Probleem met krachtberekenen.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

Probleem met krachtberekenen.

hallo,

over een paar dagen heb ik weer een toets over krachtberekeningen etc.

nu hebben we nog slechts een foto van de vorige toets over... deze is grotendeels weer ontcijferd alleen wil ik jullie om hulp vragen bij het maken van de opgaven omdat ik er kortgezegt niks van snap:

Afbeelding

Na vele verbouwingen ziet autobedrijf Mobile er zo uit, een loods met twee schuifdeuren.

Boven de deuren is een profiel gemetseld (zie onderstaande doorsnede) die de daklast afvoert.

Het gewicht van het profiel en stenen mag verwaarloosd worden.

De toelaatbare spanning van het constructietotaal is 100 N/mm2.

Voor de elasticiteitsmodulus geldt F= 210.000 N/ mm2. F bedraagt 5000 N.

Er kan worden vanuit gegaan dat de daklast direct naast de deur wordt opgenomen door de gevelstenen.

a) Bereken de reactie krachten en teken de D-lijn en M-lijn (10p)

b) Bereken het maximale moment…(10p)

c) Bereken het oppervlaktetraagheidsmoment van het profiel over de x-as (zie tekening profiel) (let op …………) (5 p

d) Toon aan (door gebruik te maken van het stramien) dat de bestaande situatie op …………… toch voldoet. (10 p)

e) Geef aan welk standaard I-profiel ipv het bestaande T-profiel ook genomen kan worden (I-balk vlg DIN ? T1 (zie tabel/bijlage) (10 p)

f) Het blijkt dat de deuren klemmen doordat de balk doorbuigt. Bereken de doorbuiging.(10 p)

g) Het idee is om de deuropening te verbreden naar 9 meter Geef aan of de T-balk geschikt zou zijn voor de verbreding van 9 meter of anders welke I balk hiervoor geschikt is. (10 p)

Afbeelding

Berichten: 1.007

Re: Probleem met krachtberekenen.

Er zijn er meer met dit probleem. Zie http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=60910

Reageer