Watergehalte in pur bepalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Watergehalte in pur bepalen

Ik moet het watergehalte bepalen in de polyol component van een polyurethaan giethars op basis van polyol en isocyanaat. Om welke polyol en isocyanaat het hier gaat weet ik niet.

Aangezien hier op het lab een Karl Fischer titrator aanwezig is, wil ik het hiermee proberen. Deze titrator wordt doorgaans echter niet gebruikt voor het meten van polyol-componenten.

De situatie zoals het nu is:

Als oplosmiddel wordt DMF (dimethylformamide) gebruikt. Hierin wordt de te bepalen stof dus opgelost.

Als titreervloeistof wordt gebruikt:

Hydranal Composite 5 van de firma Riedel-de-Haën. Dit is een één-components titreervloeistof voor volumetrische Karl Fischer titratie. Dit houdt in dat alle stoffen die nodig zijn voor de reactie aanwezig zijn in de oplossing.

Nu is mij verteld dat er verschillende oplosmiddelen en/of titreervloeistoffen zijn voor de waterbepaling in verschillende stoffen.

Ik heb echter al geprobeerd het watergehalte te bepalen, en dit ging gewoon goed. Maar nu moet ik uitzoeken of het gebruikte oplosmiddel en titreervloeistof eigenlijk wel geschikt zijn voor de bepaling van het watergehalte in polyol, of dat er een ander oplosmiddel en/of titreervloeistof gebruikt moet worden.

Wie kan me helpen?

Berichten: 12

Re: Watergehalte in pur bepalen

3Ch schreef:Ik moet het watergehalte bepalen in de polyol component van een polyurethaan giethars op basis van polyol en isocyanaat. Om welke polyol en isocyanaat het hier gaat weet ik niet.

Aangezien hier op het lab een Karl Fischer titrator aanwezig is, wil ik het hiermee proberen. Deze titrator wordt doorgaans echter niet gebruikt voor het meten van polyol-componenten.

De situatie zoals het nu is:

Als oplosmiddel wordt DMF (dimethylformamide) gebruikt. Hierin wordt de te bepalen stof dus opgelost.

Als titreervloeistof wordt gebruikt:

Hydranal Composite 5 van de firma Riedel-de-Haën. Dit is een één-components titreervloeistof voor volumetrische Karl Fischer titratie. Dit houdt in dat alle stoffen die nodig zijn voor de reactie aanwezig zijn in de oplossing.

Nu is mij verteld dat er verschillende oplosmiddelen en/of titreervloeistoffen zijn voor de waterbepaling in verschillende stoffen.

Ik heb echter al geprobeerd het watergehalte te bepalen, en dit ging gewoon goed. Maar nu moet ik uitzoeken of het gebruikte oplosmiddel en titreervloeistof eigenlijk wel geschikt zijn voor de bepaling van het watergehalte in polyol, of dat er een ander oplosmiddel en/of titreervloeistof gebruikt moet worden.

Wie kan me helpen?


Is het niet handiger om een bepaalde massa in een droogstoof te zetten, dan deze massa opnieuw wegen en het verschil van deze 2 massa's is de massa van het water dat aanwezig was... Of zitten er nog andere componenten in die kunnen verdampen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Watergehalte in pur bepalen

Ik heb zelf geen ervaring met Karl-Fischer titraties maar in zijn algemeen: als je twijfel hebt over de nauwkeurigheid van een bepaling dan maak je gewoon een standaardoplossing voor een controlebepaling.

Je hebt al een bepaling gedaan dus je weet het watergehalte van de polyol. Nu neem je een afgemeten hoeveelheid polyol en voeg daar een afgemeten hoeveelheid water aan toe. Je weet dus hoeveel water dit polyol-monster nu zou moeten bevatten: de eerste uitkomst plus wat je zelf hebt toegevoegd. Doe nu de K-F bepaling op dit monster en zie of de uitkomst hetzelfde is als het zou moeten zijn, en je kunt daarna zelf je conclusies trekken.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer