Boogdam

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Boogdam

kan iemand mij uitleggen waarom een boogdam zo sterk is (of waar ik het kan vinden, internet of boeken)

Googelen levert in niets op
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Boogdam

Zonder detail staat het hier al in de inleiding.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Boogdam

bedankt, maar dat is het juist

het moet vrij gedetailleerd zijn.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 64

Re: Boogdam

het kan niet uitgebreidt verteld worden.

omdat het water tegen de dam aanduwd wordt deze sterker, dat is als het ware wat er staat.

hoe wil je hier een gedetaileerde uitleg van maken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Boogdam

http://www.teleac.nl/hoezo/bekijk_vraag.jsp?qnr=708023

gaat weliswaar over bruggen en daken, maar het principe is niet wezenlijk anders.

en je kunt daar net zo uitgebreid induiken als je wil, de manier waarop die kracht afgeleid wordt naar de punten waartegen de boog steunt en zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Boogdam

Afbeelding

wordt al wat technischer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Boogdam

Marcog schreef:omdat het water tegen de dam aanduwd wordt deze sterker, dat is als het ware wat er staat.

hoe wil je hier een gedetaileerde uitleg van maken?
okay, maar hoe kan ik dit wetenschappelijk aantonen/uitschrijven?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Boogdam

okay, maar hoe kan ik dit wetenschappelijk aantonen/uitschrijven?
Dat sterker worden is een stukje materiaalkunde, beton onder druk wordt sterker. Geen idee hoe dat precies werkt, maar is een reden voor het fabriceren van prestressed betonelementen.

Het natuurkundige verhaal is een kwestie van het letterlijk afleiden van de krachten van het water op de dam via de dam zelf naar de steunpunten aan de zijkant.

laten we eens beginnen met een sterk vereenvoudigd geval:

Afbeelding

we nemen geen boogdam, maar een puntdam (twee sluisdeuren) en denken ons de hele druk uitgeoefend door het water in als alleen maar werkend op de punt van de dam . Dat geef ik hier weer door de blauwe vector. Die kracht wordt afgeleid naar beide sluisdeuren, we ontbinden de blauwe in twee lila vectoren die de sluisdeuren volgen. Deze krachten komen uiteindelijk op de sluismuren (donkergrijs) terecht, en proberen deze sluismuren opzij uit elkaar en ook naar achter te duwen. Dat kunnen we laten zien door de lila vectoren te ontbinden in de rode.

Tja, jammer, die druk werkt niet alleen op die punt. Laten we eens die druk opsplitsen in twee vectoren midden op de deuren: (eerste plaatje)

Afbeelding

Tja, die kracht kán niet worden afgeleid naar de zijkant, want die staat haaks op de deur. Gevolg: de deur moet héél sterk zijn, of het begeven. In het geval van de dam, zie tweede plaatje, die begeeft het.

Ik moet dus iets verzinnen waardoor beide krachten kunnen worden afgeleid: Ik maak een dubbele puntdeur.(derde plaatje) Jippie, dat werkt wél, ik kan mijn krachten afleiden.

Maar ja, ook dit is nog versimpeld, want ik heb mijn kracht nog steeds maar op een paar punten gedacht. Ik ga nu van elk van de vier rechte deurdelen wéér een puntdeur maken, en laat mijn kracht verdeeld op elke van de inmiddels 7 punten werken. Gaat al weer beter.

Goed, ga zo door totdat je oneindig kleine puntdeurtjes hebt, en je hebt een boog.........

En dat gaat goed. :grin:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: Boogdam

Je zou kunnen zeggen dat een boog de externe kracht(en) via druk (inwendig) naar de steunpunten leidt en beton kan erg goed tegen druk. De aanwezigheid van een gelijkmatig verdeelde belasting (water) lijkt me bovendien een vrij gunstige belasting, want hierdoor ontstaat er volgens mij nauwelijks buiging. Een geconcentreerde belasting kan dat volgens mij veel makkelijker bewerkstelligen.

Afbeelding

De dunne lijnen stellen de doorgebogen bogen voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Boogdam

bedankt Jan & Sjakko

ik zal nog eens in de bibliotheek duiken en als ik dan iets niets snap vraag ik het hier wel
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Boogdam

Bij voorgespannen beton werkt het iets anders,er wordt gebruik gemaakt van de geringe buigsterkte van ongewapend beton die bij de voorspanning zover assymmetrisch wordt belast door de staaldraden met voorspanapparatuur,dat de samengeknepen beton(elementen) gaan uitbuigen tot de toelaatbare buigspanning wordt bereikt ( en bij de draden nog voldoende reserve aanwezig is)en in deze toestand wordt de zaak gemonteerd en verder belast door zijn werkelijke belasting en worden de staaldraden onder een hogere spanning gebracht en de betonelementen door de afnemende fabrieksdoorbuiging (door de optredende belasting) aan minder trekspanning onderhevig is en meer drukspanning krijgt ofwel nul aan de bovenkant en de maximale betontrekspanning aan de onderkant .

Dit is het verhaal summier.

Bij een dam wordt die oplegspanning van de buiging opgevangen door de inklemming in de rotswanden ofwel massa van de beton met mogelijk grondvulling opgenomen in die massa en de afschuifweerstand in de horizontale fundatie van de dam.

Reageer