Springen naar inhoud

Concentratie

• Log in om te kunnen reageren

299792.458

299792.458

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2007 - 13:04

heeft er iemand een idee van hoe je je concentratie kan trainen.Ik bedoel overlaatst ging ik bij een psycholoog en die zij me dat 93 procent van de bevolking beter scoorde op die zogenaamde figuur van re en nog een test met van alle cijfers .

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 05 mei 2007 - 14:49

Dat ligt eraan, wat de oorzaak van je slechte concentratie is! Volgens mij zijn daar veel oorzaken voor. Het kan zijn dat je niet gefocust bent, of op het verkeerde, dat je gefocust bent op teveel tegelijk, het kan zijn dat je voor concentratie heel erg afhankelijk bent van motivatie etc. En er zijn denk ik allerlei oorzaken die tot die dingen kunnen leiden. Je concentratie trainen kan helpen, door vaker dingen te doen waarvoor concentratie nodig is (bv puzzels, denksporten etc.) Als de oorzaak fundamenteler is, zou het kunnen dat dat amper helpt.

Ik ben zelf ook vaak slecht geconcentreerd, vooral doordat ik rusteloos ben en altijd aan de verkeerde dingen denk. Ik heb ontdekt, dat meditatie (zenmeditatie) geweldig werkt voor me, na een uurtje op de grond zitten merk ik dagenlang dat ik me veel rustiger voel, met veel meer aandacht, concentratie en controle over mezelf. Normaal komen voortdurend dezelfde, verkeerde en nutteloze gedachten naarboven, maar als ik heb gemediteerd hoef ik alleen maar even te denken 'ok, hey deze gedachte heb ik nu niet nodig', en hij houdt zich weer een hele tijd koest, als het ware.

• Gast

Geplaatst op 05 mei 2007 - 14:51

Oh, sorry nog even een toevoeging (ik zal me op dit forum registreren, zodat ik (neem ik aan) berichten kan editen...):

Sporten heeft voor mij ongeveer hetzelfde effect als meditatie. Vooral een flink eind stevig hardlopen zorgt ervoor, dat ik me na afloop beter kan concentreren.

curious

curious

• >250 berichten
  • 329 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2007 - 15:41

komende week op ned 3 naar bnn gaan kijken (19.35), weet je er aan het eind van de week alles van (over concentratie-training dus)
just curious

fenke

fenke

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2007 - 19:15

Heb je er dan last van?

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2007 - 16:50

heeft er iemand een idee van hoe je je concentratie kan trainen.Ik bedoel overlaatst ging ik bij een psycholoog en die zij me dat 93 procent van de bevolking beter scoorde op die zogenaamde figuur van re en nog een test met van alle cijfers .

door te oefenen. maar dit is wel een heel hoog percentage, is het niet andersom: dat jij beter scoorde dan 93 procent, en dat je percentielscore 93 was? lijkt mij logischer.
(het is trouwens de figuur van Rey).
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Wortels

Wortels

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2007 - 18:32

door te oefenen. maar dit is wel een heel hoog percentage, is het niet andersom: dat jij beter scoorde dan 93 procent, en dat je percentielscore 93 was? lijkt mij logischer.
(het is trouwens de figuur van Rey).

Statistisch gezien zijn beide kansen even groot toch? :-D

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2007 - 19:14

Statistisch gezien zijn beide kansen even groot toch? :-D

op zich wel, maar ik heb het niet over kans maar over wat logisch lijkt. Iemand die slechter scoort dan 93 procent van de mensen scoort dermate slecht, die heeft een fors probleem in de executieve functies wat niet echt past bij de leeftijd die ik van ts inschat. Zie je eerder bij demente bejaarden of extreme autisten (maar die loggen hier niet zomaar in, vandaar de logica)
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

iisys

iisys

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2007 - 20:10

Ik heb een tijdje geleden een paar groepslessen in sportpsychologie gevolgd, en daar werd het onderdeel concentratie ook behandeld.
Het is wel degelijk te trainen op een simpele manier.

Print dit figuur uit (refresh voor nieuw figuur). Als het goed is moet dit bijna een A4'tje vullen.
Om je concentratie nu te trainen kan je dit elke dag een paar minuten doen.

Het doel is om te beginnen bij het vakje 00, dat aankruisen, dan vakje 01 aankruisen, vakje 02, enz.
Je kan jezelf bijv 30 seconden geven om de eerste 20 vakjes aan te kruisen, zonder enige afleiding.
De volgende 20 vakjes doe je ook weer in 30 seconden, maar nu met wat zachte muziek op de achtergrond.
De volgende 20 vakjes doe je ook weer 30 seconden, maar nu met de tv aan zodat je de beelden in je ooghoek ziet.
Zo verhoog je het niveau van afleiding elke 30 seconden en schrijf je je score van elke 30 seconden op.

Hoe vaker je dit doet, hoe hoger je concentratie zal worden. Tenminste, dit is mij zo vertelt door een professioneel sportpsycholoog.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures