[knutselen] airco

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

[knutselen] airco

Ik heb iets leuks weten te regelen om lekker mee te spelen:

Afbeelding

Zoals je ziet is dit apparaat niet helemaal meer compleet daarom zeg ik even wat er allemaal wel opzit:
  • Compressor
  • Condensator
  • twee onderdelen die in niet kan benamen
  • wat koperen buizen
Mijn eerste vraag is of iemand weet de functie van de volgende onderdelen:

Je ziet hier een klein apparaatje, er gaat slechts één koperen buisje naar toe.dit buisje komt vanaf de plek waar de damp de compressor ingaat. Er zit een draai knop op waarmee je iets wat te doen heeft met druk kunt instellen.

Hier zie je het op de foto:

Afbeelding

Gezien de draai knop dacht ik in eerste instantie dat het de "expantion valve" (ik weet niet hoe ik het in het nederlands moet zeggen) was. Het onderdeel dat er voor zorgt dat de vloeistof die uit de condensator komt gelopen (onder een hoge druk) voor een deel word verdampt, en daar door word de vloeistof en het gas erg koud.

Ten tweede zit er een cilinder naast de compressor, er staat het volgende op :

Max inhoud: 1,5

te gebruiken inhoud: 1,2L

hier natuurlijk ook een foto van:

Afbeelding

Ik vermoed dat het hier om een soort reservoir gaat, maar dat weet ik dus niet zeker

Dan is er natuurlijk ook een tweede probleem:

Als ik alles goed bekijk denk ik dat er geen "expansion valve" opzit, en een tweede radiator om warmte van de lucht in mijn kamer te wisselen met de koude vloeistof/gas in de koperen buizen.

Hoe werkt zo'n "expansion valve" het zou er voor moeten zorgen dat de vloeistof die uit de condensator komt lopen condenseert door dat de druk "plots" enorm afneemt, een schematische tekening zou me goed doen.

Alvast bedankt

Berichten: 8

Re: [knutselen] airco

Nou Antoon, dat zijn heel wat vragen.

Ik kan geen typeplaatje zien maar als ik het aggregaat bekijk is dit te groot voor een airco-installatie.

Dit soort aggregaten wordt gebruikt in kleine koel-en vriescellen met temperaturen van 4 graden en lager, hier zijn deze sets ook op uitgelegd.

Het werkt in grove lijnen als volgt. De compressor mag/kan alleen verdampt koudemiddel (gas) verpompen, het gas wordt door de condensor geperst waar het gaat condenseren. Vanuit de condensor gaat de vloeistof naar het zwarte tankje (vloeistoftank), dit dient er voor om te zorgen dat er altijd koudemiddel aanwezig is voor het expansieventiel. Het expansieventiel doseert afhankelijk van de druk een bepaalde hoeveelheid koudemiddel dat in de verdamper zal verdampen. De compressor zuigt het verdampte koudemiddel weer aan en de cirkel is rond.

Het apparaat met de draaiknop is een lage druk pressostaat of een pump down pressostaat, kan beide.

Een koelinstallatie kan niet tegen vocht, als er nu een lek op zou treden kan het zijn dat de compressor door blijft draaien en lucht van buitenaf aan gaat zuigen. Deze pressostaat wordt afgesteld op ongeveer 1/2 bar en als de systeemdruk onder deze waarde komt schakelt de machine uit en kan er geen lucht van buitenaf in het systeem worden gezogen.

Als deze als pump down wordt gebruikt wil dat zeggen dat via een elektrisch klepje het koudemiddel uit het systeem wordt gezogen en in het vloeistoftankje terechtkomt. Dit kan noodzakelijk zijn als de verdamper elektrisch ontdooit (het verwijderen van ijs) dan moet al het koudemiddel uit de verdamper omdat het bij verhitting te veel kan expanderen.

Het blauwe vaatje op de foto is een filter-droger, dit kan een zeer klein beetje vocht opnemen.

Het komt er op neer dat je nog een expansieventiel en een verdamper nodig hebt.

De installatie moet door middel van hard solderen in elkaar worden gezet, daarna afpersen, vacumeren en vullen met het juiste koudemiddel. Tevens zul je een stukje elektrische aansturing moeten maken met daarin diverse beveiligingen.

Ik zou je willen adviseren wees voorzichtig, er kunnen aan de perszijde van de compressor drukken optreden van 30 bar en hoger. Tevens denk ik dat het technisch niet mogelijk is om er een airco van te bouwen omdat de capaciteit te hoog is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [knutselen] airco

Ten eerste bedankt voor je duidelijke antwoord, je bevestigd wat ik eigenlijk al dacht (vreesde)

Ik ga morgen eens langs bij een bedrijfje in koeltechniek, misschien hebben hun een expansie ventiel en verdamper.

een tweede radiator om het koude uit het damp/vloeistof te trekken heb ik zelf nog wel.

Ik weet dat ik moet oppassen, ik schok nogal toen ik willekeurig onderdelen ging los schroeven en er ineens gas onder een hoge druk uit een leiding kwam gespoten. ik ben bank dat de ozonlaag niet tevreden zal zijn met dergelijke acties.

Ik denk dat de koel installatie van een champignon cel toch wel wat vermogen trekt, dit apparaat verbruikt (slechts) 1KW. (er staat dat het apparaat 4A trekt op 230Volt). en dan is er nog de fan die wat vermogen trekt. En ogh, anders krijg ik toch een heerlijk koele kamer deze zomer.

