Springen naar inhoud

[mechanica][sterkteleer] max buigend moment ?

• Log in om te kunnen reageren

sjamaan

sjamaan

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2007 - 17:34

Hallo, is er iemand die mij op weg wil helpen om het max buigend moment te vinden ?

Scharnier uit elkaar en reactie krachten tekenen ( hier loop ik al vast bij punt b, ivm verdeelde belasting en ondersteuning in b)

Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2007 - 18:57

De resultante van de verdeelde belasting grijpt aan in punt B (= het zwaartepunt van de driehoek) en is gelijk aan LaTeX Dit betekent dat er geen verticale reactiekracht zal zijn in punt A. Aangezien de verbindingen scharnieren zijn, zijn er in de verbindingen geen momenten. Er is in punt A dus alleen een horizontale reactiekracht. In punt B heb je twee reactiekrachten (in horizontale en verticale richting).

Voor de verticale reactiekracht in B neem je de som van alle krachten in verticale richting. Verder verhouden de reactiekrachten in punt B zich als volgt: LaTeX Nu alleen nog som van alle krachten in horizontale richting nemen om de reactiekracht in A te vinden.

Voor het vinden van de dwarskrachtlijn, gebruik je LaTeX met een sprong in B. Nog een keer primitiveren levert delen van de momentenlijn.

sjamaan

sjamaan

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2007 - 20:29

sjakko wederom bedankt, maar deze opgave moet ik oplossen zonder integralen. ik hoop dat je nog iets meer info hebt. ( soortgelijke vraag zal ik nl zeker in aankomend examen krijgen)

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 11 april 2007 - 22:26

Als je de dwarskrachtenlijn tekent van de vleugel in de lengterichting (niet zo moeilijk) kun je de momenten berekenen in het vlak AB en op het punt B en zal wrs. op het punt B het max.moment optreden.

Het moment daar kun je bepalen door het verschil in de oppervlaktes van de dwarskrachtenvlakken uit te rekenen;je kunt meteen zien of dan mogelijk in het veld AB een groter moment optreedt.

sjamaan

sjamaan

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2007 - 18:43

heb zelf natuurlijk ook niet stilgezeten, in een opwelling heb ik de vleugel maar doorgesneden bij b en heb de rechterkant beschouwd.

Geplaatste afbeelding

momentenlijnen zijn voor mij nog abracadabra, maar ben op de goede weg denk ik.

rodeo.be

rodeo.be

• >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2007 - 17:06

Hallo, is er iemand die mij op weg wil helpen om het max buigend moment te vinden ?

Scharnier uit elkaar en reactie krachten tekenen ( hier loop ik al vast bij punt b, ivm verdeelde belasting en ondersteuning in b)

Hier een stappenplan:
1. bepaal de buigendemomentenlijn enkel voor de driehoeksbelasting, das gelijk aan een kubische kromme (--> moment op iedere plaats gekend).

2. bepaal nu de kracht die de vleugel in B naar beneden duwt, beschouw die als een geÔsoleerde puntlast, en bereken enkel voor die belasting het buigend moment. Eenvoudig: gewoon een driehoekverloop.

3. Tel alles naar believen op, je rekent toch met een lineair-elastisch model :smile:

Veranderd door rodeo.be, 13 april 2007 - 17:06

???

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 april 2007 - 12:49

Een momentenlijn alleen voor de driehoeksbelasting kun je alleen tekenen als A een inklemming is en geen scharnier want dan zou het moment 1/6 ql2 bedragen ofwel 1/6 x 14 x 2,7^2 kN = 17,01 kNm en is een Mlijn te tekenen,dat wordt een parabool (als ik me niet vergis).
Dan kun je een M lijn tekenen van de steun in B,dat wordt een driehoek met een max.onder B,maar dan aan de andere kant van de O-lijn.
Die twee "optellen" in je tekenwerk en je vind in B je max.moment!

Veranderd door oktagon, 14 april 2007 - 12:49

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures