[studie]keuze maken.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 112

[studie]keuze maken.

Op het moment ben ik druk bezig met het zoeken van een geschikte vervolgstudie. Ik ben bijna klaar met mijn HAVO (N&T profiel) en heb eigenlijk het hele jaar eraan gedacht om VWO te gaan doen maar ik ben ondertussen een beetje uitgekeken op de middelbare school en ik wil wat doelgerichter gaan leren dus ik kies er nu toch voor om HBO te gaan doen en ik wil als het kan na het eerste jaar doorstromen naar de universiteit, tu delft om daar technische natuurkunde te gaan studeren of lucht- en ruimtevaarttechniek, nu wil ik aan jullie vragen of jullie nog studies weten die op deze opleidingen aansluiten zelf heb ik al gekeken naar luchtvaarttechnologie op de hogeschool in holland en civiele techniek.

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: [studie]keuze maken.

Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met de tu Delft welke propedeuse's ze accepteren als toegangsbewijs. anders zul je het jezelf knap lastig maken om over te stappen.

Ik weet in ieder geval dat toen ik wou overstappen van het HLO naar de studie biomedische wetenschappen dat dat niet zomaar ging.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: [studie]keuze maken.

Tjah, ik denk dat ik slecht nieuws heb, het overstappen na een propedeuse gaat er langzaam aan uit. De reden hiervoor is simpel: maar 10% haalt het via deze route. Ik kan je dus adviseren om eerst vwo te doen, of 4 jaar hbo en vervolgens een master ergens te doen.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [studie]keuze maken.

Technische Natuurkunde van Technische Hogeschool Rijswijk sluit goed aan bij de studie Technische Natuurkunde aan de Technische Universiteit van Delft. Misschien zelfs beter dan vwo-uni route. Misschien ook logisch aangezien je op HBO gewoon meer tijd aan Natuurkunde en Wiskunde besteedt (als je TN kiest).
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [studie]keuze maken.

Technische Natuurkunde van Technische Hogeschool Rijswijk sluit goed aan bij de studie Technische Natuurkunde aan de Technische Universiteit van Delft. Misschien zelfs beter dan vwo-uni route. Misschien ook logisch aangezien je op HBO gewoon meer tijd aan Natuurkunde en Wiskunde besteedt (als je TN kiest).
Is HBO technische natuurkunde (TN) ->WO TN niet een hele grote sprong qua wisunde?

Verder zou ik zeggen: overleg eens met je decaan en een studievoorlichter van een universiteit. Die kunnen je veel meer vertellen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [studie]keuze maken.

Is HBO technische natuurkunde (TN) ->WO TN niet een hele grote sprong qua wisunde?
Op HBO krijgen ze alleen analyse, en dit sluit heel goed aan bij natuurkunde studies op WO.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 3.165

Re: [studie]keuze maken.

Je kan ook naast jouw HBO-propaedeuse gewoon nog één of meerdere extra vakken volgen.

Mijn ervaring is dat veel studenten struikelen over de wiskunde die je voor de physica nodig hebt. Mijn keuze zou dan ook zijn om gewoon de HBO-propaedeuse van de studie wiskunde te halen. Dan kan je de physicavakken veel makkelijker volgen.

Ik heb alleen nog maar positieve verhalen gehoord over de studie lucht- en ruimtevaartkunde (was mijn 2de keuze, soms heb ik er spijt van dat ik dat niet gedaan heb).

Ben je er bewust van dat dat niveau (aan de TU) enorm veel hoger ligt dan dat van havo/vwo/hbo. Veel succes ermee!
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: [studie]keuze maken.

Beste forum leden,

Momenteel zit ik ook in een vergelijkbare situatie als chrisk.

Op dit moment zit ik in mijn eindstage van het MBO met als studie richting elektrotechniek. Mijn interesse is gewekt voor een studie in de natuurkunde en aangezien ik elektrotechniek ook altijd wel interessant vond is technische natuurkunde de meest logische keuze.

Maar welke route ik moet gaan nemen is me nog niet echt duidelijk. Ik zat er aan te denken om eerst mijn HBO propedeuse te halen om vervolgens op de universiteit mijn bachelor te halen.

Dit met de reden dat ik het gevoel heb (dus hier ben ik absoluut niet zeker van) dat dit een makkelijkere aansluiting is op een master van technische natuurkunde.

Ik heb ook iemand gesproken die dus het HBO volledig had gedaan en toen hij daarna een master op de universiteit wilde volgen hij een schakel jaar moest volgen. De reden was hiervoor dat het HBO een veel te laag niveau heeft voor een goede aansluiting.

Plus denk ik dat als je je bachelor op de universiteit haal je al een andere manier van denken is aangeleerd dan als je HBO hebt gevolgd.

Wat zijn jullie ervaringen hierin? Heeft iemand de route gevolgd van HBO propedeuse naar de universiteit voor een bachelor opleiding?

Gelukkig heb ik nog een jaar omdat ik toch gewoon een propedeuse moet halen. Alleen zit ik nog te twijfelen op welke school ik dat moet gaan doen.

Haagse hoge school in Rijswijk of Fontys in Eindhoven?

Berichten: 175

Re: [studie]keuze maken.

Wat heb je voor mbo gedaan? Ik denk niet dat veel mensen die een mbo diploma halen universiteit aan kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: [studie]keuze maken.

Wat heb je voor mbo gedaan? Ik denk niet dat veel mensen die een mbo diploma halen universiteit aan kunnen.
mbo niveau 4 elektrotechniek.

Ik snap de twijfels, dat moet ik ook ondervinden door te kijken hoe het eerste jaar hbo in technische natuurkunde gaat. Maar ik sluit niet uit dat ik het kan, grootste probleem in mijn leven is dat ik een luie student ben en heb eigenlijk een beetje onder mijn niveau gezeten. Het is ook de bedoeling dat ik een nieuwe uitdaging krijg in de hoop dat ik de boeken in duik. Groot risico en moet nog zien wat er van komt.

Ik zou ook voor zekerheid kunnen kiezen en verder in de energietechniek gaan op het hbo, waar ik vrijwel zeker van ben dat ik het haal. Maar ik ben er achter gekomen dat ik meer van de theorie van elektrotechniek hou en ben zo tegen technische natuurkunde aangelopen.

Berichten: 175

Re: [studie]keuze maken.

Het is natuurlijk uitstekend verder te studeren, en als je denkt dat je het lukt moet het ook zeker proberen. Eerst een hbo opleiding afmaken is natuurlijk ook een goede optie. Als je de universiteit probeert en het lukt niet dan is het een beetje alles of niets, je kunt natuurlijk nog naar het hbo daarna, maar toch. Als je je hbo diploma hebt gehaalt kun je het altijd nog proberen. Maar goed, hier moet je dus over nadenken, wat volgens jouw het beste resultaat geeft.

Succes ermee in ieder geval.

Berichten: 55

Re: [studie]keuze maken.

Ik hoop dat je de goede studie vind. Zelf ben ik er helaas ook nog niet uit.

WO Bouwkunde lijkt me superleuk, maar een intensieve en veeleisende studie. Daarom kijk ik ook naar civiele techniek. Echter sta ik slecht voor wiskunde en scheikunde.

Ik denk dat het profiel NT (nu achteraf gezien) toch niks voor mij was. Niet omdat ik het niet interessant vind maar omdat ik er enigzins wel moeite mee heb. Het lijkt me daarom voor mij niet verstandig een technische opleiding te volgen. Wat vinden jullie daarvan?

Daarom ben ik ook aan het kijken naar bedrijfskunde en economie.

Zijn de studies ook pittig te noemen of is elke universitaire opleiding sowieso pittig, welke richting dan ook?

Berichten: 1.007

Re: [studie]keuze maken.

Het is wel algemeen bekend dat de meeste studies vergeleken met technische studies een stuk minder intensief zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: [studie]keuze maken.

1,2 schreef:Het is natuurlijk uitstekend verder te studeren, en als je denkt dat je het lukt moet het ook zeker proberen. Eerst een hbo opleiding afmaken is natuurlijk ook een goede optie. Als je de universiteit probeert en het lukt niet dan is het een beetje alles of niets, je kunt natuurlijk nog naar het hbo daarna, maar toch. Als je je hbo diploma hebt gehaalt kun je het altijd nog proberen. Maar goed, hier moet je dus over nadenken, wat volgens jouw het beste resultaat geeft.

Succes ermee in ieder geval.
Ik doe geen bouwkunde of civiele techniek, maar ik hoor er natuurlijk wel verhalen van. Bouwkunde wordt gezien als één van de (zo niet de) minst technische studie in Delft. Dit omdat er redelijk wat design (kunst) bij architectuur komt kijken. De wiskunde en natuurkunde bij bouwkunde is dan ook minder zwaar dan bij Civiele Techniek en de de meer technische studies. Hiervoor in de plaats komt dus wel het creatieve element wat je wel moet liggen.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 55

Re: [studie]keuze maken.

Ik doe geen bouwkunde of civiele techniek, maar ik hoor er natuurlijk wel verhalen van. Bouwkunde wordt gezien als één van de (zo niet de) minst technische studie in Delft. Dit omdat er redelijk wat design (kunst) bij architectuur komt kijken. De wiskunde en natuurkunde bij bouwkunde is dan ook minder zwaar dan bij Civiele Techniek en de de meer technische studies. Hiervoor in de plaats komt dus wel het creatieve element wat je wel moet liggen.


ja zo creatief ben ik niet :-D en ik neem aan dat in kleine projecten waarbij maquettes moeten worden gemaakt veel tijd gaat zitten.

Reageer