Daar buiten heb ik nog één onduidelijkheidje:

Ik dacht dat het expansie ventiel het zelfde was als de verdamper.

maar het expansie ventiel zorgt dus dat er maar een beetje verdampt, en in de verdamper (waarbij ik me een radiator voor moet stellen)word alles verdampt?

moet deze radiator dan een dikkere leiding hebben dan de voorgaande, zodat de druk afneemt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [knutselen] airco

Ik denk dat de koel installatie van een champignon cel toch wel wat vermogen trekt, dit apparaat verbruikt (slechts) 1KW. (er staat dat het apparaat 4A trekt op 230Volt). en dan is er nog de fan die wat vermogen trekt. En ogh, anders krijg ik toch een heerlijk koele kamer deze zomer.
Met een koeling van vergelijkbaar vermogen trek ik een celletje van 15 m³ met daarin 1000 kg aardbeien in een paar uur (weet niet precies hoeveel) van 25°C naar 10°C.

De verdamper heeft een oppervlak van iets van 1 m² en er staan twee ventilatoren achter om die kou de cel in te jagen. Wat je een koele zomer noemt.......

Dat wordt eerder een siberische winter
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: [knutselen] airco

1 kW electrisch vermogen is (in nederlnad) normaliter genoeg voor een airconditioning die 1 kamer koelt. Afhankelijk van isolatie, aantal ruiten en dergelijke kan het volstaan voor een woonkamer van 30-40m2, voor een slaapkamer is het zeker wel voldoende.

Maar of hier (nog) een werkende airco van te maken is blijft natuurlijk een andere vraag :mrgreen:
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [knutselen] airco

ik ga hard mijn best doen en houdt jullie op de hoogte,

Ik heb nog twee andere radiatoren die ik als verdamper kan gebruiken.

De radiatoren zijn even groot als de radiatoren die word gebruikt als condensator. (die dus ook op het plaatje staat)

Ik ben van plan er een paar van de volgend ventilatoren achter te zetten:klikuh

17dB is niet hoorbaar, ik zet dit apparaat dan buiten, en gebruik een slang naar mijn kamer door een plankje in het raam, zodat het raam niet open staat als ik mijn kamer aan het verkoelen ben.

mijn kamer is 3m bij 4 meter en 2,5 meter hoog (ongeveer), dat komt neer op 30m³. EN als ik het te koud krijg kan ik me moeder misschien een plezier doen met de koude lucht.

Ik ga nu langs bij een bedrijf in koeltechniek en kijken wat het allemaal gaat kosten dat vervullen en een expansie ventiel.

Berichten: 8

Re: [knutselen] airco

Antoon, nog even ter informatie, jij spreekt over radiatoren in plaats van verdampers. Maar je kan hier geen cv radiatoren voor gaan gebruiken. Het probleem is dat de weg die het koudemiddel af moet leggen te kort is en er te weinig vloeistof verdampt wordt wat resulteert in vloeistof retour in de zuigleiding van de compressor. Tevens zitten dit soort radiatoren vol met roest deeltjes en zal de filter/droger zeer snel verzadigd raken. En er zullen ook roestdeeltjes in de compressor terecht komen en die kan daar niet tegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [knutselen] airco

Nee nee, zeker geen CV radiator.

Ik gebruik radiatoren die vergelijkbaar zijn met de radiator die er nu opzit als condensator.

Alleen dan 2 stuks, en de kartels zijn ietsje anders, maar het formaat is het zelfde.

Zijn dat wel goede?

Re: [knutselen] airco

Dat reservoir is vloeistofvat:

in je instalatie zit:

- compressor

- condensor

- verdamper met verdamper ventilator

- Vloeistofvat

- Filter droger met eventueel kijkglas

- expansieventiel

en pressostaat dat dat jij "expasion valve noemt met dat wieltje", bij hoge druk zal hij de instalatie uitschakelen voorbeeld vervuilde condensor, en bij lage druk als je vb: pump-down doet kraan vloeistofvat toedraaien en koelmiddel in vloeistofvat steken zal hij de compressor uitschakelen puur regeltechnisch.

Welk koelmiddel zit er trouwens op R134a of R507 of R22 of R404a...?

Re: [knutselen] airco

Aflezen op compressor en als het daar niet staat op kernplaatje filter-droger, de compressor bepaalt altijd het koelmiddel he. :-D

Re: [knutselen] airco

Mijn eindwerk gaat over jouw ding dat je hebt gevonden. Je hebt nog een verdamper nodig en een expansieventiel. Het expansieventiel zal wss met uitwendige drukvereffening werken (bulb) die voor een oververhitting zorgt zodat je alleen gas naar je compressor leidt. anders krijg je vloeistofslag op je compressor en dan is het snel gedaan...

verder zal je de leidingen moeten hardsolderen (brasseren ook genoemd) dit kan je met een acetyleenbrander doen. eenmaal dit gedaan zal je moeten vacumeren (met speciale vacuumpomp) en de druk handhaven gedurende 30 min op 2000 micron. Daarna kan je vullen. Dit zal 9 op 10 kansen wel met R134a zijn, hangt idd af van je compressor en bijhorende componenten.

wij hebben met 2 zo'n 2 proefstanden gemaakt waarvan je de doorlaat (orifice) van het expansieventiel kan vervangen. Hierop gaan we metingen doen (druk en temperatuur en kw). in de ene stand zit een te grote doorlaat dus bestaat er kans op vloeistofslag en dit gaan we moeten waarnemen...

soit, veel succes met je koelgroepje doe nog wat kennis op en je komt er wel!

mvg Bart

Reageer