Springen naar inhoud

[grondmechanica]

• Log in om te kunnen reageren

peter77

peter77

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2007 - 15:28

Om een overspanningsconstructie te verankeren, zou ik enkele stalen piketten (B) of haringen (NL) willen gebruiken.

Ik voorzie om onder een hoek van 45 een spanband (of staalkabel) op te spannen, dus moet mijn piket onder 45 schuin de grond ingeslagen worden. (om loodrecht op de paal te trekken)

Kent er iemand een benaderingsmethode om uit te rekenen wat de maximale trekkracht is bij een bepaalde lengte en diameter van de piket bij verschillende grondsoorten?

Ik zou toch een 5 kN trekkracht kwijt willen.
Ik dacht er eventueel aan om stalen L-profielen met een lengte van min. 1m te gebruiken.

Heeft er iemand een gelijkaardige berekening voor spiraalvormige grondankers?

Peter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 april 2007 - 13:59

Je vraagstelling is eenvoudig doch je komt terecht in het gebied van de geotechniek en dat is ingewikkeld;ik heb hierbij een tabellenreeks toegevoegd over wat eigenschappen en toe te passen spanningen,afh.van de grondsoort.

Je wilt -ik denk nog steeds in kilo's- een kracht opnemen van 500 kg (5 kN) door de een of andere paal onder een hoek van 45 graden in de grond te steken.

Je idee is een hoekstaal met een lengte van 100 cm; die komt van 100 /LaTeX ofwel ca.70 cm beneden maaiveld en zal weinig grondweerstand ondervinden,tenzij je een profiel neemt met een groot oppervlak.

Je zult dus in de diepte moeten gaan,minstens 150 cm,dan zit je ca.105 cm beneden maaiveld en op wrs.ongeroerde grond,dus met wat vastigheid.

Als ik uitga van schone klei is er een conusweerstand van 0,5 MPa ofwel 5 kg/cm2 en een schuifsterkte van 0,25 kg/cm2,dus allemaal lage cijfers.

Bij grondwerk rekent men met rekenwaardes voor gronddruk bij schone grond van 2 N/cm2 = 0,2 kg/cm2 en dezelfde norm zal dan ook moeten worden gebruikt voor de schuifspanningen;dus 0,2/5=0,04 !

Neem ik een ronde geimpregn.paal van 7 cm doorsnede en 150 cm lengte dan zou ik daar op los durven te laten op de punt 0,25 kg/cm2 en aan het grondoppervlak geen druk en geen oppervlak;dat houdt in een gemiddelde schuifspanning van 0,125 kg/cm2 en een schuifoppervlakte bij een lengte van 150 cm (onder 45 graden)van 150 x 150/2=11250 cm2 met dan een schuifweerstand haaks op de paal van 0,04 x 0,125 x11250 kg= 56 kg en dat dan voor twee vlakken= 112 kg vervolgens moet er een gewicht aan grond worden verplaatst van 11250 cm2 x 7 cm= 78750 cm3=78 dm3 x 1,8 kg/dm3 =140 kg;dus totaal 112 kg + 140 kg = 252 kg.

Die schuifweerstand heb ik nu berekend dat die haaks werkt,maar zal wrs door de korrelvorming van het aanwezige zand in de klei onder een hoek gaan werken en dit speelt ook een rol bij de te verplaatsen grond.

Ik heb het idee dat die paal ,als die zelf voldoende sterk blijkt te zijn,de kracht wel kan opnemen.Die paal moet je dan ook op doorbuiging berekenen en daar een aantal aannames voor doen,bijv een gedeeltelijke inklemming met een overstek van bijv. 50 cm en daarop de uitwendige trekkracht van 500 kg en aan de hand van de toe te laten houtbuigspanning resp.doorbuiging zien of de paal een voldoende diameter heeft.

Enfin,je ziet dat het niet zo simpel is;wat betreft je trekschroefanker,die zijn voor trekkrachten in het verlengde van dat anker en zou dan in de richting van je spankabel (onder 45 graden) in de grond moeten worden geboord.

Ik kan je aanbevelen voor deze materie de Geotechnieknormen van het Nederl.Norm.Instituut,dat waren voor de jaren 1991 tm 1993 de NEN 6740,6743,6744 met mogelijk nog wat ertussen en erbij!

Geplaatste afbeelding

Sterkte!

Veranderd door oktagon, 17 april 2007 - 14:03

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures