Theorie EHBO-cursus

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3.165

Theorie EHBO-cursus

Op de BBC-website staat elementaire theorie van hoe je practisch moet handelen bij tal van ongelukken. Uiteraard vervangt dit niet een EHBO-cursus maar het is toch altijd nuttig om dit alles te weten en als er eens iets gebeurd dan kan je hier eens wat opzoeken.

Voor EHBO iha maar vooral voor de reanimatie geldt dat je dat onmogelijk kan leren zonder praktijkoefening onder kundige begeleiding.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 52

Re: Theorie EHBO-cursus

Die quizes zijn wel grappig, wel wat van geleerd ^^
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Berichten: 96

Re: Theorie EHBO-cursus

aantal dingetjes waren wel anders dan ik geleerd heb op mijn cursus BLS, maar toch zeker leuk om even naar te kijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Theorie EHBO-cursus

Die EHBO-theorie wijzigt geregeld op basis van nieuwe inzichten. Ik heb op 11 jaar tijd 4 nieuwe drukken EHBO-cursus moeten kopen. Vooral het reanimatiedeel wijzigt steeds fors.

Wat me wel opvalt is dat we hier in Nederland vergiftigingsslachtoffers wel degelijk laten braken (NB ik praat over vergif, niet over bijtende stoffen e.d.) terwijl ze in Engeland dat volgens die quiz kennelijk expliciet niet doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 96

Re: Theorie EHBO-cursus

reanimatie wijzigt ik meen om de 3 of om de 5 jaar, althans, dan komen er nieuwe richtlijnen uit. Vanaf dit jaar staat een afwezigheid van ademhaling "gelijk" aan een circulatiestilstand en moet men direct beginnen met borstcompressies en beademing. Voorheen moest voor de borstcompressies eerst een circulatiestilstand diagnostiseren dmv het palperen van de a. carotis.

althans, dat is wat de instructrice mij vertelde....

Berichten: 3.165

Re: Theorie EHBO-cursus

sanderp schreef:reanimatie wijzigt ik meen om de 3 of om de 5 jaar, althans, dan komen er nieuwe richtlijnen uit. Vanaf dit jaar staat een afwezigheid van ademhaling "gelijk" aan een circulatiestilstand en moet men direct beginnen met borstcompressies en beademing. Voorheen moest voor de borstcompressies eerst een circulatiestilstand diagnostiseren dmv het palperen van de a. carotis.

althans, dat is wat de instructrice mij vertelde....
Ik heb dit jaar nog een EBHO-cursus gevolgd voor een hobby. Ik kreeg daar hetzelfde te horen. De reden is dat er te veel fout-positieve en fout-negatieve resultaten zouden zijn met het palperen van de a. carotis externa (er is ook nog een interna :( ). Zolang je kundig hartmassage toepast kan het geen kwaad. Als je het verkeerd doet dan kan je het slachtoffer zijn rib breken en zijn organen kwetsen, een goede praktijkscholing is dan ook essentieel om te kunnen reanimeren.
aantal dingetjes waren wel anders dan ik geleerd heb op mijn cursus BLS, maar toch zeker leuk om even naar te kijken.
Welke verschillen heb je nog meer geconstateerd?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer