Venusjaar maya's

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Venusjaar maya's

Een Venusjaar van de Maya's duurde 584 dagen. Ik nam aan dat dat betekende dat eens in de 584 dagen Venus op precies dezelfde plaats aan de hemel staat, echter, ik krijg dat niet bij elkaar gerekend, ik maak dus ergens een denkfout. Wie kan me uit de brand helpen. Googlend vind ik een berg informatie, ergens hebben ze het nog over 8 x 73 dagen, maar ook geen info over waar dat op slaat.

wie weet het?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 36

Re: Venusjaar maya's

Veel over de maya kalender kun je hier vinden..

http://forums.tortuga.com/index.php

Het is wel Engelstalig maar dat zal wel lukken denk ik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Venusjaar maya's

Met dat Engels totaal geen moeite, maar als ik hun zoekfunctie loslaat op "584"........
No topics or posts met your search criteria
:-(
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Venusjaar maya's

qua opmaak valt deze site me wat tegen, ook qua beknoptheid, maar de berekening die ze geven leidt tot het juiste getal. Ik heb de redenering niet gevolgd, maar heb er enige hoop op dat deze correct is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Venusjaar maya's

Schitterende site over Maya-astronomie voorzover ik kan beoordelen, en de opmaak zal me worst wezen als de inhoud er maar is. Maar enige uitleg omtrent wat een Venus-jaar nou eigenlijk IS vind ik hier ook niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 504

Re: Venusjaar maya's

De site waar eerder naar verwezen werd is deze. Ook denk ik dat [www.lawoftime.org]deze[/url] site wel eens nuttig zou kunnen zijn. Ik heb echter geen kennis van omlooptijden van planeten of anderszins. Maar wie weet heeft iemand er iets aan.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.

~Sir Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Venusjaar maya's

Het helpt wel eens om ergens een nachtje over te slapen en dan nog eens handiger te googlen, nu met venus "584 days"

http://www.calendersign.com/en/cs_venuspentagraph.php
Venus is a planet that has it’s orbit between the Sun and Earth. One orbit of Venus around the Sun takes approx. 224 Earth- days. Because of these facts Venus can stand from the viewpoint of Earth in 4 destinctive positions. (Elongation and Conjunction). To return back to each of this positions Venus takes 584 days. During this time Venus is visible 260 days as morning star and 260 days as evening star. Because Venus ( as inner planet) is always close to the Sun, it never can be seen at late night, like the outer planets (Mars, Jupiter and Saturn) and the fixed stars. At inferior and superior Conjunction (with the sun) Venus is not visible (except at a solar eclipse or a Venus passage). Approx. 55 - 60 days of the 584 days cycle Venus is not visible. The periods of visibility between first the appearing as morning or evening star and the vanishing takes on average 266 days and that correspondences quite exact to the human pregnacy period. Therefore Venus is since ancient times a heavenly watch for giving birth. As Ishtar, Aphrodite, Venus, Freia, etc. this planet was a symbol of Goddes of love and sexuality.
Het is natuurlijk niet nodig dat Venus en Aarde bij zo'n conjunctie ook netjes dezelfde hoek als voorheen tot de sterren hebben (waar ik eerst mee in mijn kop zat). Per aardse dag draait Venus dan 1,602136182 ° rond de zon, en Aarde 0,985653269° (even niet op significanties letten) Na 584 dagen heb je dan netjes een verschil van 360°, m.a.w. weer netjes een conjunctie. :grin:

Iedereen bedankt voor de bijdragen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Venusjaar maya's

Even als mosterd na de maaltijd een berekeningetje om dat getal van 584 toe te lichten. Ik neem voor beide planeten perfect circulaire banen aan, voor Venus een omlooptijd van 224 dagen en voor de Aarde een omlooptijd van 365 dagen.

De beginsituatie is dat Venus tussen de Aarde en de Zon in staat (superieure conjunctie heet het, geloof ik). Als we nu 224 dagen wachten heeft Venus een heel rondje rond de Zon beschreven, maar de Aarde zit nog ergens op iets van twee derde (om precies te zijn 224/365 deel) van zijn omloop. Voordat Venus weer tussen de Aarde en Zon in staat moet Venus dus op zijn minst ook nog die boog beschrijven (224/365 deel van een omloop). Maar wanneer Venus dat gedeelte heeft afgelegd is de Aarde tegen die tijd natuurlijk weer een stukje verder opgeschoven, enzovoort. De uitdrukking voor de tijd totdat Venus weer tussen Aarde en Zon in staat, gemeten vanaf de beginsituatie, kun je uitdrukken als de som van een geometrische rij:
\(T = \sum_{n=0}^{\infty} 224 \cdot \left( \frac{224}{365} \right) ^ n \)
Met de standaardformule voor de som van een geometrische rij (is te googlen :D ) komt de som uit op ongeveer 579.86 dagen. Niet precies 584 vanwege de aannames natuurlijk, maar aardig in de buurt.

[edit]: Haha, Jan's methode is een stuk sneller zie ik nu. :(

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Venusjaar maya's

Ik gooi d'r dan ook nog wat mosterd bij. :(

Het komt d'rop neer dat de synodische periode moet worden berekend. De synodische periode wordt ook gebruikt bij bijvoorbeeld het ontwerpen van interplanetaire banen. (Da's dan het nieuwe aspect dat ik vooral effe wilde melden... :( ) De fasehoek tussen de planeten herhaalt zich na een bepaalde tijd:
\( \tau_s = \frac{ 2 \pi}{\|\omega_{aarde} - \omega_{venus}\|} \)
met
\(\tau_s\)
de synodische periode
\(\omega_{aarde}\)
de hoeksnelheid van de aarde
\(\omega_{venus}\)
de hoeksnelheid van venus

Berichten: 11

Re: Venusjaar maya's

Niet precies 584 vanwege de aannames natuurlijk, maar aardig in de buurt.
Ik kom niet in de beurt van die 584 ik blijf bij 579 steken ook al reken ik door. (224+ 137.46 + 84.36 + enz...)

Welke aannames zijn er gemaakt die niet kloppen ? Of kloppen de berekeningen niet ?

Teveel mosterd door elkaar, denk ik

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Venusjaar maya's

BINAS geeft voor Venus 224,7 dagen, en voor de Aarde 365,256 dagen. Probeer het daar eens mee?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Venusjaar maya's

Ja hoor, kom nu exact uit. :( :(

Bedankt

Reageer