook !!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Meest Efficiente Motor ?!

Deze verliezen heb je bij het produceren van benzine en diesel uit aardolie ook !!
MOD DPW

Zet aub geen opmerkingen zonder redenatie of referentie op dit forum.

Het is tegen de regels!

Reageer