Vissen in een eendenei

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 80

Vissen in een eendenei

Biologen van de Universiteit van Manchester vonden tijdens een reis in de Franse Alpen een eendenei in een vijver. Omdat er binnenin het gave ei iets bewoog maakten ze het open en vonden er tot hun verbazing drie piepkleine witvisjes (elritsen) in. Tot nu toe kon geen enkele erbij gehaalde wetenschapper verklaren waarom en hoe de visjes in het ei zijn gekomen.

Eventuele mogelijkheden:

- Een vrouwtjeseend krijgt tijdens het zwemmen en in het water happen enkele vissen(eitjes) binnen die vervolgens in het ei terecht kwamen.

-> zwakke punten:

-> Hoe overleefden de visjes/eitjes het maagzuur?

-> Hoe kwamen de visjes/eitjes van het spijsverteringsstelsel in het voortplantingsstelsel terecht?

-> Hoe konden de eitjes uitgroeien tot visjes / Hoe konden de visjes in leven blijven?

-> Waar is het eendenkuiken gebleven?

- Tijdens de paring komen visseneitjes die aan de cloaca van één van beide eenden kleefden tussen het sperma terecht en werd er een ei rond gevormd.

-> zwakke punten:

-> Hoe konden de eitjes uitgroeien tot visjes / Hoe konden de visjes in leven blijven?

-> Waar is het eendenkuiken gebleven?

Iemand van jullie een ander idee of een manier om de zwakke punten uit bovenstaande theorieën te werken?

Hieronder een afbeelding en een versie van het oorspronkelijk artikel:

http://www.geranol.com/cms/index.php?optio...=view&id=24
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Vissen in een eendenei

ehm, de bron van jouw bron is www.fok.nl.... Dat staat niet heeel hoog op mijn geloofwaardigheidslijstje, eerlijk gezegd :s, maar we kunnen er natuurlijk meer over zoeken. Als het echt zo is, moet er meer over gepubliceerd zijn, nietwaar?
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 8.614

Re: Vissen in een eendenei

Het artikeltje staat ook op de site van The New Scientist. Het is misschien niet zo'n denderend blad als Nature of Science, maar het is in ieder geval een betere bron.
On a field course in the foothills of the French Alps in July 2006, some of our students noticed a seemingly intact duck egg in a small pond. It clearly contained something moving. When we broke the shell we found three live minnows (Phoxinus phoxinus) inside (see Photo). Do any readers know for sure how the fish ended up here?

Matthew Cobb and Henry McGhie, University of Manchester, UK
http://www.newscientist.com/article/mg1912...ne-fishing.html
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Vissen in een eendenei

- Tijdens de paring komen visseneitjes die aan de cloaca van één van beide eenden kleefden tussen het sperma terecht en werd er een ei rond gevormd.

-> zwakke punten:

-> Hoe konden de eitjes uitgroeien tot visjes / Hoe konden de visjes in leven blijven?

-> Waar is het eendenkuiken gebleven?
Over de aangegeven 'zwakke punten': Het lijkt me niet onmogelijk dat de visjes in dat ei kunnen overleven. Een eierschaal laat voldoende zuurstof door voor de ontwikkeling van een warmbloeding kuiken, dus wat zou het probleem voor die visjes zijn? Ik neem aan dat de inhoud van het ei een min of meer vloeibare substantie is geweest.

Het laatste punt is denk ik meteen een verklaring wat die visjes dan gegeten hebben tijdens hun verblijf in het ei.

Alleen vraag ik me af hoe plausibel het is dat een visseneitje met sperma mee naar binnen gaat en ongestoord wordt opgenomen in het ei.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Vissen in een eendenei

De belangrijkste vraag lijkt mij: welke vloeistof zat er in het ei?

Eigeel, eiwit? Zo ja, verkeerde dit in goede staat? Als dit er in zat kan je ook bepalen of het een bevrucht ei was.

Of zat er gewoon water in het ei? En was dat dan hetzelfde water wat ook in het omliggende vijvertje zat? Als dit laatste het geval is, gok ik op een onopvallend klein gaatje in de schaal, waar visseneitjes doorheen kunnen. Blijft de vraag wel hoe dat ei netjes leeggeraakt is zonder zichtbare beschadigingen. Kent iemand een parasiet of roofdier die dit zou kunnen?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Vissen in een eendenei

Op zich is de afwezigheid van het eendenkuiken niet zo raar, bij kippen zie je ook dat er een ei wordt gevormd bv. om een strootje heen wat de cloaca is ingekomen. Wat dat betreft zouden de visseneitjes dus via de cloaca binnen zijn gekomen, en dan eventueel een 'eigen' eicel hebben gevonden. Of de visjes hebben het embryo/kuiken opgegeten? Ik weet niet of die vissen herbivoor zijn?

Berichten: 8.614

Re: Vissen in een eendenei

Op zich is de afwezigheid van het eendenkuiken niet zo raar, bij kippen zie je ook dat er een ei wordt gevormd bv. om een strootje heen wat de cloaca is ingekomen. Wat dat betreft zouden de visseneitjes dus via de cloaca binnen zijn gekomen, en dan eventueel een 'eigen' eicel hebben gevonden.
Die mogelijkheid is bestaande, maar nog steeds zeer vreemd.
Of de visjes hebben het embryo/kuiken opgegeten? Ik weet niet of die vissen herbivoor zijn?
De FishBase heeft er het volgende over te zeggen:
Feeds on algae, plant debris (in rivers), mollusks, crustaceans and insects (Ref. 30578).
Die referentie slaat op dit werk.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer