Springen naar inhoud

Hondenfok maakt herseninhoud te klein

• Log in om te kunnen reageren

Prodigy

Prodigy

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2007 - 12:25

Hallo allemaal,

Gisteravond was in Netwerk een item over honden. Het ging er in de grote lijnen om dat doordat men honden fokt met een kleinere kop en/of een kortere snuit de hersenen niet meer in deze kop passen. Wat bij groei resulteert in problemen omdat de hersenen de inhoud van de schedel overschrijd(dus niet herseninhoud maar schedelinhoud). Dit zou gedragsproblemen bij een hond kunnen veroorzaken.

Om eerlijk te zijn klinkt dit verhaal mij zeer onwaarschijnlijk. Persoonlijk denk ik dat dit onderzoek aangestuurd wordt door bepaalde regeringspartijen die graag een aantal rassen verboden willen zien en door dit soort (pseudo)wetenschappelijk onderzoek proberen hun gelijk te halen.

Wellicht dat er personen dit forum bezoeken die enige kennis hebben van anatomie en aangeboren genetische fouten die mij hier meer over kunnen vertellen.

gegroet!

Veranderd door Prodigy, 12 april 2007 - 12:26

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dens

dens

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 19:08

Ik heb de uitzending zelf niet gezien, maar het lijkt mij niet geheel onwaarschijnlijk. Van dit probleem heb ik nooit eerder gehoord maar enkele voorbeelden van problemen bij rassen:
De teckel heeft door zijn lange rug een grotere kans op een hernia. Doordat er bij de Franse Bulldog is gefokt op de lengte van de bek(korter, zodat deze meer kracht kan zetten), heeft deze hond constante ademhalingsproblemen (je herkent die hondjes aan hun geknor) Ook mag de Franse Bull niet te lang uitgelaten worden en kan hij slecht tegen de warmte, omdat hij dan last krijgt van benauwdheid. Bovendien zijn zij ook erg vatbaar voor kou. Ook de mopshond heeft constante last van benauwdheid. Zo is er ook de bordeaux Dog. Deze hond heeft rode ogen. Dit zijn feitelijk constant ontstoken ogen. Doordat mensen dit mooi vinden is er op deze eigenschap geselecteerd. (of is er denk ik geselecteerd op een afwezigheid van een eigenschap die ervoor zorgt dat de ogen niet rood worden)

Zo zijn er nog veel meer van dit soort voorbeelden op te noemen. Hierdoor lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat er honden zijn waarbij de hersenen te groot zijn voor de schedel, alhoewel ik zelf niets weet van de ontwikkeling van de hersenen en hoe de interactie bij de ontwikkeling van de schedel plaatsvindt. Ook zijn dan de (beschadigde) plaatsen in de hersenen van belang die tot bepaalde afwijkingen in het gedrag zorgen. Ik vraag me ook af of bepaald gedrag altijd door dezelfde delen in de hersenen wordt veroorzaakt. Feitelijk kan ik daar niets over zeggen.

Het is wel vreemd dat nu men vermoedt dat er afwijkingen in het gedrag zijn die uiteraard mogelijk problemen veroorzaken voor de mens, er plotseling uitzendingen op de televisie aan worden besteed, terwijl al jaren is doorgefokt met honden die enorm verschrikkelijke gezondheidsproblemen hebben.

Ik ben ook wel benieuwd of er mensen zijn die meer verstand hebben van de ontwikkeling van de hersenen en de schedel.

Trouwens, bij de mopshond kunnen bij stress zelfs de ogen uit de kassen vallen.(!!!) :(

Puzemuze

Puzemuze

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2007 - 21:38

Of het echt gedragsproblemen veroorzaakt weet ik niet, maar het klopt inderdaad dat de hersenen te groot kunnen zijn voor de schedel.

Bij de selectie op korte koppen verklein je eigenlijk alleen de schedelbeenderen, en niet de weke delen: daar zit gewoon een minimum volume aan om te functioneren. Alleen zou ik dan eerder gezondheidsproblemen verwachten, ipv gedragsproblemen. Dat het een 'regeringscomplot' is lijkt me ook een beetje raar, want het gaat hier juist om honden zoals chihuahua's en bulldogs. Dat zijn misschien wel rare honden, maar niet de beruchte bijters.

Die chihuahua is trouwens ook wel een mooi voorbeeld van te grote hersenen, dit hondje is gefokt op zo'n kleine en bolle kop, dat de fontanel zijn hele leven open blijft en inderdaad ook de ogen eruit kunnen vallen..

Een ander voorbeeld van slechte selectie is de Franse bulldog: brede kop, smal bekken. De reu kan niet zelf paren, dat houdt hij gewoon niet vol- dus vind bijna alle bevruchting via KI plaats. De geboorte vervolgens is bijna altijd via keizersnede, omdat de pups een te brede kop hebben voor het smalle bekken van de teef. Los van alle problemen die daar verder nog bij komen gedurende hun leven, kunnen die beesten hun eigen soort dus niet eens in stand houden.. Hoezo selectie op verkeerde eigenschappen?! *zucht*

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures