Springen naar inhoud

Polymeren

• Log in om te kunnen reageren

Einsteinfreak

Einsteinfreak

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2007 - 14:13

Wij moeten voor chemie in een practicumverslag synthetische en natuurlijke polymeren vergelijken. Ik heb al gevonden dat "Natuurlijke polymeren zijn polymeren die direct worden geŽxtraheerd en gewonnen uit biomassa zoals bijvoorbeeld hout, maÔs, tarwe, rijst en aardappelen. Voorbeelden hiervan zijn zetmeel en cellulose. Synthetische polymeren zijn polymeren die ontstaan door het samenvoegen van monomeren." maar welke aspecten van deze stoffen zou ik zeker ook nog moeten vermelden?
Een tweede vraag die ik heb is of iemand een voorbeeld kent van een polymeer gevormd door homopolymerisatie en ťťn door copolymerisatie?
E=MC2

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Belgjm

Belgjm

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2007 - 16:34

Dat is natuurlijk een lastig vraagje, want er is eigenlijk vanalles te vertellen over polymeren (hele cursus vol hier).

Maar bij de synthetische polymeren zou ik het verschil tussen additie- en condensatiepolymeren zeker aanhalen.

Verder de voorbeelden, ken je het verschil tussen homopolymerisatie en copolymerisatie? Anders zal ik twee voorbeelden geven en is het aan jou om ze in de juiste categorie te zetten.

polyvinylchloride (PVC) en Polyethyleen terephtalaat (beter bekend onder de gepatenteerde naam 'Dacron')

Einsteinfreak

Einsteinfreak

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2007 - 16:57

De vraag ervoor was idd het verschil zoeken tussen homopolymerisatie en copolymerisatie en daarvoor heb ik als antwoord gevonden:
Homopolymerisatie: een polymerisatie met slechts 1 soort monomeer, die 1 polymeer vormt.
Copolymerisatie: een polymerisatie met een mengsel van twee (of meer) monomeren die ook slechts 1 polymeer, met een distributie van alle monomeereenheden in de keten, vormt.

Vandaar dat het mij logisch lijkt dat PVC een homopolymerisatieproduct is terwijl Polyethyleen terephtalaat een product is van copolymerisatie.

Nog ťťn vraagje is weet misschien iemand de notatie van de polycondensatiereactie tussen het citroenzuur en het glycerine ter vorming van polyester.
Van polyester heb ik al wel de structuurformule en van 2-hydroxy-1,2,3-propaantricarboxylzuur (citroenzuur) en 1,2,3-propaantriol (glycerine) als ik die gewoon achter elkaar zet en aan de andere kant van de pijl gewoon een keten van esters maak denk ik dat ik juist zit, maar welke ester zal het in dit specifiek geval zijn?
E=MC2

Einsteinfreak

Einsteinfreak

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2007 - 16:20

Oke voor de vorming van polyester uit glycerol en citroenzuur heb ik dit al gevonden:
C6H8O7 + C3H5(OH)3 =>
alleen heb ik geen idee wat de chemische formule voor polyester is.
Kan iemand mij deze geven of de fout in mijn redenering uitleggen.
E=MC2

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures