Jongeren voelen zich gezond maar drinken teveel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Jongeren voelen zich gezond maar drinken teveel

Jongeren voelen zich iets minder gelukkig dan een paar jaar geleden. Maar in zijn algemeenheid is het beeld nog positief en geven ze hun leven als rapportcijfer een 7,7 (was 8,0). Dat blijkt uit een trendstudie naar gezondheid en welzijn van jongeren. Een zorgwekkende trend in het onderzoek is wel de toename van het zgn. binge drinking: het drinken van veel glazen alcohol (vijf of meer) per keer. Driekwart van de jongeren die alcohol drinken maakt zich daar schuldig aan. Daar staat tegenover dat bij de jongste groepen het alcoholgebruik wat is gedaald.

Lees meer ... Trimbos instituut
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Jongeren voelen zich gezond maar drinken teveel

ik vind dit toch steeds gekke berichten. Als ik na een feestje 5 pintjes heb gedronken is dat toch bezwaarlijk een zwaar avondje te noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Jongeren voelen zich gezond maar drinken teveel

ik vind dit toch steeds gekke berichten. Als ik na een feestje 5 pintjes heb gedronken is dat toch bezwaarlijk een zwaar avondje te noemen.
Iets een zwaar avondje noemen is sowieso zeer subjectief. De een wordt namelijk al niet goed van een biertje, terwijl de ander er 20 op moet hebben voor dat ie iets merkt.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Jongeren voelen zich gezond maar drinken teveel

Als ik na een feestje 5 pintjes heb gedronken is dat toch bezwaarlijk een zwaar avondje te noemen.
Het is natuurlijk subjectief, maar ik geef je gelijk :mrgreen:

Is het dan zo erg dat je af en toe iets meer drinkt, als je er goed tegen kan en het alleen doet onder bepaalde omstandigheden?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Jongeren voelen zich gezond maar drinken teveel

Een normaal avondje is bij mij zo'n 10 pinten. Dan ben ik redelijk angeschoten, maar kan ik bijv. nog makkelijk op de fiets naar huis :mrgreen:

Tuurlijk doe ik dit niet elke dag, maar hooguit 1x per week. Ik denk dat niet zo erg ongezond is.

Het hangt ook af van je leeftijd en overige activiteiten (sport e.d.).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.546

Re: Jongeren voelen zich gezond maar drinken teveel

Bij meer dan 1-2 biertje(s) krijg je al negatieve effecten, bij 3 is dat nog wel te overzien, 4 misschien ook nog wel maar 10 al niet meer. Het ligt er inderdaad ook aan hoe je je lichaam verder in conditie houd. Als je je lichaam zoiezo verslonst maakt dat de effecten al helemaaal erg. Nee ze komen zichzelf later wel tegen...
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 3.165

Re: Jongeren voelen zich gezond maar drinken teveel

Bedenk dat de lever 8 uur tijd nodig heeft om de alcohol uit één glas alcoholische drank (bijvoorbeeld één pintje) af te breken. Je mag dus maximaal 21 glazen alcoholische drank per week drinken. Grote hoeveelheden in één of 2 keer leveren meer schade aan dan dezelfde hoeveelheden over meer perioden gespreid. Beter 3 keer 5 glazen dan één keer 15 glazen.

Nu is enige leverschade niet erg, de lever heeft een groot regenerend vermogen (vooral bij de mens). Als je echter na jouw studententijd door blijft gaan met te vaak te veel te drinken dan raakt jouw lever steeds verder beschadigd totdat je bijvoorbeeld levercirrhose gaat krijgen (niet plezant hoor, zeer zielige patiënten).

Wat Phys doet zal nog wel gaan omdat hij het maar één keer per week doet, al raad ik hem aan om dit na zijn studententijd niet meer te doen. Gelukkig moeten de meesten dan gaan werken en kunnen ze niet meer zo veel drinken.

Zelf drink ik nooit meer dan een paar glazen alcoholische drank en dan enkel wanneer ik uit ben (ik ben geen wijndrinker).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Jongeren voelen zich gezond maar drinken teveel

Ja, het is absoluut niet een levensstijl om tot hen einde van je dagen aan te houden, en sowieso niet iets voor alle dagen. Je moet een beetje verantwoordelijk blijven.

Berichten: 12.262

Re: Jongeren voelen zich gezond maar drinken teveel

Bedenk dat de lever 8 uur tijd nodig heeft om de alcohol uit één glas alcoholische drank (bijvoorbeeld één pintje) af te breken. Je mag dus maximaal 21 glazen alcoholische drank per week drinken.
Ik weet niet precies wat je dan onder 'afbreken' verstaat, maar de gangbaar gehanteerde termijn is ongeveer 1 tot anderhalf uur per glas (ca 10 gram) alcohol. Dat is in ieder geval de periode die het kost om het alcoholpromillage net zo ver te laten dalen als 1 glas het doet stijgen.

Maar om 5 glazen nou als 'binge drinken' te kwalificeren vind ik echt waanzinnig. Binge drinking zoals ze het in engeland doen is toch wel een heel andere bezigheid, dan denk ik meer aan 10-20 glazen in een (paar) uur tijd... en dat klinkt inderdaad niet zo gezond :mrgreen:
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Jongeren voelen zich gezond maar drinken teveel

5 glazen in engeland is het zelfde als 12 Nederlandse glaasjes.

In een "pint" kan heel veel in.

Ach, binge drinken is gewoon hip om te zeggen, Al sinds jaar en dag drinken jongeren meer dan wat goed voor ze is, hoe ouder ze worden hoe minder goed ze er tegen kunnen. Maar ik drink toch op een goeie avond in Nederland wel 15 glazen. Terwijl ik het hier in Ierland bij 5 pints houw.

Reageer