Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Moderators: jkien, Xilvo

Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Hallo,

ik ben niet heel technisch maar hopelijk weten jullie hier wel een antwoord(en) op.

Ik heb een schakelbrommer zonder accu. Mijn orginele toeter ging dus op wisselstroom.

Nou zit er standaard dus die wisselstroomtoeter op, die door de wisseling van de stroom een trilplaatje laat trillen enzo een eentonig geluid hoort.

Maar die toeter is verrot en ik wil een bijv: 6tonige doen, sirene maar het liefst als het kan een meerdere-tonige-hoorn (met compressie enzo)

Sirene al geprobeerd aan te sluiten, maar dan begint hij elke keer (elke keer dat de stroom wisselt) weer opnieuw met het 'deuntje' dus hoor je alleen maar gekraak.

Nou kan ik wel accu eronder gaan bouwen maar dat doe ik niet. En ik heb gehoord dat het mogelijk is om via een gelijkspanner dus gelijkstroom te krijgen.

Afbeelding

Is dat mogelijk?

Waar kan je die kopen?

Of kun je dit zelf maken?

Of is er een andere manier voor die hoorn toeter?

Kan je die gelijkrichter zelf maken?

En wat kost dat dan als je die koopt?

En kan iemand die tekening uitleggen? ik snap alleen die 4 diodes en die condensator, wisselstroom-bron maar voor de rest niet erg goed.

En bestaan er bepaalde waardes voor een diode, en welke aantal farad condensator moet ik nemen?

En het belangrijkste, wat betekent die zaagtanden in de tekening?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Afhankelijk van het vermogen dat door de schakeling gaat lopen moet je lichtere of zwaardere diodes nemen. Je kan trouwens ook deze vier diodes vervangen door een brugcel: een component waar de vier diodes al op de juiste manier geschakeld zijn.

Voor de rest heb je niet veel nodig, een regulator is waarschijnlijk niet nodig voor je toeter, dat is meer bedoeld voor schakelingen die absoluut een goed afgevlakte gelijkstroom nodig hebben.

Zeker als je een behoorlijke condensator gebruikt (ik zou een elco van 2200 microfarad nemen, dan heb je al een heel aardig afgevlakte stroom) verwacht ik geen problemen.

Die zaagtanden vormen een verouderd symbool voor een weerstand.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Die zaagtanden vormen een verouderd symbool voor een weerstand.


die zaagtanden worden nog steeds gebruikt in mijn natuurkundeboek van Cutnell & Johnson. Schijnt typisch amerikaans te zijn. blijkbaar gebruiken ze dat daar nog steeds.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Gewoon een brugcel en een flinke elco kopen, kost je hooguit een paar euro.

de brugcel heeft 4 draadjes 2 met ~ daar sluit je de lichtspoel op aan, en dan de + en de -, spreekt voor zich. Let erop dat de elco ook een + en een - heeft en de juiste spanning > 16V.

Suc6

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Afbeelding

Afbeelding

Ik snap het een beetje die schakeling:

De stroom 12V wisseltroom komt binnen, door de 4 geschakelde diodes kan de stroom maar 1 kant op, dus gelijkstroom. Daarna zorgt de condensator( 12V en 2200 microfarad) dat ie ook maar echt maximaal 12V doorlaat, teveel wordt dus 'opgesnoept' door de condensator en later weer teruggegeven. Maar dan snap ik het niet echt goed meer, wat doet die IC1, is dat een regulator, en wat doet ie? Ik had gehoord de stroompuls constant maken of zoiets.

En het plaatje op deze site http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/30

is iets anders dan die bovenaan dit topic staat. Want bij de ene zie je op het eind een weerstandje en bij de andere een 2e condensator.

Kan iemand die schakeling dus beetje uitleggen, wat waarvoor voor dient, en of het nodig is of weggelaten mag/moet?

En op conrad.nl kun je ook gelijkrichters kopen, wat zit daarin of zit daar gewoon die HELE schakeling in?

Want als ik zoiets compleet kan kopen is dat compacter en makkelijker, maar ik weet of dat bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

condensator( 12V en 2200 microfarad) dat ie ook maar echt maximaal 12V doorlaat, teveel wordt dus 'opgesnoept' door de condensator
De condensator heeft geen invloed op het voltage. Het vlakt de gelijkstroom af. De gelijk gerichte spanning kan je je voorstellen als een heuvellandschap, de condensator vult de dalen een beetje en vlakt de toppen af.

Op een Elco staat vaak wel een voltage, maar dat is de maximale werkspanning. Die moet dus minimaal 12 volt zijn, maar voor de zekerheid zou ik 16 of 20 volt nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Het plaatje wat je hebt gevonden is een gestabiliseerde voeding.

We lopen er even doorheen..

12 Volt AC (alternating current; wisselstroom) gaat door de brugcel (diodeverhaal) heen en komt er als DC (direct current; gelijkstroom) uit.

Je moet je voorstellen dat AC een heuvellandschap is wat de dalen op -10 heeft en de toppen op +10 (stel je een grafiek voor die een golfbeweging maakt; een sinus). Na de brugcel is de +10 nog steeds +10, maar waar de grafiek naar -10 ging, is nu een gat. Het is dus berg-nix-berg-nix, etc

De elco snoept wat van de toppen af en vult daarmee de dalen. Je hebt nu een redelijk constante spanning.. die is in ieder geval goed genoeg voor een toeter.

Als je nu gevoelige elektrononica gebruikt, wil je dat die golfbeweging er helemaal uit is.. dat de spanning gestabiliseerd is. Dat kun je bereiken met het IC wat in het schema staat. Die is uit de serie 78xx en dat wil zeggen dat een 7812, voor 12 Volt zorgt en een 7805 voor 5 Volt. De kleine elco's die om die regulator staan zijn ontstoorelco's (C2 in het schema - er hoort er nog zo een voor de regulator, naast C1. Soldeer deze ukkies altijd op de pootjes van de regulator, anders heb je kans dat het zaakje gaat oscilleren)

..ontstoorelco's heb je dus niet nodig als je het IC niet gebruikt. Let wel: als je zo'n regulator gaat gebruiken, zorg er dan voor dat het ding de stroom die je vraagt aankan. Standaard heb je ze tussen 0,5 en 5 Ampere dacht ik.. koop de goede uitvoering (maar zoals gezegd heb je ze voor je toeter niet nodig).

Het voorstel van Chablis is nog steeds de beste:
Gewoon een brugcel en een flinke elco kopen, kost je hooguit een paar euro.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Kun je die brugcel gewoon bij normale electra zaak kopen? Zo ja dan is dat baalen want die dichtsbjizijnste die zulke dingen altijd heeft is 40km verderop :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

zorg er vooral voor dat je die condensator correct aansluit!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

je zou ze ook kunnen bestellen bij Conrad of Display (of je belt een winkel en vraagt of ze het je willen opsturen als je het geld overmaakt)

Als je de plus en min van de elco verkeerd om aansluit, vliegen de stukken om je oren.. dat is waarom mensen je waarschuwen. De kant met de inkeping is de + als ik me niet vergis (double-check dat ff)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

De kant met de inkeping is de + als ik me niet vergis
Tenzij de 2 draadjes aan dezelfde kant zitten, dan staat er meestal op het etiket waar de min zit (of de +)
Die is uit de serie 78xx en dat wil zeggen dat een 7812, voor 12 Volt zorgt en een 7805 voor 5 Volt
Dat is verkoop misleiding :wink:

Dit soort IC's heeft nog wel aardig wat buffer nodig om te regelen (minimaal 3V) en hoger dan de ingangsspanning komen ze helemaal al niet. Dat kan wél met een schakelende voeding, maar dan zijn we weer op een heel ander terrein.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Die is uit de serie 78xx en dat wil zeggen dat een 7812, voor 12 Volt zorgt en een 7805 voor 5 Volt
Dat is verkoop misleiding :wink:

Dit soort IC's heeft nog wel aardig wat buffer nodig om te regelen (minimaal 3V) en hoger dan de ingangsspanning komen ze helemaal al niet. Dat kan wél met een schakelende voeding, maar dan zijn we weer op een heel ander terrein.
Dat had ik wat moeten nuanceren, maar als je 15 Volt door een 7812 heen gooit, komt er 12 Volt uit

(maar als je 12 Volt op je brugcel zet, komt dat wel goed toch?)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Ik heb nu op school op een printplaatje, 4 diodes geplaats, zoals een brugcel. En daarna voor het afvlakken 2 condensators (parallel).

Maakt dat uit, of je er gewoon 1 doet of 2 parallel schakelt.

En de leraar kon alleen maar 2 condensators vinden van 35V en 1000 microfarad. Ik vroeg of dat wel nut had want die toeter die ik erop zet kan 6DC tot 15DC hebben (dus niet echt gevoelig), maar als mijn brommer dus pulsen levert boven de 15V wordt dat dus niet 'opgesnoept' door die condensator, pas bij 35V. Maar hij zei dat ik maar niet erg druk over moest maken, maar dat het condensators wel degelijk nut hebben om de pulsen op te hogen in de dalen, zodat het over het algemeen wat vlakker wordt.

En moet er nog een weestandje achter, zoals in de schakeling hierboven?

En een andere leraar zei dat ik wel in de gaten moest houden wat voor waardes je voor die diodes gebruikt, want die mochten maar maximaal 1 ampere hebben ofzo maar dat snapte ik niet helemaal. En hoe kan je zien wat voor waardes je diode hebben of moet ik dat eerst nog even navragen bij die leraar. Er stond op: 1N en daaronder 4001.

En heeft het nu gehad om 2 condensators (parallel) in de schakeling te zetten ipv 1?

Sorry dat ik niet alles direct snap, maarja ben nog maar net 16 en heb ook nog niet alles geleerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Je kan op zich meerdere condensatoren parallel schakelen, maar één condensator werkt ook, als de capaciteit maar voldoende is. 1000 microfarad lijkt me genoeg voor redelijk tot goede afvlakking.

Het voltage dat op de condensator staat is de maximale werkspanning, aangezien het onwaarschijnlijk is dat er meer dan 35 volt op komt te staan is dat prima. Zou er wel meer dan 35 volt over de condensator komen te staan dan beschadigt de condensator mogelijk. Het voltage binnen je schakeling wijzigt er niet door. Die blijft ongeveer gelijk aan de spanning die er binnenkomt.

Die weerstand is alleen nodig als je ook een regulator gebruikt, als je die niet gebruikt is dat niet nodig.

1N4001 is een standaard diode, van belang is hier dat deze maximaal 50 volt en 1 ampere kan verwerken. Bij 12 volt zou dat dus maximaal 12 watt vermogen zijn. Op de specificatie van je toeter kan je aflezen wat het verbruikte vermogen is.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Je kan op zich meerdere condensatoren parallel schakelen, maar één condensator werkt ook, als de capaciteit maar voldoende is. 1000 microfarad lijkt me genoeg voor redelijk tot goede afvlakking.
En ter aanvulling: Wanneer je condensators parallel schakelt, wordt de capaciteit bij elkaar opgeteld.

Het zou kunnen zijn dat een 1N4001 wat te klein is 1A is niet zo veel, maar daar kom je vanzelf achter :wink:

Reageer