Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Moderators: jkien, Xilvo

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Ja, mijn toeter is blijkbaar niet gevoelig, er staat dat ie 6dc tot 15 dc kan hebben. en 5W tot 10W. Dus had ik P=U*I gedaan (op ze maximaal)

10=15*I I is dus 0,67 ampere. Dus die 1 ampere van die diode moet ie wel kunnen hebben toch??

En ik had die specificaties wel op een blaadje staan die bij de toeter zat.

En of er dingen zoals diodes, condensatoren kapot gaan maakt me niet uit, zolang die toeter maar heel blijft.

En moet er nu nog een weerstandje achter, en wat is het nu daarvan?

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

oowh sorry dat antwoord van die weerstand stond er al had ik overheen gelezen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Dus die 1 ampere van die diode moet ie wel kunnen hebben toch
Dat hangt ervan af! Te eerste hangt het er vanaf of het om een Ohmse belasting gaat, anders mag je P=UxI niet zomaar toepassen, maar dat zal hier wel goed gaan, denk ik.

Dan kangt het ervan af hoeveel spanning je brommer levert. als dat 6 volt is en we nemen het maximale vermogen wordt het:

10 / 6 = 1,666... Ampere.

Met 15 volt en het minimale vermogen wordt het

5 / 15 = 0,333... Ampere.

Tenzij je voltage altijd hoog is en blijft zou ik toch zwaardere diodes proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

10 / 6 = 1,666... Ampere.

Met 15 volt en het minimale vermogen wordt het

5 / 15 = 0,333... Ampere.
Het lijkt me niet dat de stroom omlaag gaat als de spanning hoger wordt. Het ding heeft gewoon een bepaald spanningsbereik en zal denk ik bij een lage spanning minder geluidsdruk geven.

Daarbij gaan we gelijkrichten en gaat de spanning nog verder omhoog en de stroom ook.

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Ja er zat een 12V wisselstroom toeter op, maar ik heb wel eens met de multimeter gemeten en zag je op dat apparaatje soms wel pulsen staan van rond de 60 a 70 V [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... nfused.gif[/img]

Maar als het goed is, hoort er dus 12V wisselstroom op te staan

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Als je die spanning hebt gemeten over de wisselstroomtoeter heen (toer aan dus) komt dat waarschijnlijk door de spoel van de toeter zelf. Het beste kun je de spanning meten met bijvoorbeeld je licht aan. Dan heb je een redelijke indicatie van de werkelijke voedingsspanning.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Zolang het niet onder de 12 volt zakt en je maximale vermogen 10 Watt is zijn diodes met een maximale werkspanning van 1 ampere wel ongeveer voldoende.

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Mensen het gaat hier over wisselstroom gelijkrichten toch????????

Waarom staat er dan een schakeling met een voeding van 12V

zou dat dan niet wisselspanning moeten zijn

Harry Janssen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Brommer, van wisselstroom naar gelijkstroom

Lees maar na: de starter van dit topic vroeg of we het schema (van de gestabiliseerde voeding) aan hem konden uitleggen (eerste post).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer