Vraagje ivm raket

Moderator: physicalattraction

Berichten: 379

Vraagje ivm raket

Welke kracht is er nodig om van de zwaartekracht te ontsnappen. En is het juist dat hoe hoger je komt hoe minder kracht je moet uitoefenen om hoger te gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vraagje ivm raket

De raket versnelt doordat de raket een sterke kracht uitoefent op de gassen die worden uitgestoten. Volgens de derde wet van newton oefenen de uitgestoten gassen een even grote maar tegengestelde kracht uit op de raket. En deze kracht stuwt de raket opwaarts.

En hoe hoger een object komt hoe kleiner de zwaartekracht op dat object. Dus naarmate de raker hoger komt, des te minder kracht die moet overwinnen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm raket

Is er een formule om dit te verwoorden

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Vraagje ivm raket

De formule voor de gravitatiekracht:
\( F=G.\frac{m1*m2}{R+h} \)
Wanneer je kracht groter is dan de gravitatiekracht dan ga je omhoog :smile:

G= gravitatieconstante

m1= massa planeet vanwaar je vertrekt

m2= massa raket

R= straal van planeet

h= hoogte waarop de raket eich bevindt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vraagje ivm raket

voor de eerste deel moet je gewoon rekening houden met alle krachten, in het echt zit het natuurlijk veel ingewikkelder dn de simpele uitleg van mij. Maar als we het simpel willen houden: mg+wrijving-stuwkracht=ma

voor de tweede deel: De gravitatiewet van newton zegt:zie hierboven
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Vraagje ivm raket

Welke kracht is er nodig om van de zwaartekracht te ontsnappen. En is het juist dat hoe hoger je komt hoe minder kracht je moet uitoefenen om hoger te gaan.


Ik zou liever de ontsnappingssnelheid vragen dwz. de snelheid waarmee men een willekeurig lichaam(massa niet belangrijk) verticaal moet omhoogschieten omdat dit lichaam nooit meer terugkeert naar de Aarde.

De gravitatiekracht is een conservatieve kracht dus men kan werken met potentiële energie(minimum op Aarde en 0 op oneindig). Uit Wet behoud energie kan men dan de ontsnappingssnelheid afleiden:
\(v_{ontsn}=\sqrt{\frac{2GM_A}{R_A}}\)
Voor de Aarde vindt men 11,2 km/sec.

Dus de raket begint met beginsnelheid 11,2km/sec en eindigt op een oneindige afstand van de Aarde met 0 km/sec. De kracht die nodig is, is afhankelijk van de massa van het lichaam terwijl de beginsnelheid voor ieder lichaam hetzelfde is. De benodigde kracht kan men berekenen uit
\(K=m\frac{\Delta\mbox{v}}{\Delta\mbox{t}}\mbox{ waarbij }\Delta\mbox{v}=11,2 \ km/sec \ en \ \Delta\mbox{t} \ \mbox{ de tijd om die snelheid te bereiken}\)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Vraagje ivm raket

De benodigde kracht kan men berekenen uit
\(K=m\frac{\Delta\mbox{v}}{\Delta\mbox{t}}\mbox{ waarbij }\Delta\mbox{v}=11,2 \ km/sec \ en \ \Delta\mbox{t} \ \mbox{ de tijd om die snelheid te bereiken}\)
Je vergeet iets. Bedenk eens wat de formule aangeeft voor de benodigde tijd als de massa een kilogram is en de kracht maar 1 Newton is en of dat wat aangegeven wordt zinnig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vraagje ivm raket

volgens mij gaat dat nu beetje boven zijn pet kotje
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vraagje ivm raket

(minimum op Aarde en 0 op oneindig)
Potentiële energie is maximaal op oneindige afstand, dus wat je hier bedoelt met "0 op oneindig" is me niet duidelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm raket

Morzon nu als de kracht die je uitoefent groter is dan de gravitatie kracht ga je omhoog he.Kan je dan berekenen hoe snel. Ik stel voor dat ik er gegevens bij geef. Het object dat ik wil optillen is 10 kilo zwaar en ik zou het een maximale hoogte van 10 meter willlen geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Vraagje ivm raket

Potentiële energie is maximaal op oneindige afstand, dus wat je hier bedoelt met "0 op oneindig" is me niet duidelijk.
zodra we buiten het mgh bereik komen wordt meestal met de
\(\propto-\frac{1}{r}\)
gewerkt. Negatief op het aardoppervlak, 0 op oneindig (en dit is inderdaad het maximum).

zeer opmerkzaam trouwens van evilbro, ik was er eerst mee weg.

Berichten: 7.068

Re: Vraagje ivm raket

Ach, er staan nog wel meer dingen in deze thread die niet helemaal kloppen. Heeft er al iemand goed gekeken naar MaxDestruction's formule?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Vraagje ivm raket

Idd deze is fout:
\( F=G.\frac{m1*m2}{R+h} \)


Het moet zo dus:
\(F=G. \frac{m1.m2}{(R+h)^2}\)


Bedankt Evilbro

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vraagje ivm raket

zodra we buiten het mgh bereik komen
Nou ben je me kwijtgeraakt. Waar is dat dan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm raket

Kan iemaand een antwoord geven op mijn vraag

Reageer