Springen naar inhoud

Bindingslengten

• Log in om te kunnen reageren

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2007 - 20:39

Ik zat zo te bladeren in m'n BINAS en zo doende kwam ik uit bij tabel 53 over bindingslengten. Nu verschilt dat per binding wel. Om een voorbeeld te geven, de binding H-H is LaTeX m, terwijl die van een F-F binding LaTeX is en Cl-Cl LaTeX is.

Waar ik al wel achter ben ik het volgende. Zodra er sprake is van meer bindingen tussen dezelfde atomen, wordt de afstand kleiner. Als voorbeeldje, koolstof:
LaTeX
LaTeX
LaTeX

Bij bindingen tussen dezelfde atomen, maar verschillend aantal bindingen heb ik het al verklaard. Immers, hoe meer bindingen, hoe kleiner de afstand. Maar zodra er bindingen tussen diverse atomen ontstaan, kan ik er geen peil op trekken.
Als voorbeeldje: De binding C-F is LaTeX en die tussen C-Cl is LaTeX

Wat is me nu afvraag... op welke eigenschap van atomen is de bindingslengte gebasseerd? Wat zorgt ervoor dat de ene binding langer is dan de andere?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2007 - 20:43

Ik zat zo te bladeren in m'n BINAS

:mrgreen:

Op wikipedia staat het volgende:

Bekijk de reeks H-F, H-Cl, H-Br en H-I; of de reeks F-F, Cl-Cl, Br-Br en I-I: hoe groter de atomen waaruit de binding is opgebouwd, hoe groter de bindingslengte.

Bekijk de reeks C-C, C=C en C‚Č°C; hoe meer bindingen tussen twee koolstofatomen, hoe kleiner de bindingslengte.

Veranderd door Phys, 12 april 2007 - 20:43

Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2007 - 23:01

Een korte uitleg:

Bindingslengte is de afstand tussen de nuclei van de atomen in een binding. Als je kijkt naar de lengte F-F vs die van Cl-Cl zul je zien dat ze binding in het laatste geval groter is, omdat de chlooratomen groter zijn... de binnenste electronen doen tenslotte niet mee aan de binding, maar zitten wel tussen de kern en de feitelijk binding in. (dat is kort door de bocht, i know, maar voor het concept denk ik wel nuttig).

Een andere factor die bepalend is, is de sterkte van de binding, vandaar dan C-C, C=C en C≡C aflopen in lengte, zelfde verhaal met N-N, N=N en N≡N. Dit geldt echter niet alleen voor dubbele bindingen, maar ook voor enkele van variable sterkte. Vergelijk bijv de C-H, O-H en F-H binding. Hoewel de atoomnummers in dat rijtje oplopen, loopt de bindingslengte af, omdat het grotere verschil in electronegativiteit zorgt voor sterkere bindingen.
Victory through technology

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 april 2007 - 07:27

Ik zat zo te bladeren in mijn BINAS

;)

:mrgreen:

Op Bericht bekijken

Een korte uitleg:

Bindingslengte is de afstand tussen de nuclei van de atomen in een binding. Als je kijkt naar de lengte F-F vs die van Cl-Cl zul je zien dat ze binding in het laatste geval groter is, omdat de chlooratomen groter zijn... de binnenste electronen doen tenslotte niet mee aan de binding, maar zitten wel tussen de kern en de feitelijk binding in. (dat is kort door de bocht, i know, maar voor het concept denk ik wel nuttig).

Een andere factor die bepalend is, is de sterkte van de binding, vandaar dan C-C, C=C en C≡C aflopen in lengte, zelfde verhaal met N-N, N=N en N≡N. Dit geldt echter niet alleen voor dubbele bindingen, maar ook voor enkele van variable sterkte. Vergelijk bijv de C-H, O-H en F-H binding. Hoewel de atoomnummers in dat rijtje oplopen, loopt de bindingslengte af, omdat het grotere verschil in electronegativiteit zorgt voor sterkere bindingen.

Aha. Nu snap ik het. En eigenlijk is het nog veel te logisch ook ;)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures