[elektriciteit] potentiaal van de aarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

[elektriciteit] potentiaal van de aarde

Het is een vraag die misschien al is langsgekomen maar ik kan niet direct ergens een antwoord terug vinden.

Waarom kan men de potentiaal van de aarde nulstellen?

En kan iemand mij het aarden van een toestel linken aan deze potentiaal?

Alvast dank,

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [elektriciteit] potentiaal van de aarde

De aarde is neutraal, en door haar grote omvang kan ze dus heel veel electronen of protonen opnemen, zonder dat dit haar neutraal zijn belemmerd.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [elektriciteit] potentiaal van de aarde

Wat betreft je eerste vraag: je kunt voor ieder willekeurig punt de potentiaal op nul stellen. Bij elektrische schakelingen wordt vaak de aarde gekozen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] potentiaal van de aarde

De aarde is neutraal, en door haar grote omvang kan ze dus heel veel electronen of protonen opnemen, zonder dat dit haar neutraal zijn belemmerd.
Dat valt nogal tegen. Ik heb eens een berekening gezien waaruit bleek dat de capaciteit van de aarde t.o.v. de omgeving ongeveer 1uF is, dus zoveel elektronen kun je er niet in proppen. Er wordt wel eens gedaan alsof de aarde een oneindig vuilnisvat is waar je al je overtollige lading op kunt lozen, maar dat is niet zo.

Je kunt ook niet simpel spreken van het potentiaal van de aarde als een op zichzelf stand ding. Potentiaal is altijd ten opzichte van iets anders.

Reageer