Springen naar inhoud

uitlaatgassen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

peter d

    peter d


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2005 - 16:23

Bij mijn auto (benzine) wordt een deel van de uitlaatgassen via een geregelde klep terug gevoerd naar het inlaatspruitstuk, heeft dit te maken met emisieeisen NOx reductie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2005 - 16:36

om NOx uitstoot te verminderen bij koude motor - retour wordt enkel gebruikt bij een koude motor.
wordt ook UGR (uitlaatgasrecirculatie) genoemd.

#3

Tinustechniek

    Tinustechniek


  • >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2005 - 16:42

wordt enkel gebruikt bij een koude motor.

Onwaar: 'oudere' motoren hadden wel eens een functie die de warmte van het uitlaatspruitstuk bij koude motor naar de inlaat leidde, misschien dat je je daarmee verward?

Het EGR systeem (Exhaust Gas Recirculation) het heeft als doel om de uitstoot van stikstof oxiden tegen te gaan (berucht voor de afbraak van de ozonlaag). NOx wordt gevormd bij hoge verbrandingstemperaturen. Door bij lage belasting van de motor een deel van de uitlaatgassen te hergebruiken, kun je kleinere verbrandingen maken zonder dat de motor slecht gaat lopen. Zodoende kun je dus de temperatuur laag houden en dus ook de uitstoot van NOx-en.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."
"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

#4

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2005 - 10:27

Inderdaad: ik ging af op het geheugen ipv. op de feiten...

"werking: bij stationair draaien, bij deellast en in het onderste toerentalgebied.
Reden: roetgehalte neemt echter toe, naarmate er meer uitlaatgas wordt teruggevoerd.
Het teruggevoerde uitlaatgas daalt het zuurstofgehalte in de inlaatlucht, waardoor de verbrandingstemperatuur lager wordt. Daardoor wordt er minder stikstofoxide gevormd."

#5

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2005 - 15:37

het heeft als doel om de uitstoot van stikstof oxiden tegen te gaan (berucht voor de afbraak van de ozonlaag)

Ozonlaag? Ik ging er altijd vanuit dat het over zure regen (salpeterzuur) ging :shock:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#6

Tinustechniek

    Tinustechniek


  • >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2005 - 12:02

het heeft als doel om de uitstoot van stikstof oxiden tegen te gaan (berucht voor de afbraak van de ozonlaag)

Ozonlaag? Ik ging er altijd vanuit dat het over zure regen (salpeterzuur) ging :shock:


Afbraak ozon: O3 + NO -> NO2 + O2

De NOx afbraak is ongeveer de helft van alle O3 afbraak in de startosfeer.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."
"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures