Windmolen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 212

Windmolen

Waarom hebben moderne windmolens zulke smalle wieken?

Je zou toch denken, hoe groter het blad-oppervlak, hoe meer wind hij vangt of niet soms?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Windmolen

Ponyhaar schreef:Waarom hebben moderne windmolens zulke smalle wieken?

Je zou toch denken, hoe groter het blad-oppervlak, hoe meer wind hij vangt of niet soms?
heeft dat niet iets met de weerstand verhouding te maken,

grotere wieken hebben meer luchtweerstand tijdens het draaien, lijkt mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Windmolen

Het gaat over een afweging:

Grote oppervlakte bladen draaien met weinig wind maar kunnen niet snel draaien door hun massa. Kleine oppervlakte bladen draaien pas met wat meer wind, maar kunnen veel sneller draaien omdat hun massa veel kleiner is (En hun impulsmoment>

Berichten: 212

Re: Windmolen

Grote oppervlakte bladen draaien met weinig wind maar kunnen niet snel draaien door hun massa. Kleine oppervlakte bladen draaien pas met wat meer wind, maar kunnen veel sneller draaien omdat hun massa veel kleiner is (En hun impulsmoment>

_________________


Dat lijkt me duidelijk, maar natuurlijk kan een lage draaisnelheid toch met een tandwieloverbrenging versneld worden, dus wat is het probleem?

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Windmolen

Geen specifieke kennis, maar mijn gevoel zegt dit:

-Ik zou denken dat het gewicht niet veel inbreng heeft aangezien we met alle exotische materialen hele lichte en sterke bladen zouden kunnen maken. In realiteit zijn de bladen echter van staal...

-Ik denk dat hoe smaller de bladen, hoe groter de efficientie. Als je bladen zo groot zou hebben, dat ze als het ware elkaar raken, de meest wind lángs de molen geblazen wordt. Het totale bladoppervlak wordt door de wind feitelijk gezien als een grote ronde plaat. Hij zal allicht gaan draaien, maar ik denk dat er veel lucht langs zal gaan. Door veel ruimte tussen de bladen te hebben kan de wind weer lekker op snelheid komen voor het volgende blad.

-Daarnaast denk ik dat de kracht die op de windmolen komt ook veel groter is bij brede bladen. Hij zal naar mijn gevoel veel eerder omgeduwd worden.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Berichten: 62

Re: Windmolen

De bladen van een moderne windmolen is een propellervorm uit de vliegtuigindustrie.

Deze vorm geeft het meeste vermogen bij de minste turbulentie en is regelbaar, door de pitch te verstellen. Zo kan door het draaien van de vin, zelfs de idle stand bereikt worden, waarbij geen vermogen opgewekt wordt. Een moderne windmolen geeft MegaWatts en die is met een gewone rem niet meer stil te krijgen bij stormachtige wind.

De vaanstand behoeft geen rem, want de wind krijgt er dan geen vat op.

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Windmolen

Ook bij grote, brede bladen kun je de pitch verstellen, dus dat lijkt me geen reden, maar "deze vorm geeft het meeste vermogen bij de minste turbulentie" lijkt me er dus wel één. Een laminair stroming zal inderdaad meer rendement opleveren. Vandaar ook dat windmolens altijd behoorlijk ver uit elkaar staan. Je zou namelijk zeggen dat ze gewoon direct zij-aan-zij zouden kunnen staan.

Door kleine bladen te gebruiken krijgt de wind kans om te herstellen. Ze kan weer op de oude manier 'door waaien' waardoor het volgende blad weer door een ongestoorde wind weggeduwt kan worden.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Berichten: 62

Re: Windmolen

De aerodynamische vorm van de propeller geeft de meeste kracht bij snelle draaisnelheid.

De oude hollandse windmolen doet het ook, maar kan slechts een bepaalde draaisnelheid aan.

Overigens zijn de moderne bladen niet meer van metaal, maar van composieten van kunststof. Dit vermindert het gewicht en is bestand tegen de enorme drukverschillen door windstoten.

Berichten: 212

Re: Windmolen

De aerodynamische vorm van de propeller geeft de meeste kracht bij snelle draaisnelheid.
Dat is nog eens logica!

Inderdaad, hoe sneller welke molen dan ook draait, hoe meer kracht hij ontwikkelt.

Ik zal er dus maar vanuit gaan dat de moderne molens gebouwd zijn op hoge toerentallen en pas dan hun optimum bereiken.

In ieder geval dank voor de duidelijke uitleg.

Reageer