Minicursus integraalrekening?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 137

Minicursus integraalrekening?

Beste forummers,

Zijn er mensen die hier aan mee zouden werken? Het lijkt mij namelijk wel leuk om te lezen. Een minicursus differentiaalrekening bestaat al, dus waarom niet zijn tegenhanger? Ik kan er helaas niet aan meewerken omdat ik er geen verstand van heb. :mrgreen: Is dit idee al eens eerder geopperd?

Berichten: 251

Re: Minicursus integraalrekening?

Tja, er zijn zo veel mooie minicursussen te verzinnen. (lineaire algebra, functierijen en reeksen, topologie, kansrekening, differentiaalvergelijkingen, analytische voortzetting, taylorpolynomen en reeksen, etc.)

Het punt is dat er erg veel tijd in gaat zitten voor één persoon, en het doet de leesbaarheid/continuiteit geen goed als er veel mensen aan één cursus werken.

Maar wie weet, wellicht is een keer een forumlid dat iets helders in elkaar zet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Minicursus integraalrekening?

Dit onderwerp is al paar keer aanbod gekomen, maar de laatste keer vond men het niet nodig omdat er al genoeg goede sites zijn over integraalrekening.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 137

Re: Minicursus integraalrekening?

Oké. :mrgreen: Toch bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Minicursus integraalrekening?

(lineaire algebra, functierijen en reeksen, topologie, kansrekening, differentiaalvergelijkingen, analytische voortzetting, taylorpolynomen en reeksen, etc.)
Je haalt hier nu wel een aantal onderwerpen aan die een veel minder breed publiek aanspreken, de gemiddelde bezoeker die geen wiskundestudent is, zal veel meer aan een cursus integraalrekening hebben dan aan "topologie" of "analytische voorzetting".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Minicursus integraalrekening?

bijvoorbeeld analystische voortzetting wat bedoel je daar mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Minicursus integraalrekening?

Je gaat dat nog zien bij Complexe Analyse volgend jaar, zie alvast hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Minicursus integraalrekening?

Je haalt hier nu wel een aantal onderwerpen aan die een veel minder breed publiek aanspreken, de gemiddelde bezoeker die geen wiskundestudent is, zal veel meer aan een cursus integraalrekening hebben dan aan "topologie" of "analytische voorzetting".


Eenvoudige topologie (bijvoorbeeld die van voetballen enzo) is anders iets dat echt wel interessant is voor mensen die gewoon iets interessants willen lezen (dat weet ik nog van een jaar geleden, toen ik nog op de middelbare school zat)... helaas heb ik er niet meer verstand van dan die dingen die ik toen las (wat neerkwam op de formule van Euler).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Minicursus integraalrekening?

Je zal me niet horen zeggen dat zoiets niet interessant is hoor!

Maar de gemiddelde bezoeker heeft wel meer aan integralen, denk ik.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 137

Re: Minicursus integraalrekening?

Kan iemand mij dan een paar sites geven waar calculus wordt behandeld? Ik kan ze niet echt vinden. Degenen dié ik vind gaan uit van een wat hoger niveau. Weet iemand een site voor een 14-jarige gymnasiast? Ik kan al wel polynomen differentiëren.

Bij voorbaat dank,

Ahmed.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Minicursus integraalrekening?

"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Minicursus integraalrekening?

zoek eens op Sean Mauch, die heeft een gigantisch gratis boek over calculus en andere onderwerpen geschreven, dat luistert naar de naam 'Advanced mathematical methods for scientists and engineers'. Ik weet niet of het voor een 2e jaars vwo'er (ik heb zelf vwo gedaan, dus ik weet niet of jullie misschien een hoger niveau hebben) geschikt is, want je engels moet goed zijn. Verder begint het eenvoudig (dat advanced slaat op dat je er erg ver mee kan komen). Het is wel een enorm saai boek (behalve de laatste paar pagina's :( ), dus ik kwam niet ver.

...anders vraag je toch gewoon even aan een 5e/6e jaars vwo'er of leraar van je middelbare school of je misschien de betreffende hoofdstukken uit zijn boeken mag kopieeren ofzo... daar staat het begin wel in en als je dat kent, weet je al iets over calculus in 1 variabele. en dat is alvast een begin :( (en een goed begin, maar daar kom je zelf nog wel achter). daarna kan je misschien een boek van internet aan. bovendien leest dit veel lekkerder. bovendien: zie eerst maar eens het begin goed door te komen....

3e mogelijkheid: ik heb hier een scanner en een serie middelbare schoolboeken met een hoop info, maar daarvoor moet je me maar even mailen of msn'en ofzo. ik kan je alleen helpen in het weekend en volgende week helaas dan ook al niet, dus daarvoor moet je snel zijn of twee weekjes wachten.

universitaire teksten zijn er genoeg op het internet, maar die zijn meestal erg saai.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Minicursus integraalrekening?

Zijn VWO-boeken zo enerverend dan?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Minicursus integraalrekening?

nou vwo boeken hebben KLEUR, mooie plaatjes, vaak een goeie uitleg en heel af en toe een beetje humor. Dat is best zeldzaam voor wiskundeboeken die iets nuttigs over calculus zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Minicursus integraalrekening?

Hmm, dan heb ik pech gehad met mijn boeken vrees ik :(

(okee, ze hadden kleur)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer