DNA-test, bloed of wangslijm?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 224

DNA-test, bloed of wangslijm?

Hallo ,

ik heb een vraag,

wanneer gebruikt men voor een DNA test bloed, en wanneer neemt men genoegen met wangslijm wat men afneemt met een wattenstaafje?

ik zie regelmatig op tv dat men DNA uit slijm kan halen, maar dan zie je later een programma , en dan heeft men buisjes bloed nodig.

wat is juist?

gr Pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: DNA-test, bloed of wangslijm?

Het kan beiden. Uit wangslijm kan je goed genoeg DNA halen voor een "forensische" DNA test, maar uit bloed is het meestal van betere kwaliteit. Er kan volgens mij nogal wat rotzooi aan je wangslijm hangen.. als je bv net vlees gegeten hebt, of gezoend? Maar als ik eerlijk ben weet ik niet zeker of dat de reden precies is, de DNA zuivering uit wangslijm gaat namelijk wel een stuk makkelijker, dan uit bloed en dat zal er ook wel mee te maken hebben. Voor (ziekten)erfelijkheidsonderzoek wordt dan naar mijn weten ook meestal DNA uit bloed of weefsel gebruikt.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 12.262

Re: DNA-test, bloed of wangslijm?

Het kan allebei. Wangslijmvlies is rijkere bron van DNA, maar ook gevoeliger voor 'vervuiling' door bijvoorbeeld eten, in de mond aanwezige bacterien en dergelijke. Als je bijvoorbeeld zou trachten DNA te isoleren uit wangslijm en dat vervolgens gaat sequencen, kun je er niet van opaan dan alle dna daadwerkelijk van de persoon in kwestie is (en niet van bijv bacterien).

Forensische tests kijken naar specifieke allelen die eigenlijk alleen in mensen voorkomen, dus is die vervuiling minder problematisch. Zou er evt materiaal van een ander mens tussen zitten, dan valt dat bij analyse wel op.

Isolatie uit bloed is zuiverder, maar ook lastiger: bedenk dat rode bloedlichaampjes geen celkern hebben, en je dus alleen kunt werken met de vrij kleine fractie witte.

Uit weefsel is wellicht ideaal, maar dat is nogal invasief voor de persoon die je wilt onderzoeken, en niet nodig aangezien wangslijm meestal wel volstaat.
Victory through technology

Re: DNA-test, bloed of wangslijm?

hoi hoi kan je hier vragen stellen

dan vraag ik me af kan je uit bloed dna halen en zien aan het dna van bloed dat het van een man of vrouw komt en wat kan je er meer uit halen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: DNA-test, bloed of wangslijm?

hoi hoi kan je hier vragen stellen
Jahoor dat kan, maar als je vraag erg veel afwijkt van het onderwerp waar in je post kan je ook een nieuwe starten.
dan vraag ik me af kan je uit bloed dna halen
Ja dat kan, je kan uit bijna elke cel uit je lichaam DNA halen, (niet uit haar, wel uit haarzakjes, en niet uit rode bloedcellen, die hebben geen kern/DNA, maar wel uit de rest van je bloedcellen.)
en zien aan het dna van bloed dat het van een man of vrouw komt
Ja, mannen hebben namelijk een X en een Y chromosoom, en vrouwen hebben 2-X chromosomen, als je dus naar die chromosomen zoekt/kijkt (dat kan op verschillende manieren) kun je aan het DNA "zien" of het van een man of vrouw komt.
en wat kan je er meer uit halen ;)
Verder kun je er extreem veel uit halen, als je maar weet waar je moet zoeken. Nu weten we nog van het overgrote deel van het DNA en zijn interacties niet goed hoe het werkt en waar het precies voor codeert, maar over een X aantal jaar kun je zo`n beetje alles eruit halen. Welke genetische afwijkingen/ziekten er in je DNA zitten, (nu kunnen we bijvoorbeeld al kijken naar je kans op bepaalde vormen van borstkanker (BRCA gen) en of je huntington krijgt) maar ook je haarkleur, oogkleur, huidskleur, aanleg voor bepaalde sporten, ga zo maar door, zijn allemaal vastgelegd in het DNA.

Maar dit is uiteraard erg veel werk, en je moet zeer gericht zoeken, het is dus niet zo dat als je bloed afstaat aan de dokter hij dit in een mashientje gooit en dit er allemaal uit komt rollen. (Maar wie weet zijn we over 30 jaar wel zo ver)
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 1

Re: DNA-test, bloed of wangslijm?

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen wat er gebeurd als er DNA op een bloedvlekje komt.

Of eigenlijk: Als er al ergens DNA op zit (kleding) waar later een bloedvlekje van iemand anders overheen komt. Is het DNA nog "te splitsen" tussen het DNA dat er al op zit en het DNA van de bloedvlek.

N.b. is de bloedgroep van dit profiel te bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: DNA-test, bloed of wangslijm?

ehm...de DNA's zullen wel van elkaar de onderscheiden zijn ja. De bloedgroep is denk ik ook nog wel te bepalen, maar of je kunt zien welk DNA bij welke bloedgroep hoort, dus van wie het bloed eigenlijk is, dat zou ik niet weten.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 12.262

Re: DNA-test, bloed of wangslijm?

Ik vermoed dat het lastig gaat worden de 2 dna profielen nog te scheiden, veronderstelt dat je dat niet kunt doen -voordat- je dna extraheert (bijv bij epitheelcellen van persoon A en bloed van B dat centrifugaal te scheiden is).

Als je bij gemengd dna met PCR aan de gang gaat met primers voor allelen die forensisch gebruikt worden denk ik niet dat je achteraf nog kunt bepalen welk allel van welke persoon afkomstig was. Uiteraard kan je dat deels wel terugrekenen als je over tenminste 1 van de dna profielen beschikt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: DNA-test, bloed of wangslijm?

Als je bij gemengd dna met PCR aan de gang gaat met primers voor allelen die forensisch gebruikt worden denk ik niet dat je achteraf nog kunt bepalen welk allel van welke persoon afkomstig was. Uiteraard kan je dat deels wel terugrekenen als je over tenminste 1 van de dna profielen beschikt.


Dat kan wel mits je als vergelijking ook DNA van de "verdachten" ernaast hebt. dan kun je de stukken zo in elkaar puzzellen wat van wat is.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 12.262

Re: DNA-test, bloed of wangslijm?

Dat kan inderdaad wel, als je ze beide weet kun je bepalen of het sample een mengsel van die 2 is. Uiteraard is dan wel de informatie welk deel van het sample van wie was verloren. Overigens vraag ik me af of dat in de praktijk ook zo gemakkelijk gaat, ergens zou ik verwachten dat de primers willekeurig een allel van 1 van de 2 meer versterken dan het andere (ook afh van de relatieve hoeveelheden in het sample) zodat er feitelijk slechts 1 dna profiel naar boven komt waarbij het per allel niet betrouwbaar vast te stellen is van wie het was.
Victory through technology

Reageer