bReAzAh-TaAlLlL

Moderator: Miels

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: bReAzAh-TaAlLlL

Laatst stond er in Dagblad de limburger een bericht (pagina groot) over het feit dat er in proefwerken en verslagen MSN taal sluipt.


Men moet hier dan denken aan: 'ff' ipv 'even', 'Marl1' ipv 'Marleen' etc.


'13375p34k' zie je minder terug op plaatsen waar het niet hoort. Subcultuurtjes en het bijbehorende taalgebruik heb ik 'an sich' niets op tegen. Echter je moet weten wanneer je het gepast is en wanneer dus absoluut niet.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: bReAzAh-TaAlLlL

Napoleon Dynamite schreef:(Je moet maar een antropologische vergelijking maken; een negertje dat zo schrijft; GEWELDIG wat een cultuur!! ..)


Wat bedoel je hier mee?


Dat het niet draait om de taal in kwestie maar om de groep die het tekensysteem hanteert.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: bReAzAh-TaAlLlL

Wouter_Masselink schreef:Laatst stond er in Dagblad de limburger een bericht (pagina groot) over het feit dat er in proefwerken en verslagen MSN taal sluipt.


Men moet hier dan denken aan: 'ff' ipv 'even', 'Marl1' ipv 'Marleen' etc.


'13375p34k' zie je minder terug op plaatsen waar het niet hoort. Subcultuurtjes en het bijbehorende taalgebruik heb ik 'an sich' niets op tegen. Echter je moet weten wanneer je het gepast is en wanneer dus absoluut niet.

1) Als je er 'an sich' niets op tegen hebt maak je volgens mij geen onderscheid tussen..

2) Mijn stelling is gewoon dat elke vorm van taal die niet discriminerend overkomt niet "verbannen" moet worden of als laagdunkend moet worden beschouwd.

Als je een topic over "neonazistische taal verbannen opent" zoals "bv. white power en hitler is cool" was ik uiteraard akkoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: bReAzAh-TaAlLlL

@ ND: onderscheid tussen ... (wat?)


Als mensen een taal willen gebruiken die afwijkt van het ABN dan moet dit ook kunnen. Aangezien dit een nederlands forum is waar vooral mensen komen die iets met wetenschap hebben (en die waarschijnlijk ook serieus genomen willen worden) vind ik het van belang dat 'Breezah' taal of '13375p34k' hier niet worden gedoogd. Ik kan deze taaltjes niet serieus nemen. Ben ik nou zo bekrompen of ligt dit aan mij? Ik zie het nut van deze taaltjes niet, zeker niet in de context van het wetenschapsforum. De meeste mensen zullen wel het verhaal kennen van iemand die een studie deed over 'Breezah'/ MSN taal. Deze werd volledig in het 'Breezahriaans' geschreven. Dat een leraar dit niet waardeerd snap ik wel. Hij (of zij) is natuurlijk niet aangenomen als ontcijferaar (hoewel je dat bij de handschriften van sommige mensen, mij incluis, wel zou denken). Dat het een creatieve gedachte gang was, dat is een ding dat zeker is. Als ze nou bijvoorbeeld 2 versies van dit verslag had ingeleverd (Breezahriaans en ABN) dan had haar leraar dit denk ik veel beter kunnen waarderen.


Ik zou iedereen dan ook op willen roepen om niet op mensen te reageren die in bovengenoemde talen schrijven (Ik zie het niet heel veel terug, maar ik vrees voor het ergste (zie ook mijn vorige post)). Hiermee hebben we een soort van pressie middel waarmee we het niveau van het forum kunnen handhaven. Hetzelfde idee ligt ook ten grondslag aan het huiswerk en praktica forum. Hier worden vragen gesteld die over het algemeen een veel lager niveau halen dan vele andere posts. Het is en blijft een verloedering van de nederlandse taal. Dat een taal in ontwikkeling is, dat hoeft niemand mij meer te vertellen. Echter zoals 'Veertje' al eerder opmerkte, breezah taal heeft geen direct nut behalve het in stand houden van de breezah taal zelf
"Meep meep meep." Beaker

Reageer