Springen naar inhoud

Is energie relatief?

• Log in om te kunnen reageren

virtlink

virtlink

• >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2007 - 20:20

Als persoon A zich met bijna de lichtsnelheid ten opzichte van mij beweegt, dan zie ik dat zijn lichtklok langzamer gaat lopen dan mijn lichtklok. Als hij een lichtsignaal uitzend, dan is de frequentie van zijn licht voor hem hoger dan voor mij. Als frequentie van licht en de energie van licht evenredig zijn, dan heeft het licht vanuit hem gezien dus minder energie. Dan gaat het principe van behoud van energie toch niet meer op?

Waar loopt mijn gedachtengang mank?
"Niet gehinderd door enige kennis van zaken..."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 april 2007 - 20:29

Ik weet niet of deze vraag wel relativistisch is, lijkt meerder een kwestie van Doppler. Energie is vermogen maal tijd. De reiziger zendt gedurende (voor hem) korte tijd een lichtpuls uit met hoog vermogen. Ik op aarde ontvang gedurende een voor mij lange tijd een lichtpuls van laag vermogen. Alle energie is er nog.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2007 - 20:45

Merk ook op dat energie wel degelijk waarnemerafhankelijk is. Dit is ook klassiek zo: de kinetische energie van een bal op de trein is 0 voor een treinreiziger en is groter dan 0 voor iemand die naar de bal kijkt vanaf het perron. Zolang je in hetzelfde stelsel blijft kijken is de energie behouden.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2007 - 09:14

Het licht verliest energie doordat het uit de tijdruimte-put moet klimmen. De begin energie is hetzelfde.

virtlink

virtlink

• >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2007 - 12:02

Dus nu heb ik drie verschillende antwoorden...

De reiziger zendt gedurende (voor hem) korte tijd een lichtpuls uit met hoog vermogen. Ik op aarde ontvang gedurende een voor mij lange tijd een lichtpuls van laag vermogen. Alle energie is er nog.

De energie is afhankelijk van het vermogen en de tijd.

Merk ook op dat energie wel degelijk waarnemerafhankelijk is. Zolang je in hetzelfde stelsel blijft kijken is de energie behouden.

De energie is afhankelijk van het stelsel en relatief.

Het licht verliest energie doordat het uit de tijdruimte-put moet klimmen. De begin energie is hetzelfde.

De energie is afhankelijk van de ruimte-tijd kromming.

Ik vind het antwoord van eendavid het beste onderbouwd en dus het aannemelijkst. Er van uit gaande dat energie afhankelijk van het stelsel en (dus) relatief is: vanuit het stelsel van de toeschouwer heeft persoon A een enorme impuls, maar vanuit persoon A gezien heeft de toeschouwer een enorme impuls (beide door hun relatieve beweging), dus betekend dat volgens mij dat energie en beweging evenredig zijn toch?
"Niet gehinderd door enige kennis van zaken..."

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 21 april 2007 - 10:07

Energie is inderdaad geen invariante grootheid (zoals rustmassa en lading dat bijvoorbeeld wel zijn).

Energie en impuls zijn niet evenredig (tenminste niet lineair): om dat te zien kun je de situatie beschouwen voor een object met massa. De impuls daarvan is LaTeX , terwijl de kinetische energie LaTeX is. Bij een tweemaal zo grote snelheid (waarbij snelheden ver onder de lichtsnelheid verondersteld worden) verdubbelt de impuls, maar verviervoudigt de kinetische energie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures