Springen naar inhoud

Elektronenconfiguratie

• Log in om te kunnen reageren

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2007 - 15:34

Wikipedia - Atoommodel van Bohr

Schillen

Volgens het atoommodel van Bohr houden de elektronen van een atoom zich op in een aantal schillen rondom de kern, die een verschillend energieniveau hebben. Elke schil kan een beperkt aantal elektronen bevatten. De elektronen van een stabiel atoom zitten in de schillen met de laagst mogelijke energie.

Schillen worden volgens toenemende afstand tot de kern voorgesteld door: K, L, M, N, O, P en Q. Het rangnummer wordt het schilnummer 'n' genoemd. Een schil met rangnummer n kan maximaal 2n2 elektronen bevatten, zoals aangegeven in de volgende tabel (deze regel is geldig van n=1 tot en met n=4; n=5,6,7 heeft maximaal 32 elektronen):

Schil 				   K	 L	 M	 N	 O	 P	 Q
Nummer (n) 			  1	 2	 3	 4	 5	 6	 7
Max. bezetting (2n2) 	2	 8	18	32	32	32	32

Maar nu kwam ik uit bij Ununoctium. Doorgelinkt naar de Tabel met verkorte benoeming van de elektronenconfiguratie zag ik het volgende staan mbt de elektronenconfiguratie: 2,8,18,32,32,24,2

Maar hierboven (in de quote), staat dat de P-schil ook 32 elektronen kan bevatten. Maar er zijn er maar 24 aanwezig, en de overige 2 elektronen bevinden zich in de Q-schil.

Dat brengt mij bij mijn vraag: Hoe komt het dat, terwijl de ene schil nog niet vol is, er toch elektronen in de volgende schil zitten? Waar heeft dat mee te maken?

Ik zat eerst te denken dat aan het volgende: Atomen kunnen binden met andere atomen dmv de elektronen. Dus ik dacht dat het aantal elektronen in de buitenste schil altijd gelijk was aan het aantal bindingen dat ie kan maken. Maar dit heb ik even uitgeprobeerd bij zuurstof en dat gaat niet op. Er zitten daar namelijk 6 elektronen in de buitenste schil, maar toch kan het maar 2 bindingen aangaan.

Iemand een idee waar het wel mee te maken heeft?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PCB

PCB

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2007 - 16:05

Dat bij zuurstof er geen 6 bindingen maar slechts 2 worden gedaan heeft te maken met de 'edelgasconfiguratie'. Dat is de 'stabielste' vorm wat wil zeggen dat zijn schil vol moet zijn. Als er bij zuurstof nog 2 elektronen (hij neemt er 2 op) bijkomen, dan is de L-schil vol (edelgasconfiguratie) en dus stabieler.
Bij natrium is dat juist omgekeerd. Daar zit 1 elektron in de M-schil en als natrium die dus afstaat dan is de L-schil ook vol en is natrium dus ook stabiel. (Na+)
Hoe dat bij ununoctium zit is denk ik niet precies bekend aangezien deze atoomsoorten (c.q isotopen) zr kort bestaan.
TU/e Werktuigbouwkunde

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 april 2007 - 16:42

Dat brengt mij bij mijn vraag: Hoe komt het dat, terwijl de ene schil nog niet vol is, er toch elektronen in de volgende schil zitten? Waar heeft dat mee te maken?

Het probleem zit erin dat schillen elkaar energetisch kunnen overlappen.
Een zg schil bestaat weer uit subschillen (behalve de eerste schil met hoofdquantumgetal n = 1)
De 3e schil heeft drie subschillen met de baanquantumgetallen (orbital quantum numbers) l= 0, l=1 en l=2) Nou blijkt dat de "onderste" subschil van de 4e schil (N=4 en l=0) energetisch gunstiger is dan de "bovenste" subschil van de 3e schil (n=3 en l=2)

Dus, atoomnummers 19 en 20 (K en Ca) hebben dit verschijnsel al, die vullen de onderste subschil van schil 4 al voordat ze verder gaan met de "bovenste" subschil van schil 3. Dus daarvoor hoef je overigens niet helemaal naar dat esoterische ununogwat-atoom te gaan. :grin:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2007 - 17:01

Hoe dat bij ununoctium zit is denk ik niet precies bekend aangezien deze atoomsoorten (c.q isotopen) zr kort bestaan.

Vergeet het ununoctium dan maar. Daar zag ik het toevallig zo staan.

Ander voorbeeldje: Boor. Boor is nr. 5 in het periodiek systeem en heeft in BINAS de elektronenconfiguratie 2,3 erbij staan. Het edelgas dat erbij hoort is Neon (element 10).
Nu heb ik geleerd dat een atoom neutraal geladen is wanneer het aantal protonen gelijk is aan het aantal elektronen. Met de gegeven elektronenconfiguratie (2,3) is dit ook het geval. Er zijn immers 5 protonen en ook 5 elektronen.
Maar volgens jouw uitleg zouden er ofwel 3 elektronen wegmoeten ofwel 5 erbij. Bij 3 weg zou je een volle K-schil krijgen (hoewel die toch al vol was, maar nu zonder 'restelektronen') en bij 5 erbij zou je ook een volle L-schil krijgen.
Maar in beide gevallen zouden er ionen ontstaan. Namelijk B3+ of B5-. Maar dan is het zeker niet neutraal geladen.

Bij natrium is dat juist omgekeerd. Daar zit 1 elektron in de M-schil en als natrium die dus afstaat dan is de L-schil ook vol en is natrium dus ook stabiel. (Na+)

Het edelgas op dat zich in dezelfde periode bevindt is argon (element 18, elektronenconfiguratie 2,8,8). Moet je dan niet daar na toe werken. Bij zuurstof werkte je namelijk ook naar dezelfde schil als die van het edelgas toe. Maar hier niet. Argon gebruikt namelijk 3 schillen en natrium (bij het verdwijnen van dat elektron) maar 2. Wat voor logica zit er dan in naar welk edelgas je toewerkt?

Een zg schil bestaat weer uit subschillen (behalve de eerste schil met hoofdquantumgetal n = 1)
De 3e schil heeft drie subschillen met de baanquantumgetallen (orbital quantum numbers) l= 0, l=1 en l=2) Nou blijkt dat de "onderste" subschil van de 4e schil (N=4 en l=0) energetisch gunstiger is dan de "bovenste" subschil van de 3e schil (n=3 en l=2)

Uhm... subschillen? Even wikipedia raadplegen :mrgreen:

Dus, atoomnummers 19 en 20 (K en Ca) hebben dit verschijnsel al, die vullen de onderste subschil van schil 4 al voordat ze verder gaan met de "bovenste" subschil van schil 3. Dus daarvoor hoef je overigens niet helemaal naar dat esoterische ununogwat-atoom te gaan. :grin:

Ununoctium ;) Maar die noemde ik alleen omdat ik het daar toevallig zag.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 april 2007 - 17:16

Uhm... subschillen? Even wikipedia raadplegen :mrgreen:

http://nl.wikipedia....Elektronenschil
begin dan hier, en ergens onderin vind je hoe je uitvogelt in welke volgorde die subschillen dan wel opgevuld worden.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2007 - 18:10

Bericht bekijken

Aha. En welke dat zijn kun je dus achterhalen met die diagonaalregel :mrgreen: Even narekenen leert ook dat we, buiten de subschillen in de diagonaalregel, verders geen subschillen nodig hebben. In schillen kun je namelijk al 130 elektronen opbergen, en het atoom met het grootste atoomnummer momenteel bekend is ununoctium met atoomnummer 118. Ook deze past daarbinnen.

Maar... de subschil 4s is dus energetisch gunstiger dan 3d. Maar waardoor komt dat dan precies?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2007 - 23:13

De designaties met letters van schillen slaan op hun symetrie/vorm, niet per se op hun energienivo's. S orbitals zijn bolvormig, P orbitals 'haltervormig', D orbitals hebben 4 bollen in een vlak (uitgezonderd dz2). Bij de lichtere atomen is het zo dat de energnivo's van die orbitalen netjes in de volgorde S-P-D lopen, maar dat blijft niet zo.

Wel is het maximum aantal electronen dat erin kan constant, voor S orbitals 2, P 6, D 10 en F 14 stuks. Zo kom je op het rijtje 2, 8 (=2+6), 18 (2+6+10), 32 (2+6+10+14).
Victory through technology

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 april 2007 - 00:39

Ik raad iedereen sterk aan om hoofdzakelijk de Engelstalige variant van Wikipedia te gebruiken aangezien deze bijna altijd vollediger en correcter is. Bovendien wordt deze theorie in Nederland niet adequaat behandeld op het middelbaar onderwijs, zelfs niet op het VWO.

Kijk hier(schilvulling) en hier(stereometrische configuratie) voor de exacte uitleg.

Uhm... subschillen? Even wikipedia raadplegen ;)

P, wees gerust. Dit ligt niet aan jou, dit ligt aan het gebrekkige Nederlandse onderwijs. In Vlaanderen leren ze dat wel op het middelbaar onderwijs (ASO). Toen ik daar met scheikunde les op de unief over hoorde en merkte dat het als bekend werd verondersteld schrok ik eventjes. :mrgreen:
Hiervoor kan je het beste op mijn eerste link klikken. Als je dat helemaal hebt gelezen dan ga je het zeker begrijpen. Dit is niet zo heel erg ingewikkeld, je moet alleen even wennen aan het concept.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

PCB

PCB

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2007 - 13:54

@PdeJongh;

Ja je krijgt inderdaad die ionen dan. Dat is ook logisch want je had het toch over het aangaan van een binding!
TU/e Werktuigbouwkunde

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 april 2007 - 14:11

Ik raad iedereen sterk aan om hoofdzakelijk de Engelstalige variant van Wikipedia te gebruiken aangezien deze bijna altijd vollediger en correcter is. Bovendien wordt deze theorie in Nederland niet adequaat behandeld op het middelbaar onderwijs, zelfs niet op het VWO.

Op school (HAVO) zijn schillen niet eens behandeld... Daarnaast probeer ik eerst altijd een Nederlandse versie op Wikipedia te vinden aangezien ik dat wat beter snap meestal.

Kijk hier(schilvulling) en hier(stereometrische configuratie) voor de exacte uitleg.

Aha. Van het weekend heb ik als het goed is wat meer tijd, en dan zal ik het nog eens goed bestuderen.

P, wees gerust. Dit ligt niet aan jou, dit ligt aan het gebrekkige Nederlandse onderwijs. In Vlaanderen leren ze dat wel op het middelbaar onderwijs (ASO). Toen ik daar met scheikunde les op de unief over hoorde en merkte dat het als bekend werd verondersteld schrok ik eventjes. :mrgreen:
Hiervoor kan je het beste op mijn eerste link klikken. Als je dat helemaal hebt gelezen dan ga je het zeker begrijpen. Dit is niet zo heel erg ingewikkeld, je moet alleen even wennen aan het concept.

Zal van het weekend eens kijken ;) Engelse is meestal beter ja, maar omdat ik het Nederlandse beter begrijp probeer ik altijd eerst die.

@PCB: Maar ionen van B3+ of B5-? ;) Vooral die 5+ vind ik nogal veel, of ligt dat aan mij?

PCB

PCB

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2007 - 07:30

Kijk maar eens in Binas Tabel 40, P!
B3+ bestaat toch echt :mrgreen:

Veranderd door PCB, 14 april 2007 - 07:31

TU/e Werktuigbouwkunde

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 april 2007 - 14:29

Op school (HAVO) zijn schillen niet eens behandeld...

;)
Dat werd vr het studiehuis zelfs op de mavo nog behandeld. Wel werd het, net als op het havo en het vwo sterk versimplificeerd uitgelegd en zwegen ze over de subschillen en de VSEPR. Volgens mij hebben veel Nederlandse onderwijzers te veel de gewoonte hebben om alles wat maar een beetje moeilijk is links te laten liggen omdat sommigen het dan niet meer kunnen volgen. :???:

Daarnaast probeer ik eerst altijd een Nederlandse versie op Wikipedia te vinden aangezien ik dat wat beter snap meestal.
Aha. Van het weekend heb ik als het goed is wat meer tijd, en dan zal ik het nog eens goed bestuderen.
Zal van het weekend eens kijken ;) Engelse is meestal beter ja, maar omdat ik het Nederlandse beter begrijp probeer ik altijd eerst die.

Hoe denk je dat het komt dat je nog wat moeite hebt met het lezen van Engels :mrgreen: ;)
Juist, doordat je nog te weinig ervaring hebt.
Hoe leer je beter Engels te lezen, verstaan en spreken ;)
Juist, door het veel te doen.
Trust me, zo gauw je er eenmaal mee begint om veel engels te lezen/luisteren zal je het binnen 1 jaar bijna net zo makkelijk vinden als de Nederlandse taal.
Lees eens regelmatig de BBC-website. Ze hebben bij het nieuw ook interessante populaire wetenschappelijke artikels staan, soms hebben ze interessante artikels over het voetbal (zeker als Nederlandse clubs of het Nederlands elftal hebben gespeeld, altijd interessant om te lezen wat de buitenlandse pers vind).
Bij mij is mijn Engels sterk verbeterd doordat ik veel series/films download zonder ondertitels. Ik was bijvoorbeeld een fan van Alias maar in Belgi hebben ze dat nooit op een normale wijze uitgezonden. Dus downloadde ik die afleveringen maar zogauw de ABC ze uitzond. In het begin moest ik wennen om zonder ondertitels te kijken maar na een paar weken gaf ik er de voorkeur aan omdat het veel prettiger kijkt doordat je alle nuance meekrijgt die met de vertaling verloren gaat en doordat het veel rustiger kijkt zonder al die lettertjes. Ik kijk nu altijd alles zonder ondertitels wanneer het kan; series en films die ik download en officile DVD's die ik koop als ze afgeprijsd zijn.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 april 2007 - 14:41

Kijk maar eens in Binas Tabel 40, P!
B3+ bestaat toch echt ;)

Maar B5- niet :P

;)
Dat werd vr het studiehuis zelfs op de mavo nog behandeld. Wel werd het, net als op het havo en het vwo sterk versimplificeerd uitgelegd en zwegen ze over de subschillen en de VSEPR. Volgens mij hebben veel Nederlandse onderwijzers te veel de gewoonte hebben om alles wat maar een beetje moeilijk is links te laten liggen omdat sommigen het dan niet meer kunnen volgen. :???:

Dat zal het idd wel zijn. Ik wil het ook wel snappen, maar anderen niet. Eigenlijk wel jammer

Hoe denk je dat het komt dat je nog wat moeite hebt met het lezen van Engels :mrgreen: ;)
Juist, doordat je nog te weinig ervaring hebt.
Hoe leer je beter Engels te lezen, verstaan en spreken ;)
Juist, door het veel te doen.
...

Ja ok. Dat kan wanneer ik snap waarover ik lees. Maar als ik het niet snap en wil leren (zoals hier) is het toch makkelijker om het in bekende taal te doen.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 april 2007 - 15:09

Maar B5- niet :mrgreen:
Dat zal het idd wel zijn. Ik wil het ook wel snappen, maar anderen niet. Eigenlijk wel jammer
Ja ok. Dat kan wanneer ik snap waarover ik lees. Maar als ik het niet snap en wil leren (zoals hier) is het toch makkelijker om het in bekende taal te doen.

Als je een woord niet kent dan kan je het even opzoeken in bijvoorbeeld http://lookwayup.com.../dictionary.htm (zeer compleet). Als je een term niet kent dan staat er in wikipedia zelf een link, als je daar eventjes op klikt dan weet je wat die term betekent. Juist door zaken op te zoeken leer je veel. Het is alleen wat irritant dat het meer tijd kost maar je leert wel bij op dat moment.
Als je een bepaald onderdeel niet snapt dan mag je me ook altijd een PB sturen :wink:

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 april 2007 - 15:13

off-topic

Volgens mij hebben veel Nederlandse onderwijzers te veel de gewoonte hebben om alles wat maar een beetje moeilijk is links te laten liggen omdat sommigen het dan niet meer kunnen volgen.

Dit zou ik bijna op mijn fatsoen gaan trekken :-( . Dit is voor wat vroeger mavo heette en nu VMBO-T gewoon geen examenstof (meer, als het dat ooit geweest is zoals hierboven beweerd), dus wordt het niet onderwezen. Heeft niks met luie leraren te maken. In hoeverre het bestaan van verschillende ionen van n atoom af te leiden is uit zijn plaats in het PS is overigens iets wat ik me niet kan herinneren dertig jaar geleden zelfs op het VWO gehad te hebben (caveat: ik had maar een zesje voor scheikunde op mijn vwo eindlijst), en de ins en outs van het verhaal zijn me nog niet helemaal duidelijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures