[mechanica][sterkteleer] max buigend moment ?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[mechanica][sterkteleer] max buigend moment ?

Hallo, is er iemand die mij op weg wil helpen om het max buigend moment te vinden ?

Scharnier uit elkaar en reactie krachten tekenen ( hier loop ik al vast bij punt b, ivm verdeelde belasting en ondersteuning in b)

Afbeelding

Berichten: 1.007

Re: [mechanica][sterkteleer] max buigend moment ?

De resultante van de verdeelde belasting grijpt aan in punt B (= het zwaartepunt van de driehoek) en is gelijk aan
\(\frac{1}{2}*14*2,7=18,9kN\)
Dit betekent dat er geen verticale reactiekracht zal zijn in punt A. Aangezien de verbindingen scharnieren zijn, zijn er in de verbindingen geen momenten. Er is in punt A dus alleen een horizontale reactiekracht. In punt B heb je twee reactiekrachten (in horizontale en verticale richting).

Voor de verticale reactiekracht in B neem je de som van alle krachten in verticale richting. Verder verhouden de reactiekrachten in punt B zich als volgt:
\(\frac{R_{Bverticaal}}{R_{Bhorizontaal}}=\frac{0,6}{0,9}\)
Nu alleen nog som van alle krachten in horizontale richting nemen om de reactiekracht in A te vinden.

Voor het vinden van de dwarskrachtlijn, gebruik je
\(V=\int w(x)dx\)
met een sprong in B. Nog een keer primitiveren levert delen van de momentenlijn.

Berichten: 14

Re: [mechanica][sterkteleer] max buigend moment ?

sjakko wederom bedankt, maar deze opgave moet ik oplossen zonder integralen. ik hoop dat je nog iets meer info hebt. ( soortgelijke vraag zal ik nl zeker in aankomend examen krijgen)

Berichten: 4.502

Re: [mechanica][sterkteleer] max buigend moment ?

Als je de dwarskrachtenlijn tekent van de vleugel in de lengterichting (niet zo moeilijk) kun je de momenten berekenen in het vlak AB en op het punt B en zal wrs. op het punt B het max.moment optreden.

Het moment daar kun je bepalen door het verschil in de oppervlaktes van de dwarskrachtenvlakken uit te rekenen;je kunt meteen zien of dan mogelijk in het veld AB een groter moment optreedt.

Berichten: 14

Re: [mechanica][sterkteleer] max buigend moment ?

heb zelf natuurlijk ook niet stilgezeten, in een opwelling heb ik de vleugel maar doorgesneden bij b en heb de rechterkant beschouwd.

Afbeelding

momentenlijnen zijn voor mij nog abracadabra, maar ben op de goede weg denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [mechanica][sterkteleer] max buigend moment ?

sjamaan schreef:Hallo, is er iemand die mij op weg wil helpen om het max buigend moment te vinden ?

Scharnier uit elkaar en reactie krachten tekenen ( hier loop ik al vast bij punt b, ivm verdeelde belasting en ondersteuning in b)
Hier een stappenplan:

1. bepaal de buigendemomentenlijn enkel voor de driehoeksbelasting, das gelijk aan een kubische kromme (--> moment op iedere plaats gekend).

2. bepaal nu de kracht die de vleugel in B naar beneden duwt, beschouw die als een geïsoleerde puntlast, en bereken enkel voor die belasting het buigend moment. Eenvoudig: gewoon een driehoekverloop.

3. Tel alles naar believen op, je rekent toch met een lineair-elastisch model :smile:
???

Berichten: 4.502

Re: [mechanica][sterkteleer] max buigend moment ?

Een momentenlijn alleen voor de driehoeksbelasting kun je alleen tekenen als A een inklemming is en geen scharnier want dan zou het moment 1/6 ql2 bedragen ofwel 1/6 x 14 x 2,7^2 kN = 17,01 kNm en is een Mlijn te tekenen,dat wordt een parabool (als ik me niet vergis).

Dan kun je een M lijn tekenen van de steun in B,dat wordt een driehoek met een max.onder B,maar dan aan de andere kant van de O-lijn.

Die twee "optellen" in je tekenwerk en je vind in B je max.moment!

Reageer