[natuurkunde] Lampjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

Lampjes

Dit is een examenopdracht waar ik 100% zeker antwoorden bij nodig heb zodat ik kan vergelijken met mijn eigen antwoorden... ik zou blij zijn als iemand me hierbij zou kunnen helpen... alvast bedankt..

LAMPJES:

Zie schakelschema: A,B en C zijn identieke gloeilampjes. Schakelaar S staat aanvankelijk open. Als je der egelbare spanningsbron op 12 V instelt loopt er een stroom van 0.52 A door de schakeling.

a. Bereken de weestand van het lampje

Je sluit de schakelaar

b. Leg uit dat lampje A nu feller gloeit.

Je stelt nu de spanningsbron (nog steeds bij gesloten schakelaar) nu zo in, dat de spanning over lampje A 6.0 V is. Voor elke van de lampjes geldt. Het I-U)-diagram.

c. Bepaal het vermogen dat de spanningsbron nu levert.

schakelschema

(I-U) diagram

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Lampjes

Geef je eigen antwoorden mét systematische berekeningen/beredeneringen dan maar, dan zullen wij wel zeggen of ze goed zijn of, zo niet, wat er aan mankeert.... :-)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: Lampjes

Geef je eigen antwoorden mét systematische berekeningen/beredeneringen dan maar, dan zullen wij wel zeggen of ze goed zijn of, zo niet, wat er aan mankeert.... :-)
ja, dat is het probleem juist.. ik moet dit maandag inleveren en ik logeer bij mijn tante op dit moment.. en met mijn stomme kop ben ik mijn werkschrift thuis vergeten (incl. binas). ik heb gepland om het zover mogelijk te maken.. want dit is werk van de vorige maand.. :mrgreen: dus ik weet niet meer precies hoe ik het heb gemaakt. ik heb gepland om te komen zover ik kan met gaarna hulp van dit forum. en dan maandag onderweg naar school mijn spullen thuis op te halen.. te vergelijken en aan te passen.. inleveren..

ik hoop dat ik geholpen kan worden..

alvast bedankt..!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Lampjes

Dan werk je ze nu hier ter plekke toch even uit? Als je gegevens tekort komt kun je die opgooglen, en met een formuletje oid willen we gerust ook wel helpen. Binas ligt hier naast me, zeg maar wat je niet meer uit je hoofd weet. Maar ik heb geen zin om een paar uur te gaan zitten rekenen omdat jij niet tijdig in je agenda kijkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Lampjes

Als de schakelaar open staat, dan staan er 2 gelijke lampjes in serie.

Die hebben dan een vervangingsweerstand van 12 Volt / 0,52 A =300 /13 Ohm

De weerstanden zijn dan: 1/2 . 300/13 Ohm

Als je de schakelaar sluit ,dan heeft de paralleltak een vervangingsweerstand ,die gelijk is aan 1/2.300/26 Ohm

De vervangingsweerstand van de hele keten wordt nu kleiner .

R(V) hele keten is 300/26+1/2.300/26

Dan wordt dus de totale stroom groter.

Lampje A gaat dus feller branden.

Berichten: 228

Re: Lampjes

aadkr schreef: Als de schakelaar open staat, dan staan er 2 gelijke lampjes in serie.

Die hebben dan een vervangingsweerstand van 12 Volt / 0,52 A =300 /13 Ohm

De weerstanden zijn dan: 1/2 . 300/13 Ohm

Als je de schakelaar sluit ,dan heeft de paralleltak een vervangingsweerstand ,die gelijk is aan 1/2.300/26 Ohm

De vervangingsweerstand van de hele keten wordt nu kleiner .

R(V) hele keten is 300/26+1/2.300/26

Dan wordt dus de totale stroom groter.

Lampje A gaat dus feller branden.
De weerstanden zijn dan: 1/2 . 300/13 Ohm waarom keer 1/2?
ik doe nu ook deze opgaven en heb bij A 12/0.52 = 23 ohm als antwoord... maar dit is zeker over alle drie de lampen? moet je niet gewoon delen door 3?
 
bij gaat de vraag verder als: we stellen spanningsbron nu zo in dat de spanning over lampje A 8,0 V is (schakelaar nog steeds gesloten) Voor elk lampje geldt het bovenstaande U-I diagram
2015-01-26 22.38.36.jpg
2015-01-26 22.38.36.jpg (234.67 KiB) 366 keer bekeken
C. bepaal de stroomsterkte door lampje A
D. Bepaal de spanning waarop de spanningsbron is ingesteld.
 
 
ik heb C: U = I. R = 8,0 = I . 23
I = 23/8,0 = 2,9 A ia 3 A
 en D snap ik niet ik denk dat het 16V is want 8,0 V is voor lamp A en dan blijft voor lamp B en C ook 8 over??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Lampjes

deblauwe links in post 1 , schakelschema en iu diagram werken niet. als ik erop druk krijg ik niets te zien.

Berichten: 228

Re: Lampjes

aadkr schreef: deblauwe links in post 1 , schakelschema en iu diagram werken niet. als ik erop druk krijg ik niets te zien.
klopt.. die kon ik ook niet openen, daarom heb ik mijn afbeelding erin gezet :)

Berichten: 228

Re: Lampjes

volgens mij heb ik hem.. uit examen van Havo 1986-I[attachment=17971:20150126_230431.jpg] alleen wel op zijn kop :(
Bijlagen
20150126_230431.jpg
20150126_230431.jpg (55.68 KiB) 366 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Lampjes

G.E schreef:  alleen wel op zijn kop :(
dan haal je dat toch even naar paint of zo en draai je dat 180°? :P
 
schakeling 3.jpg
schakeling 3.jpg (99 KiB) 366 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: Lampjes

Hahahah ja hij was gewoon normaal toen ik hem opsloeg... alleen bij invoegen was ie opeens op zijn kop. Maar bedankt dat je hem recht heb gezet ;)

Reageer