Homologie-afhankelijke recombinatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 108

Homologie-afhankelijke recombinatie

Ik weet niet zo goed wat ik me bij de volgende passage moet voorstellen:

"Wanneer twee homologe sequenties in een circulair genoom in directe herhaling voorkomen, wordt het tusenliggend DNA na een crossing-over gedeleteerd. Wanneer twee homologe sequenties in een circulair genoom in omgekeerde orientiate voorkomen, wordt na een crossing-over het tussenliggende DNA geïnverteerd."

Ik weet wel hoe homologie recombinatie werkt en zo, maar dit hierboven kan ik me niet zo goed voorstellen. Is er iemand die het beter kan uitleggen?

En dan nog zo'n passage:

Het gaat hier over genconversie en ook hier weet ik hoe het werkt en zo, maar volgende passage begrijp ik niet zo goed:

"Wanneer we de recombinatie volgen tussen twee merkers AC en ac, dan is de uitkomst: één Ac en één aC, het gevolg van reciproke homologe recombinatie. Indien er echter genconversie optreedt ter hoogte van een andere, tusenliggende merker, kan men uit AB en ab de combinatie aB krijgen zonder Ab gevormd wordt. Dit komt doordat b op basis van B via heteroduplex-vorming in beide gevallen geconverteerd werd naar B."

In dat laatste stukje over die genconversie kan ik niet meer zo goed volgen...
Everything is chemistry.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Homologie-afhankelijke recombinatie

Om op je eerste vraag te antwoorden:

In dit geval zijn er 2 situaties, een repeat waarbij de orientaties gelijk zijn en een repeat waarbij de orientaties tegenovergesteld zijn. Er wordt hier uitgelegd hoe de twee verschillende situaties ontstaan. In het eerste geval zal er na crossing over het DNA wat tussen de twee repeats zit worden verwijderd. In het andere geval zal er tijdens de crossing over het DNA wat wordt toegevoegd geinverteerd (omgedraaid) worden. Hierdoor zal de orientatie dus ook tegengesteld komen te liggen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Homologie-afhankelijke recombinatie

Bedankt.
Everything is chemistry.

Reageer