Springen naar inhoud

Stalen hoekprofiel doorbuiging

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 juni 2007 - 16:35

Zocht al in diverse literatuur en toevallig op Wikipedia zag ik "ergens"een bevestiging van mijn gedachte omtrent 2 W's bij een ongelijk profiel,maar een info omtrent staaldrukvastheid kan ik niet ontdekken,gast Oudewater Oostveen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oudewater oostveen

oudewater oostveen

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2007 - 18:51

hmm das jammer ik heb ook even gezocht en kan idd hierover ook nix vinden maar eigenlijk is deze discussie tog niet nodi want als je gewoon de treksterkte op alle2 de uiteinden berekend weet je of je de T balk zo kan toepassen

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 juni 2007 - 10:49

Het verhaal is of je de minimale en max.W kunt gebruiken of zoals gebruikelijk,ook bij T- en hoekprofielen alleen de W berekend op de max.vezelafstand.Bij symm.profielen speelt dat geen rol;beide W's zijn gelijk!

oudewater oostveen

oudewater oostveen

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2007 - 19:30

inderdaad dat is waar. voor de rest kan ik er niks zinnigs over zeggen, er is een grens bij mij:D

Hennie

Hennie

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2007 - 23:01

Volgens mij is je uitgangspunt fout.
Een assymetrisch profiel heeft een zwaartelijn (net als alle profielen :D ) die afhankelijk is van de de opp x afstand van alle samenstellende delen. Gedeeld door de som van die oppervlakten.
Hierbij is de spanningsverdeling boven en onder de zwaartelijn gelijk. En tegen gesteld van teken. Dus bijvoorbeeld onder is druk, dan is boven trek. Er moet evenwicht zijn. Anders gaat het profiel verplaatsen.
Bij een T-profiel zit die zwaartelijn dus dicht bij de flens (het horizontale gedeelte) omdat daar veel oppervlakte zit.

Hoe je het profiel ook legt: de primaire spanningen zijn gelijk.
Wat verschilt is het bezwijkgeval.

Als de ligger zo staat: T En er hangt iets aan. Buigt deze door. De druk zit aan de bovenzijde. Trek onder. Trek is goed op te nemen door het slanke lijf (verticale deel).
Druk kan staal in elkaar duwen. Dat is 'nooit' een bezwijk mechanisme. Eerder verplaatst het gedrukte deel uit de as van de ligger. Uitknikken. Of vervormt het gedrukte deel, frommelt op. Plooi.
Druk in dit geval wordt opgenomen door het brede bovenstuk. Ook het uitknikken en plooien wordt door het brede deel opgenomen. Omdat er veel materiaal is in de richting waarheen de druk wil vervormen is er ook veel weerstand tegen deze vervorming.

Als de T onderste boven ligt geldt het omgekeerde.
Trek in het brede deel. Goed op te vangen.
MAAR:
druk in het slanke deel. Dus slecht op te nemen.
Het profiel zal bij een lagere belasting al bezwijken.

Ergo:
1. Een doorsnede heeft één zwaartelijn/weerstandsmoment/traagheidsmoment.
2. Er ontstaat een gelijke spanning in een ligger bij een gelijke belasting.
Hoe je hem ook legt. Spanning = moment / weerstandsmoment.
3. De ligger kan wel bezwijken op een ander bezwijk mechanisme als je hem draait.
Dus lijkt hij "sterker" in een geval. En "zwakker" in het andere.
Hennie

Firefox fan. Waarom werkt deze geweldige site daar zo slecht mee?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Vacatures